Sida 1 av 1

Kopplingsbyte?

Postat: fre 07 apr 2023, 05:29
av wallentin
Har en citroen c8 2006 som har börjat bli trögt och få i växlarna och kopplingen tar väldigt högt upp. Är det dags för ett kopplingsbyte

Re: Kopplingsbyte?

Postat: fre 07 apr 2023, 11:03
av lennarte
Tar den väldigt högt upp ska den justeras så den tar längre ner. Ett spel (glapp) på en till 2 cm ska det vara innan kopplingen börjar ta. När den är svår att växla (skrapar i främst backen) brukar vara tvärt om, alltså för stort spel (pedalen tar för långt ner). När kopplingen slits tar pedalen högre och högre upp tills spelet är borta. Fortsätter man då att köra börjar lameller snart att sllra och då kan det ta slut fort. Du kan ha 2 fel, dels att kopplingen är sliten (pedalen tar högt) och dels att tryckplattan i kopplingen havererat så det inte frikopplar riktigt. Det senare hände på dotterns Peugot 107 efter c:a 8000 mil. Denna bil är identisk med Citroën C1, men alla bilar med manuell växellåda har samma konstruktion

Re: Kopplingsbyte?

Postat: fre 07 apr 2023, 14:26
av wallentin
Känns ju bäst och byta koppling, Tack för svaret.

Re: Kopplingsbyte?

Postat: fre 07 apr 2023, 18:14
av Lucif3r
En så modern bil ska man varken behöva eller kunna "justera kopplingen" på. Så när pedalen börjar ta där den inte ska så är det dags för kopplingsbyte helt enkelt, och ev. slavcylinder också.

Re: Kopplingsbyte?

Postat: fre 07 apr 2023, 18:45
av Cox
Beror om man använder kopplingen som fartbegränsare....

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk


Re: Kopplingsbyte?

Postat: lör 08 apr 2023, 05:52
av wallentin
Har kollat, kopplingen går inte att justera. Frågan är bara om man ska byta packboxen bakom svänhjulet samtidigt. Den läcker ingen olja mellan motor och växellåda. Men den har ju gått 26000 mil.

Re: Kopplingsbyte?

Postat: lör 08 apr 2023, 08:35
av lennarte
Dotterns Peugeot 107 -08 har vajerkoppling och justering, och jag fick justera den i härom året när äldsta barnbarnet började övningsköra.
Lucif3r skrev:En så modern bil ska man varken behöva eller kunna "justera kopplingen" på. Så när pedalen börjar ta där den inte ska så är det dags för kopplingsbyte helt enkelt, och ev. slavcylinder också.
Jaa så är det i dom flesta fall, på hydraualisk manövering flyttar sig kolven i slavcylindern efterhand tills den når botten och då är lamellen nersliten. Har sett vajerkoppling med "självjustering" också, men det är kanske inte lika vanligt. Oftast är spelet i pedalen anpassat så när spelet är slut är lamellen så nersliten att kopplingen ska bytas.
Det är mycket mer jobb att byta tätningen senare. Tror inte det görs "automatik", man får nog beställa det.