Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1552913
Hej,

Batteriteknik är ju inte alltid så enkelt/självklart som man gärna vill tro..
Hur är det t ex med vilospänning, är/ska den alltid vara 'direkt proportionell' mot ströminnehållet enligt en någorlunda 'rät kurvlinje' all the way down, ner till t ex, säg 12,3V ? Samt, förändras kurvans 'lutning och karaktär' i takt med slitage/misshandel och ålder?
Min frågeställning utgår från ett bly(start)batteri i bilen, som jag 'upplever' (genom att mäta) håller hög 'bilsömn-vilopänning' (mätt 2-3h efter att 'bilsömnen' startat) de första dygnen efter fulladdat ca 12,75V och att den minskat linjärt under de, ca 5 dygnen, för att därefter till synes minska enligt en brantare 'kurvlinje'..

Ps. Eftersom bilen oftast bara används 1ggr (2km) per dag och jag mäter dagligen så blir det inte att jag mäter äkta vilospänning. Daglig mätning beror på att vi fick ett ('permanent' fel i en styrenhet) vid en uppstart när spänningen var 'alltför låg'..
Vi stödladdar (oftast full laddcykel) med jämna mellanrum med en modern Excide 4A-laddare, men, det har ju 'såklart' hänt att vi slarvat nån gång ibland så att vilospänningen blivit alltför låg (12,0-12,5V) innan stödladdning, vilket ju är direkt ohälsosamt..
Generatorn laddar alltid stabilt med ca 14,4V, även om laddspänning kanske/troligen inte säger allt om i vilket skick laddkretsen är..
Mätning gör vi med en/två billiga multimetrar som är x antal år, så reservation för att de inte är i toppskick, de diffar dessutom lite sinsemellan. Den ena stämmer dock bra överens med Vida/Dice..
Bilen är f ö en V50 MY08 1,8F Summum 18.000mil med batteri Tudor HighTech TA722 från 2019 som vi installerat själva. Ds.
Senast redigerad av 4 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
av Okalettos
#1552930
I mina ögon hade det känts mer logiskt om det vore tvärtom.. Dvs att vilospänningen sjönk snabbast de första dagarna, eftersom ju 'toppladdning' är besvärligare / tar längre tid.. och 2km~5min/dygn är ju inte mycke att hurra för..
av kvillebäck
#1552959
Man skall mäta den spänning man är intresserad av. På ett startbatteri brukar det vara intressantast hur det fungerar att starta motorn med.
Då bör man mäta i startögonblicket.
Det bör inte dippa under 10V i startögonblicket. Under 9V är riktigt dåligt. Under 8V är tveksamt om det blir någon start.
Har du en digital mätare så bör det finnas en knapp som sparar "Peak" annars kan det vara svårt att hinna läsa av. De äldre mad visare kan vara lättare om "peak" saknas på det digitala instrumentet.

Du kan ju ha batteri som visar bra utan belastning men som vid belastning polvänder någon cell. Att det drar 2,2 Volt i stället för ge 2,2 Volt på en av cellerna kan förstöra ganska mycket i startögonblicket.
av Erik Å
#1552961
Okalettos skrev: sön 27 aug 2023, 11:35 .. förändras kurvans 'lutning och karaktär' i takt med slitage/misshandel och ålder?
Japp! Ett dåligt batteri går lätt att pressa upp till 14V men så fort du belastar så rasar spänningen snabbt..
Finns ingen bra korrelation mellan tomgångsspänning och faktiskt energiinnehåll, Men någon liten vink kan det ju ge :-)
I princip behöver man köra en laddnings/urladdningscykel för att mäta upp hur många Ah som batteriet kan lagra.
Om man vet kapaciteten så ger spänningen ett bättre mått på hur mycket energi batteriet faktiskt innehåller.

Att mäta spänning under belastning ger ett mått på inre resistans, det är också en hälsoparameter som degraderas allteftersom batteriet slits. Men den är inte direkt kopplad till kapacitet i Ah, i princip skulle man kunna ha bra kapacitet men ha fått förhöjd inre resistans (t.ex. pga oxidation av plattorna, kan drabba reservkraftbatterier som står ständigt fulladdade)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Okalettos
#1552962
kvillebäck skrev: sön 27 aug 2023, 18:04 Man skall mäta den spänning man är intresserad av. På ett startbatteri brukar det vara intressantast hur det fungerar att starta motorn med.
Då bör man mäta i startögonblicket.
Det bör inte dippa under 10V i startögonblicket. Under 9V är riktigt dåligt. Under 8V är tveksamt om det blir någon start.
Har du en digital mätare så bör det finnas en knapp som sparar "Peak" annars kan det vara svårt att hinna läsa av. De äldre mad visare kan vara lättare om "peak" saknas på det digitala instrumentet.

Du kan ju ha batteri som visar bra utan belastning men som vid belastning polvänder någon cell. Att det drar 2,2 Volt i stället för ge 2,2 Volt på en av cellerna kan förstöra ganska mycket i startögonblicket.
Ja man ska mäta det som är intressant, syravikt/vilospänning t ex.. Vi har även mätt det mest intressanta för ett startbatteri, som du säger, peak vid start, med en dyr regelbundet kalibrerad 'industrimätare', nedåt 10V (när bilsömnvilospänning varit 12,5-12,6V)..
En cell som polvänder vid starten låter läskigt, aldrig hört talas om.. Sker det konsekvent, isf, eller kan det se intermittent?
av kvillebäck
#1552998
Vanligast är nog att det sker vid belastning. Om man vet om företeelsen så kommer man upptäcka den om man jobbar med batterier.
Man ser det genom att det försvinner fyra volt vid belastning. Utan belastning återgår batteriet till det normala.
Tyvärr kan man inte se vilken cell som fallerar på ett bilbatteri men på större batterier kan man mäta cell för cell och byta den trasiga.
Min GISSNING om orsaken är att beläggningen på plattorna i cellen lossnar och ramlar ner på botten och kortsluter plattorna eller att beläggningen på plattorna blir så stor att du får överslag vid belastning. Men det är ingen anledning jag kan belägga med fakta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1553194
kvillebäck skrev: mån 28 aug 2023, 06:21 Vanligast är nog att det sker vid belastning. Om man vet om företeelsen så kommer man upptäcka den om man jobbar med batterier.
Man ser det genom att det försvinner fyra volt vid belastning. Utan belastning återgår batteriet till det normala.
Tyvärr kan man inte se vilken cell som fallerar på ett bilbatteri men på större batterier kan man mäta cell för cell och byta den trasiga.
Min GISSNING om orsaken är att beläggningen på plattorna i cellen lossnar och ramlar ner på botten och kortsluter plattorna eller att beläggningen på plattorna blir så stor att du får överslag vid belastning. Men det är ingen anledning jag kan belägga med fakta.
Ingen expert. Men när "bottensatsen" når upp till plattorna brukar batteriet börja självurladdas. Om man tömmer batteriet helt så man får ut bottensatsen och fyller på ny ren syra kan det gå ett tag till,

Spänningsfall vid belastning brukar bero på för mycket beläggning på plattorna, sulfatering, som minskar kapaciteten och ger resistans som ger spänningsfall vid belastning. Vissa tillverkare av laddare hävdar man har rekonditioneringsläge där snabba pulser ska får sulfateringen att lösas upp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1553195
Okalettos skrev: sön 27 aug 2023, 18:35 En cell som polvänder vid starten låter läskigt, aldrig hört talas om.. Sker det konsekvent, isf, eller kan det se intermittent?
Inte läskigt alls. Bara en cell som är "död" och har hög inre resistans så när de friska cellerna trycker ström genom denna döda cellen blir det ett spänningsfall istället för att hjälpa till att höja spänningen och mäter man över cellen så ser det ut som den polvänt, men det är spänningsfallet pga resistensen man ser.
av Erik Å
#1553244
VolvoB20 skrev: ons 30 aug 2023, 10:21 ..Om man tömmer batteriet helt så man får ut bottensatsen och fyller på ny ren syra kan det gå ett tag till..
.. Vissa tillverkare av laddare hävdar man har rekonditioneringsläge där snabba pulser ska får sulfateringen att lösas upp.
Svårt tömma när det inte längre finns några pluggar att skruva loss på nutida "flooded and sealed"-batterier. Och bryggorna mellan polerna är inte längre åtkomliga så man kommer åt att mäta cellspänningen.
Rekonditionering har jag aldrig haft någon framgång med, misstänker starkt att det bara är marknadsföringssnack. Eller så har jag gjort fel :-D
Jobbade faktiskt med en kille som hade varit konstruktör på CTec. Han verkade inte så imponerad.. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1553281
Erik Å skrev: ons 30 aug 2023, 18:33
VolvoB20 skrev: ons 30 aug 2023, 10:21 ..Om man tömmer batteriet helt så man får ut bottensatsen och fyller på ny ren syra kan det gå ett tag till..
.. Vissa tillverkare av laddare hävdar man har rekonditioneringsläge där snabba pulser ska får sulfateringen att lösas upp.
Svårt tömma när det inte längre finns några pluggar att skruva loss på nutida "flooded and sealed"-batterier. Och bryggorna mellan polerna är inte längre åtkomliga så man kommer åt att mäta cellspänningen.
Rekonditionering har jag aldrig haft någon framgång med, misstänker starkt att det bara är marknadsföringssnack. Eller så har jag gjort fel :-D
Jobbade faktiskt med en kille som hade varit konstruktör på CTec. Han verkade inte så imponerad.. :-)
Kan bara hålla med. De-sulfatisering/Rekonditionering känns väldigt tveksamt om det fungerar i verkligheten till någon praktisk nivå och syrabyte är väl ingen som håller på med idag längre, förutom att vara förseglade är de ju ofta förtjockade till gel med.. Jag minns när man faktiskt inte bytte syran utan man hällde bara ut den och filtrerade den innan man hällde tillbaka den för att få bort bottensatsen. :-o

Hämtat ut ett paket med olja, filter, glykol […]

Dålig värme i kupén

Om båda slangarna till är varma, ordent[…]

60 dagar på sig att spotta ut rapporten anna[…]