Tack för era svar
Lövet skrev:Det ska verkligen inte vara någon skillnad på stationer. De har samma protokoll och riktlinjer att följa oavsett bolag.
"Ska ha" är inte samma sak som att det funkar så i praktiken.
Lucif3r skrev:Detta är ju en liten tvetydig fråga... Vad definerar du som "bra"? En station som släpper igenom "vilket skit som helst", eller en som faktiskt gör det dom ska och ger nedslag på brister som finns?
Det finns ju en vettig balans däremellan. Jag vill givetvis få veta om jag tex har dålig bromsverkan eller allvarlig rost undertill som jag själv inte upptäckt.
Men det tjänar så att säga ingenting till om någon ställer ner bilen så den knappt går på tomgång för att klara avgasmätningen, bara för att ställa tillbaka den när man kommer hem. Eller om man bytt till kraftiga heljuslampor på en nyare bil (med helbilsgodkännande) och skiftar dessa före och efter besiktning. Kanske har man ställt upp turbotrycket på sin 740 Turbo, inte heller tillåtet, men vissa stationer släpper igeom sådant medan andra är mer nitiskta (tror jag åtminstone). Kanske har man chiptrimmat sin D4 utan att regbesiktiga och så vidare.
En bra station för mig är en sådan station som slår ner där det finns riktiga säkerhetsbrister, som gravrost, bromsar, ej fungerande bromsljus osv, men som kan ha ett visst överseende med tex veterandbilars utrustning. Det ska ju ändå inte rulla så många mil per år, och när de blir 50 år släpps ju ändå kontrollen.
Det är länge sen jag besiktagade någon äldre bil själv, men har ändå upplevt en stor skillnad i vad som går igenom och inte.