Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av malajo
#1534084
Skulle byta olja på morsans bil och hittade en massa klet i påfyllningslocket.
Locket och i ventilkåpan var det en hel del klet.
Oljan tyckte jag inte såg konstigt ut men kanske är den såg ovanligt tunn ut, tänkte om den är utspädd med vatten?
Jag gjorde jobbet på en hyr-lift så oljan hamnade i en uppsamlingstunna innan han kunde kolla den mer ingående.

En bekant snackade om igensatt vevhusventilation?

Tankar?

Bilen är en gammal Skoda -98 som rullat 18k mil.
Screenshot_2023-03-13-19-40-12-035_com.gopro.smarty.jpg
Screenshot_2023-03-13-19-40-12-035_com.gopro.smarty.jpg (53.74 KiB) Visad 860 gånger
Sent from my 2107113SG using Tapatalk

#1534092
Hur länge sen är det oljan böts? Hur körs bilen?
Är det länge sedan oljan böts så är den garanterat tunn pga. bränsle som läckt ner i oljan(vilket är normalt till en viss gräns). Om bilen mest körs korta sträckor så den nästan aldrig får bli riktigt genomvarm är det säkerligen 90% kondens du ser på locket. Även det är "normalt", om än inte direkt nyttigt. Mer frekventa oljebyten kan vara en bra idé på en sådan bil som aldrig får chansen att koka bort kondensen.
#1534102
Om inga andra problem finns så håller jag också på "oil sludge" som t.ex. Saab haft en del problem med tidigare.

Det kommer ofta på bilar som bara körs korta sträckor. Då blir oljan aldrig tillräckligt varm för att koka bort kondensvatten, och resultatet blir den bruna geggan.

Kör längre sträckor oftare med bilen och / eller byt olja oftare. Naturligtvis är det bra att också se till att t.ex. vevhusventilation fungerar -- men det är troligen inte huvudorsaken att det ser ut som det gör.
av KalleJ
#1534113
Det där är fukt inte oil sludge. Kärring/eco driving körd bil, mest korta stäckor som bara körs några dagar i veckan?
Kan förvärras av dålig vevhusventilation men kan bli så ändå. Byt olja och se till att motorn blir ordentligt varmkörd oftare.

Saab(GM) körde med billig HC-olja, långa service intervaller (2000mil) och avgasröret gick rätt under oljetråget. Därför vevhuset blev igensatt i många fall.
av malajo
#1534131
Det är min 80-åring mammas bil det handlar om. Som ni gissar så körs den inte mycket, knappt varje vecka och då oftast bara kortare tur till affären.
Olje-byte görs varje vår.

Han/bör man göra något mer än oljebyte?
En bekant föreslog rengöring av ventilation.



Sent from my 2107113SG using Tapatalk

#1534152
Men så liten körsträcka så är det helt "normalt", och inget att "oroa" sig för. Jag använder citattecken för att det är normalt med en sån användning - men inte nyttigt. Dvs, sådan användning är inte nyttigt för bilen. Men det är ju inte mycket att göra åt :-)

Ni bör nog allt fundera på att minst dubblera oljebytena, speciellt under dom fuktigaste perioderna där det samlas mest kondens, som nu t ex.
Kika över vevhusventilationen är väl ingen dum idé heller, det är ju en "servicepunkt" som ska göras lite då och då. Men det tråden handlar om har nästan garanterat inget med vevhusventen att göra :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1534192
Sån där gegamoja blev det i en Volvo 144:a 1973 årsmodell jag hade på 1970-talet. Var en tid jag inte körde så mycket med den på vintern, då blev det lite sån där gegamoja när jag kolla och fyllde på lite olja. Bilen gick lika bra för det men det är väl inte så bra egentligen och lägger man in ett ett extra oljebyte mitt i vintern borde man klara sig utan några problem tror jag.
#1534194
Hade samma problem med farsans 140 som jag övertog (efter att äldsta dotten haft den några år) och körde med mellan 2002 och 2008. När jag jobbade körde jag bara 5,5 km i taget med den. Den blev aldrig riktigt varm, det var även svårt att hitta en termostat som fungerade vilket inte gjorde saken bättre. Det blev dock mycket bättre när jag monterat motor/kupe varmare. Behagligare att köra på vintern också :-D Numera när jag inte jobbar och kör 745-a kör jag en "extra" runda på någon mil när jag ändå ska köra. Kör ju inte varje dag precis.... :-D

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]