Sida 2 av 2

Re: Start - Stopp och batteri

Postat: mån 17 apr 2023, 06:36
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:
lennarte skrev: ........ Tanken är ganska liten (48 l) så det har tankats märkbart oftare nu i vår.
Då blir räckvidden som på en normal helelbil. :-) Vad ska eventuella köpare med räckviddsångest säga om det? För er blir kanske lättare att överväga elbil nästa gång? Fast så är det där med husvagnen. Ja ja, det passar inte alla, jag vet! Men räckvidden är som en elbil. ;-)
Då får man välja modellen utan etanol/el drift som då inte har ett stort batteri bak utan en större tank och 4-dubbel vägskatt.

Re: Start - Stopp och batteri

Postat: mån 17 apr 2023, 06:49
av lennarte
Rådlös skrev:Nu har jag kollat färddatorn under lite bättre (riktiga) förhållanden. Den säger: Medelförbrukning 10,9 på 100 mil.
Då är dom inte så olika i förbrukning då. Subarun har legat på c:a 10,1 l/100 km vid blandad körning. Upp till 11,1 har den visat vid bara "småkörning" vid minusgrader (mindre än en mil)

Re: Start - Stopp och batteri

Postat: tis 18 apr 2023, 07:56
av Rådlös
100 KILOMETER skall det naturligtvis vara. Ursäktar felskrivningen.

Re: Start - Stopp och batteri

Postat: tis 18 apr 2023, 08:30
av lennarte
Rådlös skrev:100 KILOMETER skall det naturligtvis vara. Ursäktar felskrivningen.
Annars hade den varit väldigt bränslesnål. Som en elbil kanske???

Re: Start - Stopp och batteri

Postat: tis 18 apr 2023, 09:24
av VolvoB20
EbbevonVolvo skrev: sön 16 apr 2023, 18:23
lennarte skrev: ........ Tanken är ganska liten (48 l) så det har tankats märkbart oftare nu i vår.
Då blir räckvidden som på en normal helelbil. :-) Vad ska eventuella köpare med räckviddsångest säga om det? För er blir kanske lättare att överväga elbil nästa gång? Fast så är det där med husvagnen. Ja ja, det passar inte alla, jag vet! Men räckvidden är som en elbil. ;-)
Det är ofta inte räckvidden som är problemet, utan laddtid + möjlighet att hitta laddstation på de ställen jag åker som skulle göra bytet till elbil rätt krångligt.

Man kan ju svänga in på vilken mack som helst och fylla upp upp bilen på någon minut. Inte riktigt lika enkät att ladda. Ska man åka till Ullraed tex får man ju se till att köra dit under natten så man är framme tidigt nog för att knipa en av laddplatserna som snabbt tar slut . Vid bensinmacken kan man ju komma när som helst, aldrig varit kö.
Sen åker vi på många evenemang och tävlingar som ockå alltid ligger "off" långt från laddplatser, då blir det många extra mil och extra timmar att köra iväg långa sträckor för att ladda.

Re: Start - Stopp och batteri

Postat: tis 18 apr 2023, 15:23
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:Vid bensinmacken kan man ju komma när som helst, aldrig varit kö.

Och är det trots allt kö pratar vi om enstaka minutrar, inte timmar...

Re: Start - Stopp och batteri

Postat: tis 18 apr 2023, 16:28
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:
EbbevonVolvo skrev: sön 16 apr 2023, 18:23
lennarte skrev: ........ Tanken är ganska liten (48 l) så det har tankats märkbart oftare nu i vår.
Då blir räckvidden som på en normal helelbil. :-) Vad ska eventuella köpare med räckviddsångest säga om det? För er blir kanske lättare att överväga elbil nästa gång? Fast så är det där med husvagnen. Ja ja, det passar inte alla, jag vet! Men räckvidden är som en elbil. ;-)
Det är ofta inte räckvidden som är problemet, utan laddtid + möjlighet att hitta laddstation på de ställen jag åker som skulle göra bytet till elbil rätt krångligt.

Man kan ju svänga in på vilken mack som helst och fylla upp upp bilen på någon minut. Inte riktigt lika enkät att ladda. Ska man åka till Ullraed tex får man ju se till att köra dit under natten så man är framme tidigt nog för att knipa en av laddplatserna som snabbt tar slut . Vid bensinmacken kan man ju komma när som helst, aldrig varit kö.
Sen åker vi på många evenemang och tävlingar som ockå alltid ligger "off" långt från laddplatser, då blir det många extra mil och extra timmar att köra iväg långa sträckor för att ladda.
Som jag sa, elbil passar inte alla. :-)
Det gjorde det inte heller för mig för några år sedan. Nu passar det utmärkt! Så nu när det var dags att byta bil så var valet enkelt att välja en helelbil.
Men, en gång till, elbil passar inte alla! :-)