Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1535214
Ja, men det kanske var mycket bilkörande och inte kolla så mycket? Jag har som mindre varit i de flesta städerna men det var ett tag sen, tjejen har däremot aldrig varit ute i Europa därför tänkte jag man ska kunna ta det lugnt och njuta så hon får se lite.
Användarvisningsbild
av bem
#1535252
Det praktiska med att hitta dit man vill under resan:
Nu vet jag inte om ni kommer använda en modern Volvo för resan men om ja kan det nog vara bra ha senaste kartan nedladdad för bilen/infotainment systemet (Sensus eller Google) man har . Då bör väl de flesta vägar och ändringar finnas med osv. I min Googlekarta i min Volvo finns möjlighet söka efter bensinmackar, matställen och lite annat av intresse under en resa.
Kanske är lika i kartan i navigatorn i Volvo med Sensus.
Sen har jag navigationsapp i mobilen (Garmin Tom Tom Go) som reserv. Hade tidigare en bok med papperskarta med i bilen men den är så gammal nu så den har åkt ur bilen. En bra navigator gör ju bilåkandet enklare och behagligare med mindre frågetecken var man är och var man ska.
Lycka till på resan!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1535255
Kommer säkert bli en skoj resa. Hade möjligen själv hoppat Prag den gång och kört något som ligger mer däråt man är. Som Bryssel, Luxemburg eller varför inte champagneområdet och utgå från Epernay eller kanske Reims och eller Strassbourg. Kanske nästa gång då kört Prag, Brno, Wien och Bratislava eller så

Hade nog tagit Hamburg två nätter sen Amsterdam, Antwerpen eller Bryssel, Epernay eller Reims sedan moseldalen och Köln innan hemfärd ;-)

Vi uppskattar annars att ha i alla fall ha två nätter som minst, gärna tre så man kan lära känna stället och hitta. Kanske ta en runda till på favoritpuben eller vart man nu vill gå samt inte bara köra stora städer utan lite mindre med där det inte sällan är lättare att ta sig in samt ut och runt i när man är där på de flesta sätt

Parkering kan vara lite knepigt, ibland går det att boka en plats men allt för ofta inte. Kollar ibland google maps innan för att se om det finns lämpliga vid hotellet.
av kievY
#1535280
@Micce1980, Nu när du säger det så håller jag med, blir en väldans stress att åka tvärs över till östra sidan för att se Prag och Berlin.
Har du varit i Eperney eller rekommenderar du något annat i närområdet? Ja alltså Amsterdam vill vi iaf lägga 2 hela dagar på, Antwerpen verkar intressant så också 2 dagar eventuellt sen är allt annat lite osäkert. Men ska man ha vinprovning och så är det nog 2 dagar där med.
Har du kört någon liknande rutt på liknande antal dagar? :)
av kievY
#1535281
@bem, Kommer köra med min V60, 2017 så inte helt gammal men ändå helt ok modern med allt lull lull.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1535327
@kievY, Allt är ju upp till hur ni känner men hade själv hellre gjort ungefär så ;-)

Var i Epernay i höstas och det är ett spännande ställe samt att man kommer inpå vinrankorna så pass att du kan parkera brevid de och ta en promenad mellan de och sedan ta en tur i exempelvis Moets källare efteråt. Kan rekommendera det och kan absolut ge några trevliga utflykter där. Här finns lite om hur vi gjorde viewtopic.php?f=36&t=121861&hilit=epernay&start=350





BTW
När reser ni och hur många är ni?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1535339
Lättare rekomendera om man vet vad ni gillar, storstäder, landsbyggd, natur, sport, mat, vandring, kultur, mat, vin, taxfree, få sträcka ut i 250 på autobahn, köra bergspass, borgar och slott, sola, bada, pubbar och klubbar, museum, slott, ridning, cyckling tex.

Älskar tex bergspass, snart kört alla i europa

EU parlamentet i Strassburg var rätt intressant att besöka.
av kievY
#1535361
@Micce1980, Vi har tänkt vara ute v.29.31 och vi är 2 st, vi fastande för moseldalen att prova vin och eventuellt champagne i Frankrike. Hur var det i Epernay med det, bodde ni där eller?

@VolvoB20, Vi är unga och vill mest utforska och se, är väl natur och städer vi har i åsikt och se lite annat än Sverige.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1535367
I Berlin finns mycket att se kopplat till DDR-tiden, bl.a. de kvarvarande delarna av Berlinmuren (ex. East Side Gallery), Brandenbuger Tor, Alexanderplatz där man bl.a. kan åka upp i Berliner Fernsehturm och Checkpoint Charlie.
Till TV-tornet kan det ibland vara lång kö, men jag tycker det kan vara värt väntan.
Jag har aldrig varit på Stasi-museet, men det är också säkert väl värt ett besök.
Det är lätt att åka med U-bahn i Berlin, framförallt att köpa biljetter. Turtätheten kan man inte heller klaga på. Det är ofta biljettkontroller så det får man inte slarva med.
Tröttnar man på sevärdheter finns det ett gäng med stora gallerior där man kan lägga en timme eller två.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1535442
Nuförtiden räcker det med vilken mobil som helst och gratis google maps eftersom vi har roaming i hela EU i mobilnätet, för att enkelt och lätt hitta till vad som helst.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]