Sida 1 av 1

Fjäderben

Postat: sön 16 apr 2023, 09:58
av wallentin
Måste man göra en hjulinställning efter fjäderbens byte?

Re: Fjäderben

Postat: sön 16 apr 2023, 10:49
av Erik Å
Ja, räkna med att toe sticker iväg såpass mycket att däcken börjar nötas snett om man inte justerar..
Camber justerar man inte men det kan vara läge att kolla att det inte blev helt fel. Syns med blotta ögat om bilen blev hjulbent eller kobent :-D
Caster och KPI är icke justerbara och dessutom rätt okritiska..

Re: Fjäderben

Postat: sön 16 apr 2023, 22:56
av Lucif3r
Vad som är justerbart och inte beror ju helt på bil... Vissa går det justera cambern på och vissa går det inte på. Vissa går att justera caster på och vissa inte...
Men att toe skulle ändras av ett fjäderbensbyte har jag inte varit med om. Förutsatt att man inte är på och skruvar på styrstagen givetvis ;-)

Re: Fjäderben

Postat: mån 17 apr 2023, 14:45
av wallentin
De ja tänkte på är bultarna som fjäderben och nav sitter ihop med.

Re: Fjäderben

Postat: mån 17 apr 2023, 19:06
av Erik Å
Gamla lösningen med två bultar genom spindeln:
Om du inte gör något så tror jag att fjädern trycker bultarna (i det lilla glapp de har) mot negativ camber (kan ha varit tvärtom, minnet sviktar 😁) Håller man emot innan man drar fast dem kan man justera typ en halv grad mot noll eller positiv. Tänk på att den går en bra bit mot negativ när man släpper ner bilen på marken så fjäderbenet trycks ihop
Det är nog inte meningen att man ska justera på glappet utan bara dra fast. Enligt gamla diskussioner här hamnar man inom tillåten tolerans ändå..
En liten liten ändring av camber pga nya fjäderben slår dock rätt mycket på toe, det har jag sett med egna ögon :-)

Re: Fjäderben

Postat: mån 17 apr 2023, 21:14
av wallentin
Tack för hjälpen!!