- sön 27 aug 2023, 11:35
#1552913
Hej,
Batteriteknik är ju inte alltid så enkelt/självklart som man gärna vill tro..
Hur är det t ex med vilospänning, är/ska den alltid vara 'direkt proportionell' mot ströminnehållet enligt en någorlunda 'rät kurvlinje' all the way down, ner till t ex, säg 12,3V ? Samt, förändras kurvans 'lutning och karaktär' i takt med slitage/misshandel och ålder?
Min frågeställning utgår från ett bly(start)batteri i bilen, som jag 'upplever' (genom att mäta) håller hög 'bilsömn-vilopänning' (mätt 2-3h efter att 'bilsömnen' startat) de första dygnen efter fulladdat ca 12,75V och att den minskat linjärt under de, ca 5 dygnen, för att därefter till synes minska enligt en brantare 'kurvlinje'..
Ps. Eftersom bilen oftast bara används 1ggr (2km) per dag och jag mäter dagligen så blir det inte att jag mäter äkta vilospänning. Daglig mätning beror på att vi fick ett ('permanent' fel i en styrenhet) vid en uppstart när spänningen var 'alltför låg'..
Vi stödladdar (oftast full laddcykel) med jämna mellanrum med en modern Excide 4A-laddare, men, det har ju 'såklart' hänt att vi slarvat nån gång ibland så att vilospänningen blivit alltför låg (12,0-12,5V) innan stödladdning, vilket ju är direkt ohälsosamt..
Generatorn laddar alltid stabilt med ca 14,4V, även om laddspänning kanske/troligen inte säger allt om i vilket skick laddkretsen är..
Mätning gör vi med en/två billiga multimetrar som är x antal år, så reservation för att de inte är i toppskick, de diffar dessutom lite sinsemellan. Den ena stämmer dock bra överens med Vida/Dice..
Bilen är f ö en V50 MY08 1,8F Summum 18.000mil med batteri Tudor HighTech TA722 från 2019 som vi installerat själva. Ds.
Batteriteknik är ju inte alltid så enkelt/självklart som man gärna vill tro..
Hur är det t ex med vilospänning, är/ska den alltid vara 'direkt proportionell' mot ströminnehållet enligt en någorlunda 'rät kurvlinje' all the way down, ner till t ex, säg 12,3V ? Samt, förändras kurvans 'lutning och karaktär' i takt med slitage/misshandel och ålder?
Min frågeställning utgår från ett bly(start)batteri i bilen, som jag 'upplever' (genom att mäta) håller hög 'bilsömn-vilopänning' (mätt 2-3h efter att 'bilsömnen' startat) de första dygnen efter fulladdat ca 12,75V och att den minskat linjärt under de, ca 5 dygnen, för att därefter till synes minska enligt en brantare 'kurvlinje'..
Ps. Eftersom bilen oftast bara används 1ggr (2km) per dag och jag mäter dagligen så blir det inte att jag mäter äkta vilospänning. Daglig mätning beror på att vi fick ett ('permanent' fel i en styrenhet) vid en uppstart när spänningen var 'alltför låg'..
Vi stödladdar (oftast full laddcykel) med jämna mellanrum med en modern Excide 4A-laddare, men, det har ju 'såklart' hänt att vi slarvat nån gång ibland så att vilospänningen blivit alltför låg (12,0-12,5V) innan stödladdning, vilket ju är direkt ohälsosamt..
Generatorn laddar alltid stabilt med ca 14,4V, även om laddspänning kanske/troligen inte säger allt om i vilket skick laddkretsen är..
Mätning gör vi med en/två billiga multimetrar som är x antal år, så reservation för att de inte är i toppskick, de diffar dessutom lite sinsemellan. Den ena stämmer dock bra överens med Vida/Dice..
Bilen är f ö en V50 MY08 1,8F Summum 18.000mil med batteri Tudor HighTech TA722 från 2019 som vi installerat själva. Ds.
Senast redigerad av 4 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
V50 1.8F MY08 Summum