Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1546864
Hej, här nedan följer en egengjord guide för den som vill byta bara fjädern och/eller locket på bilens släpvagnskontakt..
Guiden är nog onödigt detaljerad för en del, så för den som vill plocka russinet ur kakan så räcker det nog att läsa punkt 5 ;-).

Bakgrund:
Besiktningen klagade på tvivelaktig kraft i lockets stängande (läs stickdos-greppande) funktion i fjol på vår V50 och aviserade att de kan komma att underkänna bilen i framtiden om den blir det minsta sämre..
Jag köpte en lös släpvagnskontakt och tänkte att det skulle bli en enkel match att skifta fjäder.. Men, det tog lång tid, med många halvtaffliga försök och med många mindre vackra ord som följd, innan jag till slut kom på en fungerande (och faktiskt väldigt enkel :party:) metod för att få dit den nya fjädern..)

Guide:
1. Fäll upp locket helt och memorera /ta bild på hur befintlig fjäder är monterad, observera särskilt att fjäderns kortaste skänkel ska peka 'utåt' (alltså inte inåt locket, pekar den inåt så är det ett troligt skäl till att fjäderns stängande kraft är svag).
2. Slipa bort ena eller båda ändskallarna på gångjärnsstiftet på befintlig kontakt.
3. Slå ur stiftet (det (original) satt förvånansvärt hårt på min bil) med drivdon, hammare och lämpligt mothåll.
4. Upprepa de två momenten på den nya kontakten (som du köper för ca 40kr), men såklart, slipa inte bort den stora skallen på den nya om du tänkt använda det stiftet.
Obs ⚠️, innan du köper kontakten, så bör du såklart uppskatta med ögat att dess fjäders dimensioner, utformning och 'placering' motsvarar din befintliga. Likaså när det gäller stiftet (gångjärnsbulten) om du tänker flytta över även det. Jag köpte min kontakt på Biltema och bägge delarna passade perfekt skönt nog.
5. Nu kommer det finurliga :party:.. Tillverka ett tillfälligt stift (av t ex en spik med lagom tjocklek) som är lika långt som ytteravståndet mellan lockets (!) 'gångjärnsöron'. Grada gärna ändarna så minskar risken för att det ska kärva till sig i följande steg.
6. Tryck ner den nya fjädern i korrekt läge i locket mellan öronen (med hjälp av tummen och håll kvar). Viktigt att den korta skänkeln pekar 'utåt' och vilar på en 'klack'. Om den pekar 'inåt' locket så uteblir som sagt en stor del av fjäderns stängande kraft.
7. För in det egentillverkade tillfälliga stiftet genom lockets öra-fjäder-öra. Fjädern är nu, trevligt nog, korrekt fixerad i locket.
8. Trä ett relativt klent snöre runt fjäderns långa skänkel (som ju ska in i ett fack i själva dosan för att skapa den stängande fjäderkraften) och greppa snörets bägge ändar och dra 'lagom mycket' i skänkelns motsatta riktning och håll kvar.
9. Placera nu locket (med snöret som du håller lagom spänt för att få in skänkeln i sitt fack utan att fastna i 'plastväggen' på vägen in) där det ska vara i stängt läge på kontakten och håll kvar det i rätt position med ena handen och släpp snöret.
10. Med den nu fria handen, ta stiftet från den nya kontakten och tryck in det hela vägen så att det tillfälliga korta stiftet trycks ut och ramlar ner på backen.
11. Öppna locket litegrann och avlägsna snöret (dra i ena änden, utan övervåld såklart).
12. Klart :party:.
Ps. Med tanke på att stiftet är räfflat i axialled närmast skallen (iaf på min) så är risken att stiftet roterar med fjädern minimal när man öppnar och stänger locket, även om det saknas låsning i andra änden. Om stiftet skulle rotera med fjädern så skulle det kunna tänkas krypa ut på sikt.. Men vill man vara hundra så ordnar man en låsning, jag kommer nog göra det, alternativt att jag ersätter stiftet med ett eget som är längre och väl på plats så bockar man ändarna.. Eller om jag hittar en tillräckligt lång M3 bult.. Ds.
#1573383
Stort Tack Okalettos, för du tog din tid att testa och dessutom skriva ned din instruktion.
Utförde 'lock-bytet' genom att köpa en 7-polig släpvagnskontakt hos Biltema för 39,90:-.
På denna nya släpvagnskontakt slog jag ut sprinten (tog kanske 15-30 min) , så jag fick locket, fjädern och sprinten som användbara reservdelar.
Det gamla locket på V50, fick min fru och jag loss genom en höll i själva släpvagnskontakten och en höll i hammaren samtidigt som man slog med spik och en mini-rundfil i lagom storlek.
Vi slog från höger till vänster, för gamla rostiga sprinten såg större ut på dess vänstra sidan. Började slå försiktigt så inte någon del av gamla kontakten skulle gå sönder, för i så fall skulle vi behöva byta hela kontakten. Kraften är så stor, så en person måste hålla emot kontakten med händerna, annars böjs bara plåten men hela kontakten stup i ett.
Det tog ca 30 min innan vi fick loss den rostiga sprinten.
Sedan följde vi din instruktion, förutom sista delen med snöret. Jag hade ett för grovt snöre, och när jag hämtat nytt snöre, höll min fru redan på med att försöka bända ditt fjäderns ena skänkel
med en skruvmejsel. Och hon lyckades efter ca 15-30 min genom att trycka in sprinten till 75% så att locket gick att vicka litet, för att kunna bända fjäderns högra skänkel på plats.
Detta utfördes i sep 2023, och nya sprinten hade några räfflor, så det verkar hålla.
Så tacksamma för denna beskrivning, önskar Duean & Olle.
#1573385
olleboul skrev: sön 17 mar 2024, 13:31 Stort Tack Okalettos, för du tog din tid att testa och dessutom skriva ned din instruktion.
Utförde 'lock-bytet' genom att köpa en 7-polig släpvagnskontakt hos Biltema för 39,90:-.
På denna nya släpvagnskontakt slog jag ut sprinten (tog kanske 15-30 min) , så jag fick locket, fjädern och sprinten som användbara reservdelar.
Det gamla locket på V50, fick min fru och jag loss genom en höll i själva släpvagnskontakten och en höll i hammaren samtidigt som man slog med spik och en mini-rundfil i lagom storlek.
Vi slog från höger till vänster, för gamla rostiga sprinten såg större ut på dess vänstra sidan. Började slå försiktigt så inte någon del av gamla kontakten skulle gå sönder, för i så fall skulle vi behöva byta hela kontakten. Kraften är så stor, så en person måste hålla emot kontakten med händerna, annars böjs bara plåten men hela kontakten stup i ett.
Det tog ca 30 min innan vi fick loss den rostiga sprinten.
Sedan följde vi din instruktion, förutom sista delen med snöret. Jag hade ett för grovt snöre, och när jag hämtat nytt snöre, höll min fru redan på med att försöka bända ditt fjäderns ena skänkel
med en skruvmejsel. Och hon lyckades efter ca 15-30 min genom att trycka in sprinten till 75% så att locket gick att vicka litet, för att kunna bända fjäderns högra skänkel på plats.
Detta utfördes i sep 2023, och nya sprinten hade några räfflor, så det verkar hålla.
Så tacksamma för denna beskrivning, önskar Duean & Olle.
👍🙂
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]