Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1532725
En fråga till elbilsfolket, eller er andra också såklart: Hur laddar man en elbil på resa om man inte har appar/abonnemang?

Jag och några kollegor ska på en tjänsteresa i nästa vecka över dagen, vilket är mycket sällsynt då vi jobbar i och med Stockholm.
Då bilarna i verksamheten aldrig behöver laddas publikt verkar det inte heller finnas abonnemang/appar för ändamålet, körsträckan blir aldrig längre än säg 5-10 mil när de är ute.

Det finns två alternativa fordon som nu står till buds: Våra egna fullutrustade Nissan Leaf MY22 med batteri på 59/62 kWh, vad som nu är korrekt. Stora batteriet hur som. I denna bil finns även ett "tankkort" för bl.a. tvätt etc. hos CircleK (eller om det är OKQ8, bra minne...).
Det verkar inte som att laddstolparna på dessa kedjor kan laddas med deras kort...?
Eller kan vi hyra en Toyota Corolla Touring hybrid och köra de dryga 60 milen t/r på bensin. Kostar runt 1200 med avtalet vi har där.

Appen ABRP säger att elbilen behöver laddas 20-25 minuter i respektive riktning om vi börjar med 100% på båda resorna och vill komma fram med 10%. Åtminstone när vi kör från Stockholm kommer detta vara möjligt.

Ingen i sällskapet har någon som helst erfarenhet av långresor med elbil.

Jag är såklart nyfiken på utmaningen med elbil, medan röster på jobbet säger hybrid "så man kommer dit man ska någon gång".

Vad rekommenderar ni för något fordon av dessa för 4 personer och drygt 60 mil motorväg? :-)
#1532732
Med tanke på att ni skrev 60 mil och över dagen så misstänker jag 30 mil enkel. Där är jag tveksam om det räcker med en 25 minuters laddning.
Jag har haft en Leaf, dock med 40 kWh batteriet och de tjänsteresor jag gjorde med dem behövde jag 2 laddningar på destinationen som var ca 30 mil bort samt att jag hade möjlighet att ladda fullt på plats. Kan även informera att då körde jag inte ens i 100 på motorvägen...

Leafen är en bra bil om man inte behöver åka på motorvägar är min åsikt efter 3 år med den. Brukar säga att så fort den ser en skylt med tre siffror på så öppnas en lucka under bilen där elektronerna ramlar ur.

Sen är det "fel" snabbladdningskontakt på Leafen, den har Chademo istället för CCS som Ionity, Teslas öppna mm har så det är inte alla ställen som har just Chademo.
Varför undrar man då, CCS är den standard som man bestämt i Europa, Chademo är en japansk/asiatisk standard som inga bilar numera har som säljs i Sverige.

Mitt råd om ni är osäkra och det finns tvivlare med i gruppen, ta en bil som går på fossilt. Börjar det strula med laddning så kommer kommentarerna och hetsen som gör att nerverna inte lugnar ner sig och sen är tjafset igång...
Sen om det blir en Toyota, se till ha med öronproppar för det plingar utav bara h-e i dom för diverse varningar som bara en japansk ingenjör förstår...
#1532773
Kan ni ladda på destinationen och nöja er med max 100km/h och utan värme i kupen borde ni klara er utan laddning på resan. Förutsätter att ni har tillgång till 22kW laddare för att få fulla 6,6kW på Leafs enfas-laddare.
#1532799
Tack för era tankar och input.
Vi kan absolut skriva ersättning för egna utlägg, så jag är inne på att vi helt enkelt tar min egna bil så lägger jag in summan för milersättning. Får titta på vad den ligger på numera.
#1532888
Komforten i en Leaf för 4st vuxna och 60 mil på en dag är inte den bästa heller. Helt ologiskt med för lågt armstöd i dörrarna och för högt i mitten, bak finns inget i mitten och man får dåligt benstöd då golvet bak är ganska högt.
#1532906
Med milersättning skulle åtminstonde jag välja den bil som är bekvämast för samtliga i bilen. Sen vad det egentligen är för bil(eller vad den drivs med) har ringa betydelse... Att ha t ex "träsmak i arlset" en vecka efteråt är ju inte direkt bra för moralen bara för att det var det billigast valet...

mvh. En lång jävel som åkt alldeles för många mil med "knäna under hakan" :-D
#1533084
Tack för mer input.
Vi tar min bil imorgon, stora delar av sträckan ska det tydligen snöa också så kedjorna får följa med... :-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]