Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1555738
leiwi skrev:
Funk skrev:Nåja, den är till stora delar utvecklad i Göteborg bl.a på CEVT..
som vadå?
Detaljerna har jag inte, men CEVT är en stor utvecklingsdivision för Zeeker och övriga i Geelyfamiljen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av leiwi
#1555739
China Euro Vehicle Technology AB, förkortat CEVT, är ett tekniskt forsknings- och utvecklingsföretag verksamt inom bilindustrin och ägs av kinesiska Geely Automobile.

Var är det svenska i detta bolag??? Det är väl Kineser som styr och ställer där med
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1555743
Svensk VD till nyligen, vet dock inte vem som tar över.
Användarvisningsbild
av Funk
#1555755
leiwi skrev:China Euro Vehicle Technology AB, förkortat CEVT, är ett tekniskt forsknings- och utvecklingsföretag verksamt inom bilindustrin och ägs av kinesiska Geely Automobile.

Var är det svenska i detta bolag??? Det är väl Kineser som styr och ställer där med
Tja, verksamt i Sverige... med säte i Sverige och en hel del svensk personal och knowhow.
Och sedan Volvo som lagt en hand eller två i designen av både egenskaper och utseende..

/Thomas
Användarvisningsbild
av bem
#1555795
VolvoB20 skrev: fre 22 sep 2023, 10:28
En laddhybrid går ju fortsätta köra även efter den dag batteriet har gett upp, medans en elbil åker direkt till skroten.

Så jag är nog betydligt mindre orolig som beg-köpare över en hybrid.
Dock innehåller en Volvo laddhybrid väldigt mycket elektronik och jag undrar jag om det ens går starta en Volvo laddhybrid om hybridbatteriet är uttjänt eller slutat funka? När man öppnar motorhuven på en Volvo laddhybrid, som t.ex. min egen V90 T6 Recharge MY22, så är hela motorutrymmet absolut fullmatat med olika delar, man får knappt ner en hand i motorutrymmet. Boxar och kablar i mängd. En sån bil som min vete katten om jag skulle vilja köra om sisådär 10 år och större risk för strul med elektronik rimligen. Visst täcker en maskinskadeförsäkring mycket men Volvias maskinskadeförsäkring täcker som mest max 20 tusen mil eller max 10 år. Men går det få en Volvo laddhyrid körbar på bara bensinmotorn om hybridbatteriet blivit kasst kanske man kan tuffa vidare på bensinmotorn rätt många mil till.
Användarvisningsbild
av Funk
#1555909
bem skrev:
VolvoB20 skrev: fre 22 sep 2023, 10:28
En laddhybrid går ju fortsätta köra även efter den dag batteriet har gett upp, medans en elbil åker direkt till skroten.

Så jag är nog betydligt mindre orolig som beg-köpare över en hybrid.
Dock innehåller en Volvo laddhybrid väldigt mycket elektronik och jag undrar jag om det ens går starta en Volvo laddhybrid om hybridbatteriet är uttjänt eller slutat funka? När man öppnar motorhuven på en Volvo laddhybrid, som t.ex. min egen V90 T6 Recharge MY22, så är hela motorutrymmet absolut fullmatat med olika delar, man får knappt ner en hand i motorutrymmet. Boxar och kablar i mängd. En sån bil som min vete katten om jag skulle vilja köra om sisådär 10 år och större risk för strul med elektronik rimligen. Visst täcker en maskinskadeförsäkring mycket men Volvias maskinskadeförsäkring täcker som mest max 20 tusen mil eller max 10 år. Men går det få en Volvo laddhyrid körbar på bara bensinmotorn om hybridbatteriet blivit kasst kanske man kan tuffa vidare på bensinmotorn rätt många mil till.
Det kanske beror lite på typen av fel, men när ett dött cellpaket i företagsbilen (som föranledde batteribyte) inträffade så var det inga problem att köra..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Robbi
#1560203
Nu verkar ju inte sant att Volvo slutar tillverka dieselmotorer. De tillverkas väl fortfarande men exporteras till andra delen av världen. Tittar just på en amerikansk youtubeklipp där de diskuterar de nya Volvo -24. Kommer som Core, Plus och Ultimate….håll i er…med B5 motorer. Kan ju vara bensin men jag fick uppfattningen att hk stämde med dieselvarianten.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1560210
Man försöker väl hålla dörrar öppna om elbilssatsningen skulle skita sig av någon anledning , eller kineserna byter fot :-/

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]