Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1553165
Erik Å skrev: tis 29 aug 2023, 20:31 Så sant. ±1% onoggrannhet på "DC Voltage" är rätt värdelöst, leta upp en multimeter som klarar ±0.1% eller bättre.
"You get what you pay for, there is no such thing as a free lunch" gäller även här :-D
Handhållna multimetrar brukar vara notorisk dåliga på AC men det var ju inte det vi var ute efter här

UT71E.JPG
.
Bild från testet på jobbet nedan.. Antika eller inte, en sån här vill jag ha :-D
Multimetern uppe till vänster är en gammal Keithley 2015, den var uppenbarligen inställd på att visa en siffra mer så den behöver inte nödvändigtvis inte ha fel. Inget av dessa instrument var kalibrerat de senaste åren :-/ Skulle förstås ha haft med en kalibrerad multimeter men fick inte tag på någon just då. Är rätt övertygad om att den hade visat 3.9998V

bänkmultimetrar.JPG
Hade 'gärna' betalat en hyfsad slant för en spänningsmätare (som iofs gärna får kunna mäta ström och resistans också, men inte nödvändigtvis) med hög noggrannhet.. Men finns ju nästan bara multimetrar, till förbannelse, med mängder av finesser 😜 (som ju driver upp priset till höga summor, när jag egentligen bara är intresserad av spänning, ibland lite ström och ibland lite resistans..)..
#1553175
Okalettos skrev:Ps. Jag har alltid trott, lite naivt kanske, att spannet man väljer bara har med 'decimaler' på displayen att göra, för att det ska bli enklare att läsa av.. Ds.
Lite naivt, ja. Dom flesta multimetrar har åtminstonde 2 säkringar av olika styrkor. Har man då "fel spann" instält och mäter "fel ström" så säger det poff, så ryker säkringen. Säkringen brukar - men inte alltid - vara utbytbar så är ju ingen katastrof i den bemärkelsen.
#1553312
Har nu försökt få ännu mer information..
Om noggrannhet vid t ex 0-20VDC, är t ex +/-(0,5%+5) och man får mätvärde 12V, så betyder det (eventuellt) att noggrannheten är = +/-(0,005*12+5*(spannets upplösning))..?
Desto större spann och desto högre '+', desto sämre noggrannhet.. Och ännu sämre om man mäter högt upp i spannet..? 🤔
Spannets 'upplösning' är troligen inte detsamma som procenten.. Ser ingen info om det på elfas hemsida för UT-mätarna..
#1553318
"+5" tolkar jag som att siffran längst till höger på displayen kan visa ±5 steg fel. Decimalkommat flyttar sig ju när man byter mätområde..
Väldigt bra fråga om procent-felet ska räknas på uppmätt spänning eller på valt mätområde.. :-)
Vid närmare eftertanke måste det ju vara på mätsignalen.
Om vi hade +0.5% fel på 20V-området så skulle det ju innebära att man hela tiden har ett offsetfel på 100mV som man borde se även då man kortsluter mätprobarna. Och så är det inte, då visar de flesta multimetrarna 0.000V
#1553780
Erik Å skrev:
jo jag konstruerar elektronik.. :-/
Det gör jag också,-tycker om radiorör och oscilloskop m.m.
Extrem noggrannhet behövs inte i en bil sitt laddningssystem. Det är som du säger;-det sköter sig själv.
En gubbe jag vet om var stark och svagström montör. Han använde aldrig multimeter men slickade på två fingrar och stoppade in dom i 230 volt kontakter.
Jag såg själv att han hade den vanan, annars hade jag inte trodd på det.
Däck beg pris

Hej! Behöver rådfråga kring beg d[…]

Vita prickar

Inte haft några bekymmer med Topran, Marelli[…]

Det finns olika motorkoder på D3 VEA. N&arin[…]