Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1559803
Har aldrig haft större problem på vintern. Enda gångerna som jag egentligen haft tendens till problem är ibland när jag använt motorvärmare. Tror datorn kan få fel tempvärde då och det blir fel bränsleblandning. Den tänder till och dör, sen måste jag nöta en stund innan den går igång motvilligt. Utan motorvärmare startar den alltid lätt kall.
av KalleJ
#1559804
20FJan skrev:Har aldrig haft större problem på vintern. Enda gångerna som jag egentligen haft tendens till problem är ibland när jag använt motorvärmare. Tror datorn kan få fel tempvärde då och det blir fel bränsleblandning. Den tänder till och dör, sen måste jag nöta en stund innan den går igång motvilligt. Utan motorvärmare startar den alltid lätt kall.
Ford eller Volvo motorn?
av 20FJan
#1559805
2,0F (har även en Chrysler flexfuel som startar utan problem oavsett bränsle eller temp)
Senast redigerad av 1 20FJan, redigerad totalt 0 gånger.
av 20FJan
#1559820
Hm, bara det att det är Mopar och inte GM… och (ontopic )erfarenheten är att E85 går att kallstarta i fabrikbilar. En kall diesel med lite trött batteri har jag haft det värre med.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559828
Här (18 okt.) skilde det c:a 5 kr/l mellan E85/E75 och E5 som ju BF98 numera heter. Jag jämför alltid med E5 eftersom motorn har ändra tändläge (4° högre än original) och kör på E5 när jag kör på bensin. 745-an (B234F 159 hk) tar c:a 30 % mer, kör sällan långa sträckor.
av KalleJ
#1559874
20FJan skrev:Hm, bara det att det är Mopar och inte GM… och (ontopic )erfarenheten är att E85 går att kallstarta i fabrikbilar. En kall diesel med lite trött batteri har jag haft det värre med.
Beror på årsmodell, men både Fiat, Daimler och GM har haft fingering med i spelet.
GM och Chrysler hade samarbete innan FIAT hoppade in. Det är en stor soppa.
EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]