Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1533716
Varför utrustas vissa bilar med uppvärmda spolarmunstycken? Man måste väl ändå se till att ha rätt blandning på själva spolarvätskan så det inte fryser nån annan stans i systemet eller på rutan. Så vad är grejen? :-/
#1533717
Jag eftermonterade det på min (V70 2009), men det hade nog kunnat kvitta. Det verkar inte värmas upp nämnvärt runt munstycket. Och ja, jag har kontrollerat att det finns spänning fram :-D
Senast redigerad av 1 Steffe3, redigerad totalt 0 gånger.
#1533719
sewen skrev:Varför utrustas vissa bilar med uppvärmda spolarmunstycken? Man måste väl ändå se till att ha rätt blandning på själva spolarvätskan så det inte fryser nån annan stans i systemet eller på rutan. Så vad är grejen? :-/
Att det inte ska frysa i mundstycket.
#1533727
@Derank, @StefanN, Jo tack, jag förstår att man motverkar att den fryser just i munstycket men varför vill man det? Man måste ju som sagt ändå ha tillräckligt "stark" blandning på vintern, annars fryser den ju nån annanstans ändå och då spelar det ju mindre roll om den är fryst eller ej just i munstycket. Eller?
#1533728
För att bor du i norr där det ständigt kommer den mystiskt vita massan från himlen som tinar på huven av motorns värme så bildas det oftast is runt munstyckena, spelar ingen roll hur bra blandad spolarvätska du har. Pumpen orkar inte forcera isen och då hjälper uppvärmda munstycken, inte alltid men ibland är det sjukt behändigt.
#1533788
Ni har missat en sak. Spolarvätska innehåller etanol för att inte frysa. Etanolen kan avdunsta i munstycket så bara vattnet blir kvar i munstycket om du.inte använder spolarna på länge. Då är eluppvärmning bra.

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]