Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Helgonet67
#1540317
Funderar att köpa en Volvo som hobbybil och undrar om man bör slå till på en Volvo 944 eller Volvo S70?

Funderat en del på vilken av dem är mest hållbar i längden samt vilken motor man bör välja.

Exempelvis på Volvo 944 ska man välja sugmotorn på 116 hk eller LTT på 135 hk? Har åkt ganska mycket i Volvo 944, då jag hade en trafikolycka i början av 90-talet och fick färdtjänst. Upplevde klart bättre komfort i Volvo 850/S70. Vilken motor bör man välja i Volvo S70? Samt på båda modeller bör man ta manuell växellåda eller automatlåda?

Rostskydd verkar bättre på Volvo S70 än 940 men jag kan ha fel där. Sedan är väl bakaxel helt stel på Volvo 940 som egentligen är en Volvo 740 med modifieringar.

Bakhjulsdrift gentemot mot framhjulsdrift. Är klart bättre med framhjulsdrift då jag bara ägt en modell med bakhjulsdrift (BMW).

Tycker dessutom om 5 cylindrar då vi hade flera Audi 100 från 82 och framåt och innan det en Volvo 240 Jubileum årsmodell 77 med jättefin blå plysch klädsel. Tror inte farsan hade många fel alls på den. Inköptes ny för 42.500 kr våren 1977. Silvermet med fartränder och en massa 50 års jubileum märken.

Lutar då egentligen mot Volvo S70 och frågan kvarstår vilket mototalternativ ska jag välja samt växellåda? Har hört att automatlåda är mer felfri men kan ha fel. Eller kommer Volvo 944 ha bättre andra handsvärde på sikt? Kollar man efter en fin och välvårdad Volvo 240 idag så är dom ganska dyra. Kommer det bli så även på 940?

Tacksam för seriösa svar eller om det redan finns en tråd från tidigare där ni kan länka till. Är ny på forumet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1540378
940: Enkla, antika, tråkiga oavsett motorval, oförskämt dyra(folk verkar tro att dom är gjutna i guld), komfort lyser med sin frånvaro, bakhjulsdrift.
S70: Enkla, gamla, 5an är riktigt trevlig speciellt i turbo-utförande, fortfarande tråkiga, relativt bra komfort för sin ålder, lagom moderna, framhjulsdrift.

Båda modellerna har sina rostpunkter... 940 rostar trösklar och batterilåda på, S70 käkar framskärmar. Enklare att byta skärm än att behöva svetsa plåt. Samtliga modeller är dock så gamla att det har ringa betydelse modellerna imellan, det är det individuella skicket som avgör.
Båda modellerna är väl stabila generellt sett, men S70 är objektivt en bättre bil oavsett hur mycket man skriker och sparkar med benen.

Vilken motor man väljer är väl en smaksak... Själv skulle jag aldrig stå ut med 116hk i en 940, 130 var tråkigt nog. 135 som LTT är inget upphettsande heller, men dom går enkelt att bygga om till FTT, då orkar dom ju röra på sig iaf om än långt ifrån något upphettsande...
Samma gäller till viss del S70 också, den där hemska 126hk-modellen existerar ju, om än relativt ovanlig... Den motorn duger knappt till en sparkcykel. T5an däremot? Då börjar vi snacka :-D

Manuell eller automat är väl helt enkelt en smaksak... S70ins automat är ju mer sofistikerad med datorstyrning, medans 940ins mer eller mindre helt sköts via en wire på gott och ont.
Själv föredrar jag manuell alla dagar i veckan, mycket därför min 945a(automat) mest står och samlar damm :P
Manuella så är ju S70ins låda mer modern. 940 finns ju med 3 olika manuella lådor, beroende på årsmodell; M46(turbo 91-94), M47(sugmotor 91-95) och M90(turbo 95-98). M90in är väl "bäst", men har en väldigt svag 3a.
M56 som S70 har är mer eller mindre skottsäker.

Bak eller framhjulsdrift... Smaksak det också. Bakhjulsdrift är helt klart roligare, men objektivt mindre säkert. Vill man ha en bil att leka med så bakhjulsdrift alla gånger, i alla andra fall duger framhjulsdrift alldeles utmärkt och går helt klart att ha kul med, men inte så mycket på bredden kanske. :-)

Orginal mot orginal så S70 utan tvekan. Finns inte en enda sak på 940 som är bättre.. Eller ja, det ska väl vara vändradien då, den är märkbart sämre på S70, eller rättare sagt 940 har löjligt liten vändradie orginal(som går att få ännu mindre om underlaget är rätt... :angelo: )...

Börjar vi däremot blanda in modifikationer så är valet kanske inte lika uppenbart... 940 går att få riktigt trevliga, men det kostar ju därefter... S70 duger som dom är, men går givetvis också att få mycket trevligare relativt lätt.

Kan ju annars slå ett slag för 960 95+. Samma bil som 940 i grunden, men känns ungefär 30 år mer moderna och mer lik S70 komfortmässigt(jag vill dock påstå att S70in ändå är bättre i det avseendet).
Nackdelen är att 6an är duktigt törstig, manuella finns 'bara' med 170/180hk(automat 204). Sjunger dock fint med en väldigt mjuk gång.
av Helgonet67
#1540395
@Lucif3r
Tack för ett utförligt svar. Vilken motor tycker du man ska välja i en Volvo S70? Tänker på sugmotor. Jag har bara kört 170 hk motorn och 193 hk motorn med LTT, den som sen fick 200 hk i S60 2.5T. Skulle faktiskt köpa en fabriksny Volvo S70 2.5T årsmodell 99, men det fattades runt 20K för att kunna köpa den, och det blev en Audi A4 1.8T 190 hk istället.

945, 116 hk hade jag som firmabil med automatlåda 1992. Gisses den var slö. Märkligt egentligen att Volvo 940 kan vara så dyr eftersom det egentligen är likadan bil som Volvo 740 som kom 84 om jag inte minns fel. 2 år efter 760.
Har sett ganska mycket rost i trösklar på 940.

Mina upplevelser av 170 hk motorn är att det inte kändes som 170 hk utan runt 150 hk kanske. Däremot gick S70 2.5T riktigt bra. Dessa verkar väldigt svåra att hitta dock. När ett objekt dyker upp har dom oftast gått 25T mil. De fanns väl bara 1999 också eftersom 2000 kom S60 2.5T.

Är femcylindriga motorn med 144 hk i Volvo S70 något att satsa på? Har läst att den motorn har bättre vrid på låga varv.

Till sist upplevde jag som du vad gäller 940. Hade som sagt färdtjänst från och till jobbet och 80 procent av taxi var Volvo 940 LTT på den tiden. Blev glad när det blev en S/V70. Otroligt stor skillnad i komfort. Misstänker att den stela bakaxeln i 740/940 bidrog till sämre kvalité och nån form av tristess i bilen som passagerar då. :-)

Var en gammal taxi chaffis som körde mig vid ett tillfälle när jag skulle hem. Han hade tydligen kört nån form av rally i sin ungdom. Nu var han säkert närmare 80 år, men körde som han snott taxin. Det uppskattades verkligen. De flesta kör så sakta av nån anledning. Verkar tro att taxametern ska ticka till högre belopp?? :mad:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1540398
144hk motorn, inte att förväxlas med 140hk-motorn som kom -99 som bara är en strypt 170hk, är helt ok. Den är lite piggare på lägre varv än vad GLT'n, 170hk, är som ofta upplevs att man måste "gasa skiten ur" för att något ska hända :-) Effekten ligger så pass högt upp i registret på dom att 144hk'n t om har mer effekt vid vissa, i regel mer användbara, varvtal. 144hk'n har ju dessutom bara 10V, så dom har ju ett litet speciellt ljud också.

LTT'n på 193hk fanns under hela produktionsperioden 97-00, den kom redan -96 i 850. Däremot ändrades namnet från 2.5T till 2.4T -00 pga. EU-defination. Den faktiska slagvolymen är närmare 2.4 än 2.5(2413cc har jag för mig), så dom tyckte att 2.5 var falsk marknadsföring eller något sånt.
av Volvoold
#1540399
Jag tipsar dig om Volvo 940 Ltt from 1995?

Jag har en manuell, med mycket låga mil, och som är superfin. Fantastiskt fin och smidig växellåda.

Jag tycker att komforten är bättre än de flesta nya bilar. Med avseende på däckbuller, bekväma ej stenhårda stolar, som är sköna att sitta i, och inte sitta på, och med en skön fjädring också. Stabil på vägen också även i hög fart. Den har heller inga eltejpstunna däck som spårar och bullrar, och dessutom är dyra i inköp.

De gamla 940 tror jag har sämre ljudisolering än de nyare, för jag upplever ingen dålig komfort. Dessutom är den mjuka fjädringen väldigt komfortabel i jämförelse med många nu bilar som ofta har stenhård fjädring.

Skulle nån ge mig en nyare Volvo, så skulle jag sälja den, och kanske leta upp en 940 till, ty de nyare volvona tilltalar mig inte alls. 😊 ( Har provat V70, V60, nya V90)

Mitt tips att leta upp en väldigt fin, även om de kostar en del. Kvaliteten betalar sig i långa loppet, inga dyra konstruktioner med tex ledljus, ledbaklysen, partikelfilter mm, otaliga styrboxar.

Jag har haft möjlighet att provköra mängder med bilar både genom jobbet, och även privat. Men jag har inte hittat nån som erbjuder samma helhet, och dessutom enkelt uppbyggd, och konstruerad för att hålla, och inte för att ruinera en med massa konstiga fel.

Jag vet flera personer med gott om pengar, som utan tvekan skulle kunna köpa nyare lyxbilar, som bland annat kör Volvo 940 samt BMW E28 (5-serien 1981-1987)

De nyare 940 har också utökade inställningsmöjligheter för stolarna.

Hitta gärna en med AC, min håller fortfarande efter snart 26 år (!)

Att jämföra med en V60 som jag provade där ac gick sönder under provkörning, trots relativt ny och inte så farligt miltal.

Många tycker förmodligen att du gör ett konstigt bilval, men de hjälper dig inte heller med att betala de många fel som kantar de nyare Volvo bilarna.

När jag skulle köra hem från senaste bilprovningen, så fick en nyare Volvo starthjälp i närheten.

Lycka till !
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1540402
Nu jämnför du visserligen verkligen äpplen och päron här. Absolut att 940 kan anses ha bättre komfort än moderna skitbilar. Men nu handlade ju frågan om 940 vs S70, som ändå såldes samtidigt.
Du har även rätt i att senare 940's är bättre isolerade än äldre men... Inte i närheten av vad S/V70 är :-D Mer rättvis jämnförelse skulle vara 940 mot 850 isf.
Jag har ju "lyxen" att ha både en V70 -97, och en 945 som t om är ett år nyare(-98, sista årsmodellen) än V70in, båda i sitt "fulltrycksturbo"-utförande, och tidigare ägt en 945GL -92 i pristint skick(har visserligen en 944GL -92 nu också, men den räknas inte... än). Skillnaden är natt och dag, V70in känns minst 20 år nyare än 945an.

Och just fjädringen/väghållningen är väl faktiskt det absolut sämsta på 7/940-modellerna... Bekvämt? Mjo, visst. Men dom går som en båt längst vägen också ;-)

Och en högst personlig åsikt är att, trots hur det ser ut, är V70in mer lättmekad än 945an.... 940 har många vad jag vill kalla "idiotlösningar", medans 85x70 känns mer genomtänkta. Perfekta? Knappast. Det existerar nog inte en enda bil som är perfekt ur mek-synpunkt. Men jag har svurit betydligt mer när jag skruvat 940 än när jag skruvat på V70in.

Missförstå mig rätt nu. Jag anser inte att 940 är dåliga bilar, då skulle jag ju inte äga 2st om jag tyckte det. Men det är viktigt att veta bristerna som ändå finns, precis som det är lika viktigt att veta bristerna som finns på S/V70. Ingen utav dom är perfekta... Men ställer man båda modellerna brevid varandra så är det rätt uppenbart att 940'n designades i slutet på 70-talet(under namnet "760"), medans S/V70 designades i början på 90-talet(under namnet 850, vars första årsmodell går att skriva en hel roman om, både gott och ont.. mest ont dock..).
När det gäller daily-driver så vet iaf jag vilka nycklar jag väljer först :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1540540
Jag hade kombin, V70, 1998 års modell. Den "kantiga". Har för mig det var 140 hk i den 5 cylindriga bensinmotorn i min med det "goa" ljudet när man gasa med motorn (detta karakteristiska ljud kom redan med 850). Mycket sköna säten, bra utrymme i baksätet (för den tiden). Bra förarmiljö, fysiska knappar som satt på bra ställen, hyfsad radio/stereo (för sin tid). Jag hade manuell växellåda i min. Instrumentpanelen och frontrutan upplevs som sitta ganska nära föraren men man vänjer sig. Hade inte ett enda fel på den så länge jag ägde min V70 (sen ny), körde ca 14000 mil innan jag bytte till en V70N 2001:a (som jag körde 40000 mil med). Hur en S/V70 1997-2000 håller idag har jag tyvärr ingen aning om.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Malmstroem
#1540545
Jag har ägt både 940 (med 2-liters högtrycksturbo) och V70 (med lågtrycksturbo). Efter dessa bytte jag till en V70N 2,5T. Jag trivdes betydligt bättre i V70N. Den enda bil jag ägt som jag varit mer nöjd med är nuvarande XC90.

Men nu verkar vi prata om hobbybil. Då är det absolut viktigaste vad TS vill ha. Bägge alternativen har sina för och nackdelar. Som hobbybil skulle jag själv hålla mig långt borta från de minsta motoralternativen. De är minst sagt träiga att köra. Men det behöver inte gälla alla. 116 hkr räcker gott för att glida omkring i.

Som hobbybil hade jag lutat åt 940. Skall den köras mer, V70 (eller helst V70N). I slutändan rör det sig om den individuella bil som TS kan hitta, och dennes personliga preferenser.
av William85
#1540559
Eftersom du ska köpa bil som hobbybil skulle jag försöka hitta en så fin bil som möjligt, lägsta mil och bästa skick för plånbok. S70 bör vara billigare än motsvarande 940 men 940 är nog närmare klassikerstatus ( typ redan där) och acceptans på bilträffar m.m.

Min bror har en 960 som med 25 år och 30 000mil börjar bli lite rostig och rapplig för dagligt bruk men som hobbybil är det en härlig glidare. Lite jänkar-känsla är det när man kör den :-)

Lycka till i jakten

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]