Sida 1 av 4

Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: tor 22 jun 2023, 21:38
av Sandra88
Hej!

Har ett knarr/knorr/klonkljud bak vänster vid körning i låga hastigheter över gupp eller små potthål, trodde att det var krängningshämmare men dom sitter väl endast fram på Volvo v40 -2004?

Beställde och frågade supporten att det skulle vara bak men uppenbarligen verkar det inte finnas några bak då jag precis kom in från bilen.

Vad kan det annars vara som ger ifrån sig knarr/klonkljud?

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: tor 22 jun 2023, 21:48
av Erik Å
Det är nog övre länkarmen du har fotograferat (nr 8 i sprängskissen), krängningshämmarstaget tror jag gömmer sig bakom stötdämparen..
Sprängskiss finns på Volvos USA-sajt, dock bara för turboversionen som de sålde i USA. Kan ju möjligen vara uppstyvad bakvagn på den så det är inte självklart att det är rätt artikelnummer här.

https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=441

Krängningshämmarstaget är nog nummer 19 i denna sprängskiss, krängningshämmaren är nr 18
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=441

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: tor 22 jun 2023, 22:32
av Sandra88
Denna del är alltså krängningshämmarstag bak på en volvo v40 menar du? :-) . Jag nuddade lite på gummit på vänster sida och nån vätska/vatten kom ur på gummit eller om gummit spruckit

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: tor 22 jun 2023, 23:02
av Erik Å
Ja den korta vertikala pinnen är antagligen krängningshämmarstaget. Kullederna brukar bli glappa med tiden...
Någon bilbesiktare med humor kallade krängningshämmarstagen för "klapperstag", klart träffande namn :-D
Ta hjälp av någon som gungar bilen i sidled samtidigt som du känner med handen på kulleden i nedre änden. Känner man att det "slår" eller glappar i den så är det dags att byta.
Om du kör upp högra hjulen på en trottoarkant så brukar det gå lättare att åla in under bilen från bakänden och känna på lederna... Lägg en gammal matta eller nåt på marken så blir det trevligare :-)
Lyfter man ena sidan med domkraft så stretar krängningshämmaren emot och kulleden hamnar i spänn. Alltså känner man inte eventuellt glapp. Det är bättre att bilen får stå på alla fyra hjulen.
Nu finns det ju fler leder som också kan bli glappa.. Och kryp aldrig under en bil som är upphissad med domkraft! :-o

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: fre 23 jun 2023, 07:46
av Sandra88
Tack för hjälpen Erik :-), det är endast höger bak som låter ibland när man kör över ett gupp eller små potthål. Typ gnissel, klonkljud, knarr

Tänkte hissa upp baksidan med 2st domkraft och pallbockar så det blir jämnt fördelat och försöka byta båda 2.

Hittade denna del på autodoc, antar att det är rätt del? Bäst är väl att byta parvis?

Glad midsommar!

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: fre 23 jun 2023, 08:09
av Erik Å
Räkna med att muttrarna är fastrostade och rejält svåra att få loss speciellt då hela kulan kommer att snurra med när du tar i.
Ibland är det ett U-nyckelgrepp på sidan kulan är för att man ska kunna hålla emot. Nyare stag brukar ha Torx-spår i änden på skruven, men räkna inte med att det räcker till. Kan ev behövas vinkelslip, rörtång att hålla emot med osv. :-/
Det kan vara en poäng att spraya på rostlösare några dar innan bytet.
Jag skulle ha kollat hos trodo, mekster, skruvat och vparts också..
Klonk stämmer bra på slitet stag, knarr och gnissel kan ju vara något annat.
Trevlig midsommar och lycka till med bytet! :-)

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: fre 23 jun 2023, 09:28
av Sandra88
Fram orginal verkar det vara torx i mitten efter man släppt muttern, hittade bilder på ett amerikanskt forum.

Förhoppningsvis är det samma bak, ger det ett försök innan man lämnar in. Såg väldigt rostigt ut som du sa, får lägga på rostlösningsmedel några dagar innan operation ;-)

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: fre 23 jun 2023, 18:25
av Erik Å
Jupp precis så där gör man för att lossa inte alltför rostiga muttrar.
När muttern rostat fast rejält räcker det inte med en fjuttig ringnyckel utan man behöver ett l*å*n*g*t spärrskaft för att få tillräckligt moment. Och då får man inte dit torx-nyckeln (som antagligen ändå inte pallar med så höga vridmoment när pinnen är rostig.)
Berätta hur det gick sen :-)
Här är en upplyftande film :-D


PS
Värt att tänka på: även pallbockar kan tippa förvånansvärt lätt, har diskuterats här: viewtopic.php?f=19&t=164056#p1452184
Jag känner mig tryggast med att köra upp hjulen på klossar när jag ska jobba under bilen.

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: lör 24 jun 2023, 20:35
av Sandra88
Tack för tipset Erik, jag har nu beställt på Trodo som hade SKF för 160kr st, så slipper jag beställa från autodoc som brukar ta 2veckor. :-) återkommer med bilder hur det gick, har redan sprayat på rostlösningsmedel. :P

Re: Har alla Volvos Krängningshämmarstag fram/bak?

Postat: sön 25 jun 2023, 21:54
av hollan
Om du förstorar upp bild 1och 3 så ser det ut som fjädern är avsmälld och där har du nog oljudet