Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1559746
VolvoB20 skrev: ons 01 nov 2023, 13:22 Jag har aldrig sett någonstans att det skulle stå vad för typ drag krok bilen är reggad med, (Fast, löstagbar, infällbar etc.)

Det enda information som står är kula, krok eller pivå. Så att byta löstagbar -> fast måste vara ok.
Där står inte ens det, "rutan" är tom. Vilket då betyder (tror jag) att det inte är besiktigat än. Så när jag kommer dit måste jag ha papper med mig så dom kan se att det är ett av Subaru godkänt drag, annars blir det kanske reg.besiktning..... Eller körförbud 😱😱 Det kostade c:a 10000 med montering och (trodde jag) besiktning så det är i alla fall inget "lågpris" drag dom satt dit 😁😁
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1559755
Man behöver inte längre registreringsbesiktiga bilen när man monterat drag! Detta kom till någon gång 2015 eller där någonstans. Så är bilen nyare än så så behövs ingen registreringsbesiktning. Min Volvo XC60 från 2017 beställde jag med drag och den besiktigades inte. Det står numer att ett drag ska vara monterat enligt tillverkarens instruktioner och kan man då göra det själv, så går det utmärkt.
På äldre bilar så är det dom kraven som gällde då som fortfarande gäller. Står det avtagbar krok så ska det vara det och fungera. Annars får man registreringsbesiktiga bilen igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559757
EbbevonVolvo skrev:Man behöver inte längre registreringsbesiktiga bilen när man monterat drag! Detta kom till någon gång 2015 eller där någonstans. Så är bilen nyare än så så behövs ingen registreringsbesiktning. Min Volvo XC60 från 2017 beställde jag med drag och den besiktigades inte. Det står numer att ett drag ska vara monterat enligt tillverkarens instruktioner och kan man då göra det själv, så går det utmärkt.
På äldre bilar så är det dom kraven som gällde då som fortfarande gäller. Står det avtagbar krok så ska det vara det och fungera. Annars får man registreringsbesiktiga bilen igen.
Joo, så långt är det rätt. Men, måste man sätta på ett original (eller av fabrikanten godkänt drag. Eller kan man köpa ett nytt (eftermarknads) drag eller beg. från skroten och montera på sin bil och då reg.besiktiga det??? Har man en äldre helbilsgodkänd bil med ett trasigt drag kan det bli "hutlöst dyrt" med ett nytt original drag. Alla har ju inte nya bilar. Man ser ju ibland skräckexempel på sänkta bilar med däck och fälgar som sticker en bra bit utanför skärmarna och camber vinklar så däcken är slut innan dom kommer hem igen. Detta kan väl inte vara tillåtet på en helbilsgodkänd bil. Dom äldsta helbilsgodkända bilarna är ju från slutet på 90-talet.......
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1559774
Förr när man var tvungen att registreringsbesiktiga ett drag så gick det bra med ett ”biltemadrag”. Så bara draget i sig var godkänt gick det bra att besiktiga med det. Skulle inte det längre vara godkänt på en äldre bil, om draget inte klarat besiktningen? Det tycker jag, men det är väl bilprovningen som har det ”rätta” svaret?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1559781
lennarte skrev: ons 01 nov 2023, 16:15Joo, så långt är det rätt. Men, måste man sätta på ett original (eller av fabrikanten godkänt drag. Eller kan man köpa ett nytt (eftermarknads) drag eller beg. från skroten och montera på sin bil och då reg.besiktiga det??? Har man en äldre helbilsgodkänd bil med ett trasigt drag kan det bli "hutlöst dyrt" med ett nytt original drag. Alla har ju inte nya bilar. Man ser ju ibland skräckexempel på sänkta bilar med däck och fälgar som sticker en bra bit utanför skärmarna och camber vinklar så däcken är slut innan dom kommer hem igen. Detta kan väl inte vara tillåtet på en helbilsgodkänd bil. Dom äldsta helbilsgodkända bilarna är ju från slutet på 90-talet.......
Det går alldeles utmärkt att montera ett drag från valfri tillverkare så länge det är typgodkänt för bilen. Helbilsgodkännandet har inte med det att göra, dragkrok är eftermonterad extrautrustning. Man kan byta ett trasigt "originaldrag" (troligtvis Brink) mot ett Westfalia, Steinhoff eller vad som helst.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1559787
MarcusJ skrev: Det går alldeles utmärkt att montera ett drag från valfri tillverkare så länge det är typgodkänt för bilen. Helbilsgodkännandet har inte med det att göra, dragkrok är eftermonterad extrautrustning. Man kan byta e9tt trasigt "originaldrag" (troligtvis Brink) mot ett Westfalia, Steinhoff eller vad som helst.
Visst, men ska du slippa reg.besiktning måste det vara ett av fabrikanten (te.x Volvo) godkänt drag. Ska man hårddra det få du inte ens byta en glödlampa, om den inte är original. Eller av fabrikanten godkänd typ (original) Om nu jag fattat det rätt. Åtminstone var det menat så från början.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1559792
lennarte skrev: ons 01 nov 2023, 20:07 Visst, men ska du slippa reg.besiktning måste det vara ett av fabrikanten (te.x Volvo) godkänt drag. Ska man hårddra det få du inte ens byta en glödlampa, om den inte är original. Eller av fabrikanten godkänd typ (original) Om nu jag fattat det rätt. Åtminstone var det menat så från början.
Ingen registreringsbesiktning så länge draget är typgodkänt. Intyget om typgodkännande följer med dragkroken när du köper den, se till att det sparas och finns i bilen så är det inga problem. Tillverkaren av dragkroken ansvarar för att det uppfyller kraven för typgodkännande, inte biltillverkaren. EU-regler som kontrolleras på samma sätt som alla andra E-märkta delar i Sverige är det Transportstyrelsen som är kontroll myndighet.

Det där med helbilsgodkännandet är en seglivad myt, en grej som inte stämmer. Det är sant att biltillverkarna pressade på för att helbilsgodkännandet skulle fungera som du beskrev, det hade bl.a. inneburit att varenda skruv och glödlampa och vad som helst till din Volvo måste vara "originaldelar" i Volvos blå kartonger. Men just därför blev helbilsgodkännandet inte så strikt och omfattande, det hade inneburit att konkurrensen hade försvunnit. Man hade inte ens fått köpa däck någon annanstans ifrån än auktoriserad återförsäljare för bilmärket, inga bromsbelägg från Biltema, inga batterier eller något alls. Det hade brutit mot all konkurrenslagstiftning i hela EU, och hela bildels- och verkstadsbranschen hade slagits ut.

EU fattade för en gångs skull ett vettigt beslut. Helbilsgodkännandet innebar istället att reservdelar och tillbehör måste uppfylla samma tekniska krav som "originaldelar" och ansvaret för det ligger på tillverkarna av delarna. Det är fritt fram att montera drag från valfri tillverkare på din bil, tillverkaren ansvarar för att det uppfyller kraven för din bil. Nästa gång du besiktigar bilen behöver du bara visa upp intyget om typgodkännande (är en del av monteringsanvisningen) så är det godkänt. Från och med 2013 gäller det samtliga bilar som har EU-typgodkännande, vilket i praktiken innebär alla bilar från mitten av 90-talet och framåt. 1993 började bilar få typgodkännande, från 1998 var det obligatoriskt för alla bilar. Så för min S70 -98 behövs ingen registreringsbesiktning om jag monterar dragkrok, men för en 850 -92 behövs det.
av rosefors
#1559801
MarcusJ skrev: ons 01 nov 2023, 20:38 . Så för min S70 -98 behövs ingen registreringsbesiktning om jag monterar dragkrok, men för en 850 -92 behövs det.
Det där kan inte stämma. Det skulle betyda att för varje bil från 98 och framått skulle kontrollorganet vid varje enskild besiktning behöva kontrollera mot tillverkaren ifall varje specifik bilindivid med ett drag får ha draget monterat. Så är det inte.

Ett konkret exempel är min gamla S4 Avant från 2004 som jag hade för en massa år sen och som inte hade drag vid köp. Att montera drag krävde regbesiktning men regbesiktning för drag var inte möjlig för att bilen inte är godkänd för drag, vilket framkommer vid just regbesiktning. Den begränsningen gällde enbart de två första årsmodellerna med V8an. Alltså inte generellt för modellen men likväl inte möjligt för just den bilen.

En vanlig besiktning hade aldrig kunnat veta det.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]