Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1558672
Har haft svågerns jobbebil på besiktningsfel. Han fick påbackning på ojämn broms fram. Där var ingen broms alls på vänster fram. Han bytte till ett nytt ok, luftade och körde och besiktigade. Ingen broms vänster fram. Jag var och kollade på det, pedalen var "svampig" och sjönk sakta vid lätt tryck. Vi beställde ny huvudcylinder. Han skulle bort över helgen så jag var och hämtade bilen när han fått huvudcylindern. Luftade cylindern i skruvstycket, bytte den och luftade bromsarna. Det stod och droppade i en timme så där blev ny broms vätska överallt. Fortfarande ingen broms vänster fram och fortfarande lätt svampig pedal 🤬🤬
Plockade av hjulet väster fram för att kolla bromsslangen, ser då att det yttre belägget inte når in till bromsskivan. Det sitter ett plåtbleck som håller oket mot mot hållaren. Försöker "rucka" på oket men det sitter fast. Plockar bort bleckel och det går att "rucka" på oket. Plockar av höger framhjul och kollar på blecket och det sitter vänt på andra hållet. Sätter vänster bleck på samma håll och skruvar på hjulen. Luftar bromsarna en gång till med mitt egentillverkade lock till huvudcylindern, pumpar ut kolvarna och pedalen blev fast. Skruvade på hjulen, ut och provbromsade och vänster fram bromsade. Besiktningen gick som en dans och bilen är återlämnad..... Bilden visar blecket/fjädern på höger sida. På vänster sida satt det på andra hållet så det hamnade innanför och hindrade oket att glida så det bromsade bara på innerklossen och hela bromsskivan fjädrade när vi bromsade.
Så tänk på (fota gärna) hur det sitter innan ni plockar ner bromsar. Det blir väldigt lätt fel om man inte är van. Denna bil har ATE bromsar, men det finns liknande lösningar på andra fabrikat
IMG_20231022_155118.jpg
IMG_20231022_155118.jpg (3.72 MiB) Visad 307 gånger
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]