Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1540136
Hej på er,

Det här inlägget är enbart reflektioner från mina erfarenheter från jakten på ett bra sommarobjekt.

Vi alla har säkert åkt på nitar efter att ha köpt en gammal bil, och att förstå att man inte kan lita på utfästelser i annonser. Det är i sig inte så konstigt, men.. jag kan inte låta bli att vilja dryfta något som händer alldeles för ofta.

Scenario: Farbror säljer gammal Volvo (ex 240 el 940) som denne ägt i princip sen ny. I annonsen står det ”mycket fint skick” och ”rostfri”. I telefon upprepar farbrodern det trots explicita frågor om klassiska rostfällor (även synliga).

Väl medveten om att det med väldigt hög sannolikhet inte stämmer far jag dit. Mycket riktigt - synlig rost med varierande angrepp som är synliga även ståendes. Farbrodern svarar då, ”jamen det där är enkelt att fixa - det är ju en gammal bil”. Det kan såklart även handla om el- eller mekaniska fel.

Och absolut. Gamla bilar har rost eller att något annat är trasigt. Men varför i hela friden far gubben med osanning? Det är ytterst märkligt och har hänt så många gånger att den röda tråden är uppenbar. Vet inte om det bara är åldersrelaterat eller faktiskt en generationsfråga. Såklart grova generaliseringar men ändå.

Har ni samma reflektioner? Och jag vet - allt är subjektivt osv men har inte haft problem med andra säljare på samma sätt. Jag tycker företeelsen är intressant.

Trevlig helg!
#1540153
Att överskatta sina ägodelar har nog ingen åldersgräns, kommer ihåg stylingvågen efter första fast & furious filmen när tuffa gänget blev jättebesvikna när ingen ville betala hundratusen extra för stora plastsjok med rosthärdar under.

Rost är värdelöst, säljaren får ett bud och duger inte det går jag vidare.
Rostlagning finns inte på kartan med en dailydriver, är liksom inte värt det på några villkor vis.
#1542632
Jag minns när jag var i 20 års åldern och skulle köpa en bil.
Jag såg på en SAAB 96, dvs tvåtaktare, årsmodell 1966. Firman som sålde den berättade att den kom från en äldre farbror som hade varit mycket försiktigt, dessutom var motorn utbytt, eftr 100 000 km, dvs ett fynd, ny motor!!
Jag köpte en och hade väldigt kul med bilen, gick som en klocka och gick fint under vintern utan vinterdäck... sånt var ju för dyrt.
Jag trimmade den planade toppen några mm, satt på 2 tums avgassystem. Ja den lät mycket, men gick lik fort som en SAAB V4.
Bilen hade ju en tredubbel förgasare...
När km mätaren visade 200 000 km skar motorn, så jag klarade liksom den försiktiga farbrorn oxo 100 000 km.
Så frågan hur försiktig han var?
Sålde den till någon som behövde en ny motorhuv.....
Så hur kör man då så försiktigt, (den gamle farbrorn) att motorn inte går längre än den gör för en vild 20 åring som trimmar?

Roysan
#1542714
Dom 2T motorerna gick oftast inte så mycket mer än så. En äldre man som jag hjälpte lite då och då hade då en 64-a Saab 96. Då (tidigt 70-tal var han inne på 3-dje motorn. Den motorn gick drygt 14000 mil och det var mycket ovanligt.
#1542730
En gammal vän hade med sig en 96-motor i reserv 😇 när han reste runt i Europa med sin Saab 96 för många år sedan.. Och det var klokt, för motorbyte blev aktuellt, det var tydligen inte så svårt att byta motorn själv.. Om jag minns rätt..
#1542756
Ja den var lätt att serva.
Jag hade själv ur motorn och växellådan, renoverade VX lådan . Lyfte ur allt för hand.
En kul bil, och pigg var den efter lätt trimning.
Drömmen var en Monte Carlo men sån blev det inte.
De som finns kvar idag är inte gratis.

Jag hade dåligt batteri minns jag, och startmotorn knappt rörde sig, men jag hade tre 4,5 V ficklampsbatterier ,e d testsladdar på och anslöt till tändningen, då startade den på en sekund.
Minns att folk var helt förbryllade hur jag kunde starta SAAB:en med ficklampsbatterier.

Ja bilar går sällan längre om de tär en gammal farbror som har ägt den, det vet vi nu.
Sen är det ju frågan hur den gamle kör.
Men vist kand et finnas väl bevarade bilar som knappt varit ute på vintern.

Roysan
#1542778
Det var konstruktionen och oljeblandad bensin som gjorde att livslängden var kortare. DKV hade "separatsmörjning och höll bättre, har dock för mig att Monte Carlo också hade det. Sedan fans det ju IFA (delar av DKV hamnade på andra sida gränsen efter kriget) och Watburg som båda" stammade från DKV-s kamla fabriker (Östtyskland)

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]