Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sammyyoyo
#1534521
Hej! Vi planerar ett bilköp! Hittat en V90 CC D4 2017 hos bilia för 169.000kr, nackdelen är att den rullat 26.000 mil, är det mycket för en sådan bil, och hur mycket tål den?

Den andra bilen vi tittat på är en V70 D4 momentum fullt utrustad 2015 för 164900 kr, den har endast rullat 12.200 mil.

Vad säger ni, är det mer värt att köpa v70 med lågmil än v90 CC?

Tacksam för svar då vi är helt kluvna! :-D
Användarvisningsbild
av bem
#1534522
Hur många mil ungefär kör du per år? Hur länge har Ni tänkt ha bilen? Kolla om det är nån avgörande skillnad i fordonskatt mellan de två (är nog ingen större skillnad gissar jag). V70 II är lika stor inuti som en V90, ja lastutrymmet är aningens större i en V70 II.
Fördel V70 MY15: senare årgång (2016 var sista året V70 II tillverkades) innebär att den bör vara i stort sett befriad från barnsjukdomarna. De hyfsat låga milen på mätaren innebär du borde få hyfsat många ganska bekymmersfria mil, om den servas som den ska och slitagedelar byts när det är dags. Nackdel: skulle kanske vara att det är en utgången modell men för mig personligen skulle det spela liten roll (har haft en V70 II MY14 som jag var mycket nöjd med).
Fördel V90 Cross Country MY2017: Modernare och man åker troligen aningens bekvämare i den. Nyare plattform SPA med de för- och nackdelar den kan ha. Cross Country = högre markfrigång, om du värderar det högt. Har AWD också som kan vara en fördel beroende på var du brukar köra. Nackdel är 26000 mil på mätaren, det är relativt mycket (tycker jag). Svårt säga hur långt man kan köra hyfsat problemfritt men jag hade en V70 (MY2001) jag körde 40000 mil med men det blev allt en hel del byte av slitagedelar osv, servade den på Volvoverkstad hela tiden). Inget jag skulle göra om idag.
Personligen värderar jag låga mil mer än nyare modernare plattform och så. V70 II är väldigt bra, enligt min erfarenhet med den jag hade (MY14). Har en V90 Recharge MY22 idag. Visst man åker fint i en V90 men så jättemycket bekvämare och bättre än en V70 II tycker jag inte det är. Mycket dyrare är den i alla fall än vad föregångaren V70 II var.
Lycka till i val av bil.
Användarvisningsbild
av sewen
#1534534
Nog smartast att gå för V70. Har den följt serviceintervallerna kan du ju tom köpa förlängd maskinskadeförsäkring. Gäller till 20 000 mil / 10år. Men köper du bilen av handlare så har du ju visst skydd ändå.
Själv hade jag letat efter motsvarande XC70 men är ju för att jag behöver awd, markfrigång plus att den är såååå mycket snyggare än vanliga V70 om man bryr sig om sånt.
av UnleashFusion
#1534544
Om annonserna stämmer så är V90CC' manuell och V70 automat.. Samt ska det tilläggas att V70 med momentum är INTE fullutrustad(har inte läst annonsen men) momentum säger det allt. (det var i den tiden mellanläget(Kinetic-Momentum-Summum-Inscription) sen beroende på tillval.
C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]