Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1555128
Ojojoj.. :-/
Jag bytte till ny bromsvätska när jag ändå skulle montera nya o-ringar på adapterröret vid slavcylindern. Den gamla vätskan såg väl inte helt fräsch ut men det är inte mer än ett par år sen jag bytte. Bara på kul hällde jag ett par deciliter av den gamla i en kastrull och värmde till 150 grader på spisen.
Gissa vad som händer.. Det KOKAR punktvis i kastrullen :-o .. Efter snart en timme i +150 så har kokningen upphört med det ångar fortfarande rejält.
Från att ha varit smått grumlig är vätskan nu helt klar och lätt sirapsfärgad.. Hur mycket vatten var det egentligen? :oops:
Tror att jag ska tappa ur mer vätska ur bromsoken och prova koka den.. Dock i lägre temperatur, se nedan
.
(hade inte kameran redo när det bubblade som mest..)
nykokt.jpg
nykokt.jpg (254.96 KiB) Visad 1305 gånger
.
Lärdom: efter en timme i ca 150C så övergår den gröna färgen till ljusbrunt
1_timme.jpg
1_timme.jpg (313.69 KiB) Visad 1305 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1555144
Bromsvätska är väldigt bra på att suga upp fukt, och efter 4 - 6 år börjar det rosta inne i systemet. Men om man inte vill byta vart annat år kan man byta till DOT 5.0. Den är silikonbaserad och suger inte upp fukt. Hade det i min Opel Rekord - 59 i 30 år och bromsarna funkade fortfarande när sålde den 2009 efter att kört omkring 800 - 1000 mil (främst dom första 2 åren)
#1555156
Mitt kastrullprov står här och ångar fortfarande, är lätt chockad över hur mycket vatten det måste ha varit, det är ju snart inget kvar.. :-/
Jag som nöjt mig då man luftar ur ljusgrön vätska ur oken (brunsvart måste ut, det visste jag redan).
Men nu misstänker jag att om den gröna är det minsta grumlig så är det pga vatteninblandning.. Den verkar ju bli helt klar om man kokar den.
Jodå, jag har sett rostskador inne i cylindrarna i bromsok. Men då hade det nog gått 4-5 år mellan bytena.
Jag håller mig till Volvos föreskrivna bromsvätska. Dvs DOT 4 eller 5.1. Volvo 32214958 ska möta båda specarna. Innan den blir blöt iallafall :-D

Undrar om man borde trycka tillbaka bromskolvarna helt innan man spolar igenom med ny vätska. Annars blandas ju ny och gammal inne i cylindrarna. Men å andra sidan trycker man ju tillbaka smutsig vätska till ABS och behållare.. Känns dumt.

Vad tusan.. det verkar vara bromsvätska och inte vatten som ångar bort redan vid 100C. Jag drog upp temperaturen till 200C och då blev det riktigt dimmigt ovanför kastrullen och luktade bränt men vätskan kokade iallafall inte. Så vattenhalten har uppenbarligen gått ner rejält efter ett par timmar i +110 men det slutar inte att ånga.
Ska det verkligen vara så här? Har aldrig hört talas om att bromsvätska skulle börja ånga bort långt innan 100 grader? :oops:
Iallafall, nu vet jag hur jag kan testa vattenhalten på vätskan jag tar ut från oken; värm provet till 200C, ska tydligen ånga rejält och ändra färg men inte koka.. :-/

Och alla ni som tycker att jag är galen, jag har faktiskt jättekul och lär mig saker på samma gång :-D
#1555180
Jag brukar på "mina" bilar en gång om året ta bort klosssrna, smörja anliggningsytor, smörja under damaskerna med silikon fett, trycka tillbaka kolvarna, suga ut så mycket som möjligt i bromsvätskebehållaren och fylla på ny bromsvätska. När jag byter klossar så öppnar jag alla nipplar och låter bromsvätskan droppar ut samtidigt som jag fyller på i behållaren. Detta gör att det aldrig finns gammal bromsvätska i mina eller närståendes bilar.
Överarbetat?? Kanske, men jag kan alltid lita på att där finns bromsar. Och aldrig någon "anliggande broms". Sist jag besiktigade 745-an var det exakt samma bromsvärden på vänster och höger sida. Efter 50000 mil
#1555677
vjohnj skrev: sön 17 sep 2023, 09:36 Finns mätinstrument för fukthalt. Då märker du fort om det sjuknker vid värme
Jag kollade runt på nätet, finns ju många enkla mätare för ett par hundralappar.
Blev misstänksam efter att ha läst enstjärniga amazon-reviews där det påstås att del mätare lyser rött på vätska från nyöppnad burk samtidigt som andra lyser grönt oavsett hur mycket vatten man än blandar i :-o
Sen hittade jag det här https://eurol.com/sv/how-can-you-measur ... ke-fluids/
Kastrullen kanske inte är så dum i alla fall? :-D
Undrar hur märkesverkstan mäter, med de tvivelaktiga konduktivitetsmätarna eller med dyra kokpunktsmätare

""How can you measure the quality of brake fluids?

The use of good quality brake fluids is of great importance. In order to determine the quality, there are a number of different handy measuring devices on the market that provide insights into the boiling point and moisture content of DOT 3, DOT 4, and DOT 5.1 brake fluids. However, given the frequent question of whether these devices are reliable, Eurol has put a number of devices through a series of trials.

In general, the boiling point of a brake liquid is seen as an important indicator when establishing its quality. Brake fluids with too low a boiling point can cause reduced braking performance, especially during hard or prolonged braking. The more moisture is absorbed by a brake fluid, the lower its boiling point becomes. Brake fluids are hygroscopic, which means that they absorb moisture from the surrounding air.

Three conductivity meters
One of the measuring systems on the market is the brake fluid test pen, which measures the electrical conductivity of a liquid. It then converts the conductivity measured and displays it as moisture content. This would be a good method in theory if all brake fluids had the same chemical composition and therefore the same conductivity. Unfortunately, the composition may vary from supplier to supplier, often making results unreliable.

In addition to measuring conductivity as a means of determining the boiling point of brake fluid, there are ones that can do so directly by heating it. Eurol has tested DOT 4 brake fluids from different suppliers with two comparable conductivity gauges and tested them for moisture content using an official laboratory method: the Karl Fischer method (ASTM D6304).

According to the Karl Fisher testing method, fresh brake fluids contain an average of 0.1% moisture. However, the conductivity meters gave different readings, even if the same samples were retested. Adding moisture to samples also resulted in incorrect readings and different readings from different testing devices. In some cases, the addition of moisture did not even show up at all in the readings, whereas significant amounts of moisture (up to 6%) had been added to the brake fluid being tested.

Boiling point device
Finally, the brake fluid was tested using a boiling point device. The boiling point device we tested did not show any surprise readings during the tests, even when moisture was added to the brake fluid. This device indicated that all samples to which no moisture had been added met the DOT 4 specification of at least 230°C. Furthermore, the boiling point decreased as the moisture content was increased.

Eurol’s advice
It would appear we cannot always rely on handy devices. The conductivity meters in particular, for instance the tester pen, hardly ever give a correct indication of the brake fluid’s condition. In theory, we would go as far as to say that blindly relying on the readings could be life-threatening if the brake fluid tester fails to detect an increase in moisture content. Looking at the test results, Eurol recommends using a boiling point device: the tests revealed that this method provides the most reliable results.""
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1555678
Mer info: (https://epicbleedsolutions.com/blogs/fa ... rake-fluid)
Uh-oh, 3.7% vatteninnehåll efter typiskt 2 års drift. Okej, okej jag ska börja byta vartannat år :-D
Är egentligen mer orolig för rost i bromssystemet än att kokpunkten blir för låg.

_klipp1.JPG
_klipp1.JPG (54.5 KiB) Visad 1147 gånger
_klipp2.JPG
_klipp2.JPG (34.7 KiB) Visad 1147 gånger
_klipp3.JPG
_klipp3.JPG (35.55 KiB) Visad 1147 gånger
#1555679
Nu är Volvos bromsvätska märkligt nog specad att möta både DOT4 och DOT 5.1.
Antar att detta betyder att den möter kokpunkterna som uppges för DOT 5.1
Dvs "dry" kokpunkt 260C och "wet" (dvs 3.7% fukthalt och dags att byta) 180C
Min kokade vid +150, hoppsan :-/
Intressant också att Volvos vätska är grön-gul, den har antagligen fluorescerande tillsats för att man ska kunna läcksöka med UV-ljus? Med den gröna färgen försvinner om man värmer vätskan över 100C någon halvtimme.
Skulle vätskan däremot vara lila så har man fått tag i DOT 5 :-D
.
_fluids.JPG
_fluids.JPG (83.91 KiB) Visad 1141 gånger
.
PS, jag har ju lödkolv med elektronisk temperaturkontroll där man kan ställa in önskad temperatur med ett vred mellan 150 och 450C
Tänk om man kunde fixa en liten "skopa" på spetsen där man kan lägga några droppar bromsvätska och se vid vilken temperatur den sätter igång att koka?
Måste labba lite :-D
Hur vet jag vilken generator, V70N -02?

Hej igen! Det går bra att köra en LIN-[…]

Köpråd v90

Jo, om du hittar bil utan krok så låt […]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon h&aum[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]