Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1544125
Ja, det är med största sannolikhet kört, Norge igår kom ju fram till samma sak, och att något annat land skulle ha någon annan uppfattning känns väl avlägset, och nu är ju tiden ute iaf.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1556093
Nu har de börjat sälja en ny laddare Charge Lite. Tydligen finns deras elektroniska jordfelsbrytare kvar, men den ska kompletteras med en extern jfb typ A, enligt installationsanvisningarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556108
Bensin är inte heller ofarligt om man inte använder det som det är tänkt att användas.... :-/ :-o
Får dock tillägga att elsäkerhet är bra. Tänk om det varit "fritt fram" (där också)......
av Lövet
#1556115
Jag tror Easee har ett visst förtroendeproblem att övervinna så jag undrar hur försäljningen kommer gå...
av Erik Å
#1556116
Lövet skrev: tis 26 sep 2023, 15:59 Jag tror Easee har ett visst förtroendeproblem att övervinna så jag undrar hur försäljningen kommer gå...
Haha, ja det känns som de ställt till det för sig i onödan. :-D
Principen brukar vara att om man själv inte har kompetens att tolka regelverket för CE-godkännande så vänder man sig till en "Notified body" dvs ett lab som är certifierat att plocka fram tillämpliga regler och nödvändiga test. Kostar förstås en slant men blir mycket billigare än ett återkallande eller ett säljstopp..
Om jag minns rätt så var det där med Notified Body obligatoriskt om det inte finns något direktiv explicit framtaget för just den typen av utrustning man tänker godkänna.
av Okalettos
#1556119
Erik Å skrev: tis 26 sep 2023, 16:35
Lövet skrev: tis 26 sep 2023, 15:59 Jag tror Easee har ett visst förtroendeproblem att övervinna så jag undrar hur försäljningen kommer gå...
Haha, ja det känns som de ställt till det för sig i onödan. :-D
Principen brukar vara att om man själv inte har kompetens för att tolka regelverket för CE-godkännande så vänder man sig till en "Notified body" dvs ett lab som är certifierat att plocka fram tillämpliga regler. Kostar förstås en slant men blir mycket billigare än ett återkallande eller ett säljstopp..
Förvånande.. och känns verkligen onödigt om det är som det verkar ja..
Standarder använder man just för att göra det enkelt (!) för sig att 'försäkra sig om' att man uppfyller tillämpliga direktiv (lagtexter).. Finns det dessutom harmoniserade standarder som man kan använda sig av så är ännu mer vunnet..
Man behöver nödvändigtvis inte använda en enda standard (mig veterligen), så länge man kan visa att man uppfyller tillämpliga direktiv.. Men har man alltså i sin 'deklaration om överenskommelse' angivit att man följt vissa standarder så gör man bäst i att ha följt dem, med undantag för undantag, som ju isf såklart ska kunna redogöras för, att man gjort avsteg från en standard med 'egen bevisning' att man uppfyller direktivet.. Och absolut, där kan man som tillverkare hamna ibland.. Och/men då finns det t ex dyr expertis att tillgå, i form av 'notified body'.. Men 'dyr' är inte alltid dyrt :-)..
av Erik Å
#1556120
Easee hade nog sparat rätt mycket stålar på att konsultera en Notified Body i stället för att gå i klinch med elsäkerhetsverket :-D
Precis, det är när det finns en harmoniserad standard som man formellt sett får göra hela godkännandet på egen hand.
Inte annars. Nu kan saker ha ändrats sen jag höll på med sånt här, det var rätt många år sen :-)

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]