Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1543201
Lucif3r skrev: lör 03 jun 2023, 20:03 Det är för att dom flesta skivor levereras ohärdade, så man måste härda dom själv för att dom inte ska slå sig. Exakt hur viktigt det är i praktiken kan jag dock inte svara på, men jag har aldrig råkat ut för vinda skivor, medans jag vet andra som inte "härdat" skivorna som skivorna blivit skeva på efter en vecka, typ...
Intressant 👍.. Att omvandla stålet från ferrit till austenit alltså.. Det kräver väl ett spann på 800-900 grader med långsam nedkylning.. Avläser du temperaturen med värmekamera då?
av Okalettos
#1543206
vjohnj skrev: lör 03 jun 2023, 20:28 8/900⁰c på skivorna dom glöder då, så du behöver inte mäta :-/
Aha du tänker så.. Hur varma kan de bli, om man kör med handbromsen hyfsat åtdragen för länge? Alltså, kan de bli fööör varma, så de slår sig av den anledningen? Inget vi behöver fundera på kanske?
av vjohnj
#1543207
Men. Justera med vajer vid handtaget och upp o ner med handbroms, eftersom dessa OK är själv-justerande.
Om de löper fritt. Och bara se till att hjul rullar fritt. Sedan kör en bit med lite handbroms på. För att slita in och få justering.
av Okalettos
#1543212
vjohnj skrev: lör 03 jun 2023, 20:46 Men. Justera med vajer vid handtaget och upp o ner med handbroms, eftersom dessa OK är själv-justerande.
Om de löper fritt. Och bara se till att hjul rullar fritt. Sedan kör en bit med lite handbroms på. För att slita in och få justering.
Ja jo absolut.. Men blev nyfiken på det där med härdningen nu, det var något helt nytt för mig.. Kanske det är smart att först 'slita in' (ifall det finns 'vinkelfel', alltså inte perfekt parallelitet mellan belägg och skiva) försiktigt några mil i torrt väder.. Och härda senare när allt garanterat 'satt sig'..?
av vjohnj
#1543214
Okalettos skrev: lör 03 jun 2023, 21:03
vjohnj skrev: lör 03 jun 2023, 20:46 Men. Justera med vajer vid handtaget och upp o ner med handbroms, eftersom dessa OK är själv-justerande.
Om de löper fritt. Och bara se till att hjul rullar fritt. Sedan kör en bit med lite handbroms på. För att slita in och få justering.
Ja jo absolut.. Men blev nyfiken på det där med härdningen nu, det var något helt nytt för mig.. Kanske det är smart att först 'slita in' (ifall det finns 'vinkelfel', alltså inte perfekt parallelitet mellan belägg och skiva) försiktigt några mil i torrt väder.. Och härda senare när allt garanterat 'satt sig'..?
Glöm ordet härdning i detta sammanhang. Om du skall du härda ex stål, kniv etc så ja upp i 8/900 ⁰c sedan olja. Men inte så detta som menas
av Okalettos
#1543217
vjohnj skrev: lör 03 jun 2023, 21:09
Okalettos skrev: lör 03 jun 2023, 21:03
vjohnj skrev: lör 03 jun 2023, 20:46 Men. Justera med vajer vid handtaget och upp o ner med handbroms, eftersom dessa OK är själv-justerande.
Om de löper fritt. Och bara se till att hjul rullar fritt. Sedan kör en bit med lite handbroms på. För att slita in och få justering.
Ja jo absolut.. Men blev nyfiken på det där med härdningen nu, det var något helt nytt för mig.. Kanske det är smart att först 'slita in' (ifall det finns 'vinkelfel', alltså inte perfekt parallelitet mellan belägg och skiva) försiktigt några mil i torrt väder.. Och härda senare när allt garanterat 'satt sig'..?
Glöm ordet härdning i detta sammanhang. Om du skall du härda ex stål, kniv etc så ja upp i 8/900 ⁰c sedan olja. Men inte så detta som menas
Nu förstår jag ännu mindre :-/, ska jag glömma härdning? Vad är det som händer med stålet om man knappt når upp i 8-900° menar du då?

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]