Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#1534214
Det är risken med snabb teknikutveckling. Samma med solceller. Därför har jag köpt mina anläggningar av stora välkända bolag som med stor sannolikhet kommer finnas kvar om 15 år.
av ppcrulez
#1534220
Jag tror inte Easse har någon större möjlighet att vinna en överklagan. Ni som läst deras rapport ser att det är många delar som inte uppfyller standarder. Eller ens klarar de tester som gjorts.

Och i de fall de hävdar att deras lösning är bättre skriver de "considered better" men har inga tester som visar på att det är så.

Brytavståndet i reläet är bara 2.3mm när standarden kräver 3mm (eller 4mm) beroende på vilken standard man följer. Med andra ord har man inte tillräckligt isolationsvstånd när deras så kallade jordfelsbrytare bryter. Vilket helt klart är sämre och inte bättre. Tänk på att 1mm är ca 1000V vid torr luft... så 0,7 mm är långt ifrån oväsentligt.

En laddkabel utsetts för mycket stryk genom åren så risken på sikt är långt ifrån obefintlig.

Tyvärr eftersom jag äger en sådan box, och jag har svårt att se att Easee klarar detta ekonomiskt. Och detta beslut skickas till samtliga EU elsäkerhetsmyndigheter.

Går de omkull så kommer alla appar och sånt antagligen sluta fungera.

Visserligen beställde jag via Tibber så de blir ju ansvariga för deras försäljningar och installationer, men frågan är om ens de klarar en sån sak ekonomiskt.
av ppcrulez
#1534221
poseidon skrev: tor 16 mar 2023, 11:21 Det är risken med snabb teknikutveckling. Samma med solceller. Därför har jag köpt mina anläggningar av stora välkända bolag som med stor sannolikhet kommer finnas kvar om 15 år.
Det är en av anledningarna att standarderna måste följas. Vilket seriösa företag gör.

En företag som tillverkar en sån här produkt måste ha koll på standarder och låta riktiga testinstitut testa den. Klarar de inte testerna borde man fixa det innan man säljer den.
Användarvisningsbild
av joel80
#1534249
Malmstroem skrev:Nu är det väl troligen så att Easee inte överlever ett återkallande. Konsekvensen av att bara följa ESVs beslut är till att börja med att en separat jordfelsbrytare monteras hos alla kunder i Europa. Det är många -- och jag tvivlar att Easee har råd med det. Easee verkar inte vara listat, utan ägs av diverse investerare. Sådana investerare brukar inte vilja lägga mycket mer pengar i företag med mörk framtid. Så det är lite av en självbevarelsedrift att överklaga.

Sedan är det inte så att myndigheterna alltid har rätt. Det är inte helt ovanligt att diverse myndighetsbeslut inte håller för granskning i domstol. Vi får se hur det blir i detta fall.

Easee är redan i en svår situation. Jag har full förståelse för att säljstoppet överklagas. Jag är glad att jag inte har en Easee laddare, och jag tror att det bästa som kan inträffa för Easee-ägare är att ESVs beslut visar sig vara överilat, och att laddaren är säker som den är. Då finns det en chans att Easee överlever.

Annars torde Easee försvinna, och ägarna får leta efter en ny laddbox. Frågan är bara vem som får betala. Det är inte helt omöjligt att Easee kan betala jag finner det bara osannolikt.
Inte i Europa, flera andra länders kontrollorgan har redan godkänt den och det är som jag förstår endast i Svergie som det här tagits upp.
Att det inte varit några rapporterade incidenter på så många sålda säger ju i allafall att det inte verkar vara ett fel som orsakat stora problem. Jag har haft min laddare i ca 3 år, och de har över en halv miljon sålda i Europa.

Det känns verkligen inte som att laddarna idag är osäkra, även med elektronisk lösning av JFB, men kanske kan sånna saker få större konsekvenser längre fram?

Konkurs tror jag inte på, de flesta företag har väl försäkringar som i viss mån kan gå in i sånna här lägen?



av Malmstroem
#1534295
Reglerna när det gäller elsäkerhet ska vara samma över EU. Det bygger mycket på "självtest" av tillverkaren. Att ESV nu testat på riktigt och hittat problem torde ge Easee problem i resten av Europa också. Om inte överklagandet går igenom.

Visst har i princip alla företag ansvarsförsäkringar. De är i princip alltid begränsade till ett visst värde. Du skulle få betala extremt mycket för en obegränsad försäkring, om du ens kan få en sådan. Det här problemet (i princip alla levererade produkter behöver potentiellt åtgärdas) kan jämföras med Takatas luftkuddar. Takata överlevde inte det.

Vi får se hur det utvecklas.
av ppcrulez
#1534309
Malmstroem skrev: fre 17 mar 2023, 08:11 Reglerna när det gäller elsäkerhet ska vara samma över EU. Det bygger mycket på "självtest" av tillverkaren. Att ESV nu testat på riktigt och hittat problem torde ge Easee problem i resten av Europa också. Om inte överklagandet går igenom.
Ja så är det, om ni läst ESV's beslut så gäller det samtliga EU länder. Kopierat från beslutet:
Skyldigheter i övriga medlemsländer
Enligt 3 kap. 11 § PTSFS 2016:5 ska en tillverkare som anser eller har skäl att tro
att radioutrustning inte överensstämmer med kraven, omedelbart vidta korrigerande
åtgärder, dra tillbaka eller återkalla utrustningen. Om radioutrustningen utgör en
risk ska tillverkaren dessutom omedelbart underrätta de behöriga myndigheterna i
de medlemsstater på vilkas marknad de har tillhandahållit utrustningen.

Detta innebär att om ni tillhandahåller denna utrustning i andra länder inom
EU/EES är ni skyldiga att vidta åtgärder även i dessa länder.
Med andra ord, ja det gäller i samtliga EU/ESS länder vilket därmed även bör innefatta Norge som om jag minns rätt är med i ESS.
av Lövet
#1534343
Förlorar Easee så kommer bolaget försättas i konkurs och tekniken säljs till ett annat bolag. Inte en chans att de har råd att skicka ut en elektriker till varenda kund som monterar jordfelsbrytare mm. Och det skulle väl inte ens räcka med tanke på övriga problem.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1534351


Låter ju inte lovande i alla fall (vet inget om personen egentligen, fick länken skickad av en el-kompis :P )
av Lövet
#1534354
Om det stämmer det han säger så är det ju adjöss bara för Easee. Inte en chans att de kan åtgärda det där.
Användarvisningsbild
av bem
#1534379
Hur var det nu, lät inte Elsäkerhetsverket testa 6 elbilsladdare för att se om de uppfyllde standarderna?
Och var det så att det var bara Easees berörda säljstoppade laddare som inte klarade standarderna på flera punkter?
Men de andra då som klara testerna, vilka var det?
Kan kanske vara bra för de som har Easees berörda laddboxar att veta vilka som klara testet (utan anmärkningar?) ifall nån vill sluta använda sin Easee laddbox?
En sak skall man väl hålla i minnet om det här säljstoppet och det är ju att det inte är Elsäkerhetsverket själva som testat de säljstoppade laddboxarna, det är oberoende testinstitut eller vad de kallas. Om Easee gjort detsamma kanske de inte hamnat i dagens situation?
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]