Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1535112
Hej,
Det planeras att under våran semester på 2 veckor ta en sväng i Europa med bilen. Jag har bilat i europa som barn, men nu skulle jag göra det när jag är äldre och antar det har ändrats lite.
Vad jag vet behövs det miljödekaler i Tyskland samt Frankrike. Hur fungerar det med vinette? Eller är det automatiskt betalning nu?

Hur gör ni om ni ska till en storstad, letar hotell med parkering?
Våran plan är styra mot Amsterdam, vara där 2-3 nätter sen vidare mot Köln/Moseldalen för 2 nätter, sen funderar vi på Prag och Berlin. Eller har ni några tips på vad man inte bör missa?
Vad tror ni tidsåtgången kan ta att köra? Hinner man till Amsterdam på en dag från Göteborg via Rödby-Puttgarden.

Kom med förslag, idéer.
/Kevin
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1535125
Spännande! Det känns som att jag har varit i stort sett varenda land på kontinenten. :-)
Det finns så mycket att de och uppleva, svårt att nämna något specifikt.
Mina tankar kommer här, men alla gör olika...

Miljödekal för Tyskland och Frankrike kan beställas på nätet, den för Tyskland kan även köpas över disk på Dekra-stationer här i Sverige.
På min bil är den tyska grön och franska gul.
Förra året körde jag till Aten från Stockholm och alla länder på den sträckan som har vignette-systemet erbjuder numera att man förköper detta på nätet och lägger in sitt registreringsnummer i respektive lands datasystem.
Smidigt som tusan då det bara är att gasa på efter möjliga köer vid gränsövergångar och sedan stå i kö till vignette-butiken (eller bensinstationen eller var man nu har valt att köpa).
Bekräftelsen kommer på mail och jag valde att skriva ut allt, lite hängslen och livrem om mobilen börjar bråka.
När det gäller försäkringen för bilen brukar jag beställa ett grönt kort från mitt försäkringsbolag, det är gratis men det är även långt från alltid det behövs men även här är "better safe than sorry..." :-)
EU-kortet (EU-kortet – för en säkrare sjukvård utomlands) från försäkringskassan är också gratis, det brukar jag beställa och ta med.

Köra Göteborg-Amsterdam på en dag kan gå, men det låter stressigt.
Du har typ 2,5h GBG-Helsingborg, 2h Helsingör-Rödby och drygt 6 timmar från Puttgarden till Amsterdam.
Till detta måste man ha eventuella köer i åtanke, körtiden kan ökas med flera timmar om man har otur.
När jag körde till Storbritannien senast övernattade jag utanför Bremen.

När det gäller bokning brukar jag köra via Booking.com.
Där kan man välja boende med parkering, AC, WiFi etc. Det går även att välja hur/när man vill betala samt möjligheten att välja boende där man kan avboka utan kostnader.
Vissa hotell som ligger utmed de stora motorvägarna har dessutom fri parkering, det är aldrig dumt.
När jag var i Amsterdam senast slog det mig att det är en stad som mer bygger på cykel och båt än bil... Sen kostade garaget nästan lika mycket per natt som rummet men så är det ibland :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1535134
Miljödekalerna har jag köpt på nätet direkt från Tyskland och Frankrike, det är nästan gratis. Tex Dekra lägger på sjuka avgifter som mellanhand om man handlar via dem istället.

Vignett köper man på näter som fjohan säger, med varaktighet som dag, vecka eller månad. .

Utom i Schweiz, de har bara 12 månader som är svindyrt så vi har skippat det och istället kört bredvid mindre vägar motorvägen genom schweiz

Ja du kör ned över dagen. Efter otaliga resor har vi kommit fram till att det är bättre att köra rejält långt en dag och sedan ha bilfria dagar istället för att köra lite varje dag. Så din plan verkar bra. Berlin o Prag är suveräna. Amsterdam är nog den huvudstad i Europa som jag hade svårast att ta till mig. Och då har jag varit i samtliga tror jag. Men man skulle kanske ge det en chans till.

Boka hotellen hemifrån på nätet så slipper du lägga tid under semestern att leta. Bokking, Hotels. com etc..

Man kan lägga till "avbrottsförsäkring" på vanliga försäkringen, då får man gratis hyrbil och hemtransport om det skulle strula med ens bil under resan. Man kan ju lägga till det tex bara en månad.
av kievY
#1535139
@fjohan82, Nu när jag kollar på det kanske man ska ta 1 natt Bremen, 3 nätter Amsterdam, 2-3 nätter Cochem (moseldalen). 3 nätter Prag och 2-3 nätter Berlin och hem.. då borde man vara borta 12-13 dagar och hinner ändå ha 2 hela dagar per stad. Har du något tips om vart du bodde i Bremen?
Ja att just Amsterdam är cykelstad det vet jag, men då målet är att besöka fler städer så får man ställa bilen vid boendet som får ha parkering.
av kievY
#1535140
@VolvoB20, Ja alltså jag kan tänka mig köra långt första dagen, vi är ändå 2 st som delar på körningen. Men det är just frågan att man ska hinna närmare 1000 km på en dag, inkl färja och pauser, och hinna checka in på boendet. Det är närmare 12-13 h i bilen från tidig morgon. Vi får se hur vi gör, det är just att vi har 2 veckor att röra sig på innan jobbet börjar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1535150
Vet inte varifrån du startar. Ett alternativ är ju att ta nattfärjan till Travemunde, Då är det ju inte långt att köra över dagen till Amsterdam.

Edit: Sorry, såg att du skrev GBG.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1535160
kievY skrev: fre 24 mar 2023, 15:17 @fjohan82, Nu när jag kollar på det kanske man ska ta 1 natt Bremen, 3 nätter Amsterdam, 2-3 nätter Cochem (moseldalen). 3 nätter Prag och 2-3 nätter Berlin och hem.. då borde man vara borta 12-13 dagar och hinner ändå ha 2 hela dagar per stad. Har du något tips om vart du bodde i Bremen?
Ja att just Amsterdam är cykelstad det vet jag, men då målet är att besöka fler städer så får man ställa bilen vid boendet som får ha parkering.
Jag brukar bo på typ Ibis/Ibis budget, ganska billigt och smidigt när man kommer på kvällen och ska åka tidigt dagen efter. Då behöver det ofta inte vara några utsvävningar...
Det är absolut inte ett påkostat boende på något sätt, ganska hårda sängar och sparsam frukost. Dock fungerar detta för mig för en natt.
Ett alternativ är nattbåten Göteborg-Kiel, då är det inga problem att köra dagen efter till Amsterdam.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1535161
Jag har inlett europaresa med 100 mil första dagen, iof bara jag som körde med 3-åring bredvid mig. Skulle inte göra det igen . Bättre ta en två dagar extra och se lite i städerna man kommer till. Sist åkte vi Sthlm-Danmark, campade,sedan en natt i Bremen, en i Antwerpen och sedan ner i Frankrike. Tillbaka genom Luxemburg och upp genlm Tyskland. Bodde mest AirBnB och hos vänner. Då (2018) behövdes även miljödekal i Antwerpen, men det anmälde man gratis via nätet.
av kievY
#1535163
Ja, vi får se hur vi gör vill inte heller stressa och inte kunna stanna och titta runt.
jag kör hellre bil än att sitta på Kiel färjan flera timmar, det är mer eller mindre lika lång ifrån Kiel till Amsterdam som det är från Puttgarden till Amsterdam.
Men har någon kört på ca 12-13 dagar och har en Rutt typ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1535169
Jag har kört t/r och varit i Spanien under en 14-dagarsperiod, så allt går.
Allt beror som sagt på vad man vill se och vika städer man vill besöka.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]