Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1534172
Är automatiskt skydd verkligen sämre?
Finns det tester och siffror på hur mycket det skiljer, eller är det bara att den manuella provknappen saknas?
Användarvisningsbild
av poseidon
#1534173
Det spelar eg ingen roll. Företaget kan inte skriva att man följer "standard X" för att sen välja en annan lösning.
av ppcrulez
#1534179
Det handlar inte om en testknapp som vissa vill få det till.

Läs själva https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf

Det är så mycket mer och allvarligare än så. Dessutom visar Easees testrapporter att de inte klarat flera av de tester som gjorts.

IP klassningen håller inte måttet, den är felaktigt byggd angående jord och isolering.

Easee har inte heller inte fått gjort några tester som visar att det som de påstår är bättre ens uppfyller de vanliga kraven. De bara påstår att det är bättre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1534188
poseidon skrev:
TommyP86 skrev: ons 15 mar 2023, 10:29 Min högst amatörmässiga åsikt är att det är en prestigefråga för nån fyrkantig arbetsgrupp på esv.

Hur många laddare har easee sålt kontra hur många olyckor har inträffat?
Hur många procent av de (noll?) rapporterade olyckorna hade en vanlig mekanisk jordfelsbrytare stoppat?
Är det ens praktiskt bättre med en mekanisk jordfelsbrytare?
Hur många av dessa kunder har använt produkten under flera år, eller produktens förväntade livslängd?

Resonerar man som du skulle nog flygplan ha dålig säkerhet.
Resonerar man som esv hade vi inte haft elbilar Bild
Användarvisningsbild
av bem
#1534191
Jag tvivlar lite på lämpligheten med laddföretagets överklagande, om det kommer gynna varken företaget själv eller alla köpare som redan har laddboxarna som berörs från den här tillverkaren. Varför tvivlar jag?
Jo jag tänker så här:
Om en myndighet säger en produkt inte uppfyller standarden så även om företaget själv anser produkten fungerar såsom standarden beskriver kan företaget och köparna ha mycket att vinna på att företaget helt enkelt hade sagt: vi fixar alla laddare så de garanterat uppfyller standarden.
Det tror jag företaget skulle få en goodwill på. Alla kan göra misstag, mer eller mindre, har man gjort en kanske tveksam lösning kan man ju rätta till den snarast, alla köpare blir nöjda, nya framtida köpare ser att här har vi ett företag som bryr sig om att rätta sig efter myndigheters påpekanden utan att tjafsa och ifrågasätta myndighetens påpekande.
Om man som företaget nu istället väljer överklagande som kan dra ut på tiden kommer väl dels de som redan har deras berörda laddboxar sväva i oklarhet tills överklagandeprocessen är över. Sväva i osäkerhet huruvida deras installerade laddbox verkligen är säkra eller mindre säkra.
Det lär väl knappast finnas nån köpare av berörda laddboxar under tiden överklagandeprocessen pågår? Inte skulle då jag i alla fall köpa en sån laddbox så länge det inte är fastställt den följer standarden för elsäkerhet här i Sverige. Skulle Du?
I mina ögon kan det bli så att företaget gräver sin egen grav som jag ser det med sitt överklagande. De hade chansen vända nåt negativt till nåt positivt med nu tycker jag de vänder nåt negativt till nåt än mer negativt för sig själva och för befintliga och framtida kunder av berörda laddboxar.
Minns jag maila detta företag 2021 och fråga om jordfelsbrytare i en av deras laddboxar men fick aldrig nåt svar. Kanske var lika bra det, för efter det strök jag den från listan över laddboxar att överväga.
Deras laddboxar må vara hur bra som helst enligt dem själva, men om man inte vid en myndighetskontroll följer klart och tydligt standard för elsäkerhet de själva rimligen deklarerat de följer måste man väl som konsument hissa varningsflagg om det är lämpligt fortsätta ladda med berörda laddboxar tills det tydligt framgår de uppfyller standardens krav. Försiktighetsprincipen kan vägleda, vid tveksamhet sluta använd produkten, i alla fall om man inte kan ha den och dess närhet under uppsikt under laddning. Eller så fixar man en säker installation så den garanterat blir säker, under tiden tillverkaren käbblar i den juridiska överklagandeprocessen, så får man försöka kräva tillverkaren i efterhand om överklagandet utfaller till deras nackdel. Om företaget då finns kvar.
av Malmstroem
#1534200
Nu är det väl troligen så att Easee inte överlever ett återkallande. Konsekvensen av att bara följa ESVs beslut är till att börja med att en separat jordfelsbrytare monteras hos alla kunder i Europa. Det är många -- och jag tvivlar att Easee har råd med det. Easee verkar inte vara listat, utan ägs av diverse investerare. Sådana investerare brukar inte vilja lägga mycket mer pengar i företag med mörk framtid. Så det är lite av en självbevarelsedrift att överklaga.

Sedan är det inte så att myndigheterna alltid har rätt. Det är inte helt ovanligt att diverse myndighetsbeslut inte håller för granskning i domstol. Vi får se hur det blir i detta fall.

Easee är redan i en svår situation. Jag har full förståelse för att säljstoppet överklagas. Jag är glad att jag inte har en Easee laddare, och jag tror att det bästa som kan inträffa för Easee-ägare är att ESVs beslut visar sig vara överilat, och att laddaren är säker som den är. Då finns det en chans att Easee överlever.

Annars torde Easee försvinna, och ägarna får leta efter en ny laddbox. Frågan är bara vem som får betala. Det är inte helt omöjligt att Easee kan betala jag finner det bara osannolikt.
Användarvisningsbild
av bem
#1534203
Malmstroem,
Går det inte göra befintlig installation av en berörd Easee laddbox garanterat säker idag för rimlig peng, om man vill ha hängslen och livrem? På egen bekostnad.
Borde väl bli billigare än att behöva köpa en ny laddbox av annat fabrikat.
Håller med att ett myndighetsbeslut kan visa sig vara fel.
Det är väl inte så ofta det blir säljstopp som i detta fall. Kanske tyder på det är hyfsat allvarligt ändå, vad vet jag.
Tids nog får vi väl veta hur säker befintliga berörda Easee laddboxar är. När "experterna" sagt sitt i överklagandet och det malt klart i de juridiska kvarnarna.
av 20FJan
#1534205
ppcrulez skrev: ons 15 mar 2023, 22:10 Det handlar inte om en testknapp som vissa vill få det till.

Läs själva https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... see-AS.pdf

Det är så mycket mer och allvarligare än så. Dessutom visar Easees testrapporter att de inte klarat flera av de tester som gjorts.

IP klassningen håller inte måttet, den är felaktigt byggd angående jord och isolering.

Easee har inte heller inte fått gjort några tester som visar att det som de påstår är bättre ens uppfyller de vanliga kraven. De bara påstår att det är bättre.
OK, ändå inget direkt svar på frågan om skyddet då det gäller DC-jordfel är sämre bara för att det inte följer standard.
Eftersom det finns fler problem är nog beslutet ändå befogat.
Undrar hur andra produkter klarar ett likadant prov? Själv har jag en Chargeamps Halo, som inte heller har möjlighet att provutlösa DC-brytaren. Men den är kopplad till en egen typA jordfelsbrytare och är förhoppningsvis bättre på övriga punkter.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1534206
Läser man rapporten så ser man att det är mycket fel.
Dels direkta elproblem relaterat standarderna men oxå att kunskapsnivån verkar för låg hos Easee iom att de inte förstår att flera standarder inte kan gälla samtidigt.
Sannolikt har man inte en ordentlig kvalitetsorganisation som hanterar compliance.
av Malmstroem
#1534210
bem skrev:Malmstroem,
Går det inte göra befintlig installation av en berörd Easee laddbox garanterat säker idag för rimlig peng, om man vill ha hängslen och livrem? På egen bekostnad.
Borde väl bli billigare än att behöva köpa en ny laddbox av annat fabrikat.
Det kan visa sig att det räcker att "bara" installera en extra jordfelsbrytare eller liknande.

Problemet är att kravet är att Easee ska se till att det görs. Om de inte kan göra det torde företaget upphöra att existera. Då kommer det inte att finnas något stöd för mjukvaruutveckling och reparationer. Ingen portal eller liknande kommer att fungera. Det gör det ur mitt perspektiv mer eller mindre omöjligt att fortsätta med Easee-laddbox själv.

Det är fullt möjligt att "någon annan" plockar upp Easees kunder, erbjuder ett kompletteringskitt som gör anläggningen säker. Det kittet torde inte bli gratis. Får "någon annan" köpa upp Easees konkursbo tillräckligt billigt kan det bli billigare än en annan laddare. Det ser jag som långt ifrån säkert -- det får framtiden utvisa.

Ur ett kundperspektiv ser jag det som bäst att ESVs snabbt kan visas ha fel. Då kan Easee återfå tillräckligt mycket förtroende för att kunna fortsätta sälja nya laddboxar och därmed överleva. I närtid tror jag inte att många återförsäljare i Europa installerar en Easee laddbox. Det torde rätt snabbt ge cashflow-problem för Easee.

Jag tror inte heller att någon köper upp dem i närtid. Risken är för hög. Delar av bolaget går nog att sälja, men knappast någon del som kan bli ansvarig för vad de gjort hittills.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]