Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1534105
Nej, att inte göra det hade ju varit att acceptera att automatiskt återställande jfb är bra (tills den av nån anledning återställs vid fel tillfälle :-D )

Ska väl säga att jag inte vet något om den nya varianten, men det låter vanskligt ur säkerhetssynpunkt om man går på beskrivingen.
Användarvisningsbild
av bem
#1534106
Steffe3 skrev: ons 15 mar 2023, 10:04 Överklagas, verkar det som. https://evertiq.se/news/43661
Om det är så:
"Elsäkerhetsverkets säger själva att anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för."

Då kvittar det i mina ögon om tillverkaren hävdar att det inte inträffat några incidenter.

Än kanske man kan tillägga?

Nu är det väl bara hoppas alla kunder får sina laddboxar åtgärdade så de kommer uppfylla kraven i Sverige.
Men det är klart om överklagandeprocessen tar månader så...
Inte skulle då jag vilja fortsätta använda en laddbox som Elsäkerhetsverkets säger inte uppfyller kraven.
Men det är förstås upp till var och en göra en bedömning om man skall fortsätta använda de Easee laddboxar som är säljstoppade.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1534107
Min högst amatörmässiga åsikt är att det är en prestigefråga för nån fyrkantig arbetsgrupp på esv.

Hur många laddare har easee sålt kontra hur många olyckor har inträffat?
Hur många procent av de (noll?) rapporterade olyckorna hade en vanlig mekanisk jordfelsbrytare stoppat?
Är det ens praktiskt bättre med en mekanisk jordfelsbrytare?
Användarvisningsbild
av bem
#1534109
TommyP86 skrev: ons 15 mar 2023, 10:29 Min högst amatörmässiga åsikt är att det är en prestigefråga för nån fyrkantig arbetsgrupp på esv.

Hur många laddare har easee sålt kontra hur många olyckor har inträffat?
Hur många procent av de (noll?) rapporterade olyckorna hade en vanlig mekanisk jordfelsbrytare stoppat?
Är det ens praktiskt bättre med en mekanisk jordfelsbrytare?
Kärnan i det hela är väl det som står på Elsäkerhetsverkets hemsida om detta:

----------------
Tillverkaren har använt en elektronisk lösning av jordfelsbrytare istället för en elektromekanisk. Det finns en risk att jordfelsbrytaren inte alltid löser ut när och som den ska, säger Joel Lee Antman, inspektör vid Elsäkerhetsverket.

En laddstation ska även ha ett DC-skydd som säkerställer att jordfelsbrytaren fungerar som den ska. DC är en förkortning som står för likström.
---------------

Tydligen finns det risk att en elektronisk jordfelsbrytare inte alltid löser ut. Om man skall tro Elsäkerhetsverket. De om nån borde väl veta?

I slutänden får väl var och en bedöma om man skall tro på tillverkarens bedyrande eller Elsäkerhetsverkets bedömning, tills allt är definitivt avgjort i de juridiska kvarnarna.
av Malmstroem
#1534110
Teknikutveckling och lagstiftning, speciellt tillämpning av lagstiftning går inte alltid hand i hand.

I många (de flesta?) fall så är elektronik mer driftsäker än mekaniska lösningar. Jag har inte kompetens att bedöma vad som gäller här -- men jag är inte direkt benägen att utgå ifrån att Elsäkerhetsverket kommer att få rätt.

Det hela kommer hur som helst att drabba Easee. Jag hade beställt en Easee laddbox. När den här diskussionen kom upp ombokades den till en Zotac som nu är installerad. Zotac har en separat säkring / jordfelsbrytare installerad inne i huset.

När elbilen dyker upp får vi se hur bra den fungerar. Jag hoppas att jag slipper problem. :-)
av ppcrulez
#1534122
Till saken hör ju att det finns elsäkerhetsstandarder av en anledning. Gäller för övrigt alla standarder. Om man som Easee säger att man uppfyller en viss standard så är det deras skyldighet att uppfylla de krav som finns i standarden.

Att som tillverkare säga att deras lösning är bättre är inte ett hållbart argument, uppfyller du inte standarden så gör du inte det. Om man lät alla företag anse och tycka att deras lösningar är bättre än standarden skulle det komma hur mycket osäkra produkter som helst. I såfall för Easse jobba för att standarden ändras.

Jag har läst elsäkerhetsverkets första rapport, och det är tydligt att standarden inte följs och dessutom finns ingen garanti att samtliga faser bryts samtidigt, och sen uppfyller de inte skyddet mellan styrsignal och strömledarna vilket skulle kunna leda till att man bränner styrkorten i bilen, man måste ha med sig att laddkabeln utsätts för stor påfrestning under flera år och ett fel i kabeln om inte laddboxen har tillräckligt skydd kan förstöra mycket eller starta brand.

En märklig sak som Easee skriver i sina frågor och svar efter beslutet är detta https://easee.com/se/artiklar/easee-ove ... et-beslut/:

Anser Elsäkerhetsverket att Easees sedan tidigare installerade laddare som säkra och kommer det att bli en återkallelse?

Elsäkerhetsverket har inte begärt någon återkallelse av några tidigare installerade Easee–laddare och bedömer därför inte att de är osäkra. Elsäkerhetsverket lyfter i sin rapport fram att det inte finns någon risk för skada på personer eller ägodelar.

Alla våra befintliga kunder kan fortsätta ladda helt säkert. Säkerhet har alltid varit vårt huvudfokus på Easee, och vi skulle aldrig tillåta kunder att ladda med en osäker laddare.


Det är ju att tänja rejält på sanningen, Elsäkerhetsverket inför säljstopp och samtliga installerade enheter skall åtgärdas (om de inte mot förmodan skulle vinna i domstol). ESV har inte begärt att de skall tas tillbaka men de skall åtgärdas.

Jag har en sån box och vi får väl se vad som händer men troligtvis behöver de installera en jordfelsbrytare B innan boxen.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1534155
TommyP86 skrev: ons 15 mar 2023, 10:29 Min högst amatörmässiga åsikt är att det är en prestigefråga för nån fyrkantig arbetsgrupp på esv.

Hur många laddare har easee sålt kontra hur många olyckor har inträffat?
Hur många procent av de (noll?) rapporterade olyckorna hade en vanlig mekanisk jordfelsbrytare stoppat?
Är det ens praktiskt bättre med en mekanisk jordfelsbrytare?
Hur många av dessa kunder har använt produkten under flera år, eller produktens förväntade livslängd?

Resonerar man som du skulle nog flygplan ha dålig säkerhet.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]