Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1535226
Hej,

Jag har haft olika volvo bilar under 20 års tid och oftast skickat iväg dem på service enligt bok men aldrig varit med om att de bytt bromsoljan mer än vid reoperation runt bromsok o liknande? Nu har vi för tillfälligt en VW Passat alltrack 2.0 TDI 2016 där verkstaden säger att man ska byta bromsoljan(vilket man gjort runt vartannat år)? En annan märklig grej är att man tidvis skippat byta motorolja även om det gått ett år och bilen rullat strax över 2000 mil?
#1535229
Jodå det finns en rekommendation från Volvo att byta vartannat år. Men det är tydligen tillval till ordinarie service. Själv tycker jag väl att vartannat år är lite väl ofta, byter själv ungefär vart 3:e år men då står ju bilen i torrt garage större delen av tiden.
Slarvade med att byta under en period och då blev det faktiskt rostskador inne i cylindrarna i bromsoken :-/
Bromsvätskan är hygroskopisk dvs suger åt sig fukt. Och behållaren har ett lufthål ut mot omvärlden så varje gång temperaturen växlar så "andas" den in uteluft och därmed ny fukt..
Ute i bromsoken blir vätskan mörkfärgad med tiden, det är antagligen andra föroreningar.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1535230
Bromsolja är inte någon olja i den bemärkelsen som vi vanligtvis tänker oss. Det är i stället en form av glykol. (Det finns flera sorter av glykol. Inte bara kylarglykol)
Eftersom det är lufthål på bromsvätskebehållaren så kommer det in luft där. Luft innehåller fuktighet som kondenserar till vatten. Därav bytesbehovet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
#1535233
Tack, dock lite märkligt, har som sagt haft 3 bilar under 20 års tid och aldrig bytt bromsolja. Men visst, har jag nog behövt byta 2 ok som suttit på bilen sen ny men de har allmänt varit i dåligt skick.

Får kanske ta o börja byta och se om det faktiskt gör skillnad.
#1535242
Det finns en säkerhetsaspekt också: hög vattenhalt sänker bromsvätskans kokpunkt. Ånglås i bromssystemet är förmodligen inte särskilt trevligt :-/ Nu lär det väl i praktiken inte hända med mindre än att man kör i alperna eller på bana :-D
Själv är jag mest orolig att få korrosion i ventilblocket i abs-enheten.. extremt dyrt att byta och kan ge farliga felmoder (typ tji broms)
Bromsok får man ju normalt byta pga utvändig korrosion precis som du säger
#1535276
Man kollar fukthalten i oljan, det finns inget intevall den ska bytas på, det är så individuellt. Det kan gå 10år innan du behöver byta, men som sagt, servar du på verkstad kollas fukthalten.

Var nyss inne med min XC60 på 12000mila servicen, ( 7år ) servicekillen påpekade att halten var något förhöjd och att jag rekomenderades att byta till nästa service.

Jag har dok aldrig bytt på någon bil jag ägt tidigare, aldrig behövts
#1535277
Derank skrev: lör 25 mar 2023, 18:17 Man kollar fukthalten i oljan, det finns inget intevall den ska bytas på, det är så individuellt. Det kan gå 10år innan du behöver byta, men som sagt, servar du på verkstad kollas fukthalten.

Var nyss inne med min XC60 på 12000mila servicen, ( 7år ) servicekillen påpekade att halten var något förhöjd och att jag rekomenderades att byta till nästa service.

Jag har dok aldrig bytt på någon bil jag ägt tidigare, aldrig behövts
Ja, jag litar på att dom kollar. Haft min sen 2014 (c:a 20000 mil i min ägo) utan att det kommenterats att den behöver bytas. Men man kanske borde göra det snart, bara för att.

Biltemas testare säger ok dock, men vet inte hur bra den funkar.
#1535428
snowman skrev: sön 26 mar 2023, 18:34 Utmärkt svar! Vi servar alltid på auktoriserad verkstad så då lär de kolla det men jag ska checka en extra gång med dem.
Fråga om de mäter kokpunkten på vätskan i behållaren eller från ett av bromsoken.. Ytterligare en fördel med att ta provet från ett bromsok är att man kan se hur 'smutsig' den är där, vilket ju inte syns om provet är från själva behållaren :-)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]