Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1532665
Hej,

Satt i bilen idag och funderade på hur ”billigt” man kan få sitt bilägande och åkande.
Utifrån hur bilmarknaden ser ut idag, hur låg milkostnad allt inkluderat (service, bränslekostnad, värdeminskning etc) tror ni man kan komma ner i och ändå ha en hyfsat modern och säker bil som funkar som daily driver?
Lite förutsättningar:
Alla bilmärken
Kombi eller halvkombi
2-3 barn som ska till skola och aktiviteter dvs blandad körning och regelbundet relativt korta sträckor
1500 mil/år
Modern och säker standard vad gäller säten, bälten, airbag etc men inga superextrallt-system
Kompletterat 23004:
Bensin kostar 20kr/l
Diesel kostar 22kr/l
Elladdning kostar 5kr/kwh


Jag vet att man kan köpa en 740 för 5000 spänn som man håller vid liv med relativt låg milkostnad men det är inte det jag är ute efter… Man ska slippa riskera att ligga på uppfarten och skruva sent på kvällen för att bilen måste rulla kl 7 dagen efter.

Kom igen, släng fram era tankar och förslag så får vi kanske igång en intressant diskussion!
Säg till om förutsättningarna är för luddiga så får vi slipa till dem.
Senast redigerad av 1 henrytuba, redigerad totalt 0 gånger.
#1532669
740 har ju rusat i värde, hittar man en för 5k ja då lär man verkligen få skruva :-D ....

Meeeen...... Nu vet jag inte vad du anser är hyffsat modern, för mig är 85x70 hyffsat moderna så jag utgår ifrån min V70(T5, 1997).
Köptes -12 för 10k, böt en styrled(200kr) och besiktade(500kr) samt skattade (2.5k) den, så typ 13k för en körklar bil. Har skattat den 11 gånger nu, så i runda slängar 28k i skatt.
Reparationer under 11 års ägo har varit;
En styrled(vid köp, 200kr).
Ett hjullager(700kr).
En fördelare+rotor(gratis för mig, ca 200kr nytt)
Höger motorfäste(... 300? nått sånt)
Reflektorer(jag valde att byta till "styling", så dom kostade lite mer med blinkers - ca 3500kr).
Bromsskivor fram(500kr).
Kärvande handbroms(wire+expandrar, tror det kostade 400kr för båda sidorna).
En styrledsdamask(100kr).
En drivaxeldamask(300kr)
Ett batteri(... 700kr?)
Kablaget till elfläktens relä hade gått av(gratis för mig, tog väl typ 20min att löda ihop och dra nytt kablage).
LMM(5-600kr).
Totalt i reparation, ca 7000kr

Ren service:
Ett kamremsbyte, tror jag gav 1200kr för en sats med vattenpump.
X antal oljebyten, ca 600kr per gång med filter.
En omgång nya stift, 250kr
Ett bränslefilter, som snart ska bytas igen då det börja se rätt rostigt ut :P, ca 100kr.
Bytt bromsvätska 2 gånger, har ingen aning om vad det handlar om för summa... Tror jag köpt 3 flaskor för typ 50-60kr/st och har fortfarande kvar.
Ny oljefälla, slangar, osv för vevhusventen, 600kr.
Smort upp bakrutetorkarlänkaget, gratis om vi nu inte prompt ska räkna ut kostnad på droppar av WD-40?

Sen har jag VALT att lägga lite extra pengar på bilen här och där, t ex nya ok runtom istället för att renovera dom gamla, nya skivor bak. nya bussningar här och där, xenonlampor etc etc... Mellan tummen och pekfingret har jag lagt kanske 6k på "för att jag vill"-saker.

Bensinförbrukning: Beror helt på hur man kör... Ca litern kall "stads"körning, strax under varm, och runt 0.65-0.7 landsväg, med E10.. Den drog lite mindre med gamla E5 :-(

Försäkring: 220-nånting kr/månad för halv.

"Fel" som finns på bilen:
Läcker lite olja som jag inte riktigt kan/brytt mig i att lokalisera...
Kylaren läcker lite - men det har varken blivit bättre eller sämre på 11 år så det får gå så länge det går. :) Ny kylare kostade, sist jag tittade, runt 2500kr.
Kopplingen kärvar lite ibland så man får dubbeltrampa för att få i backen, det har blivit marginellt värre med åren, så inom 11år till lär jag säkert byta koppling...
Sätesvärmen på förarstolen funkar ej, men bilen "hade" aldrig stolvärme när den såldes ny, så att föregående ägare inte varit försiktiga med knän osv är ju inte så konstigt :-D
Resten är kosmetiskt.

Värdeminskning: Noll, kan man väl säga. Jag törs lova att jag får rätt betydligt mycket mer än 10k för den om jag skulle sälja den :-D Nej, den är inte till salu ;-)

Säkerhet: Rattairbag, sidoairbag i stolarna, ingen passagerarairbag i brädan. ABS. Svenskt stål. Knappast en testvinnare med dagens mått mätt, men står sig bra mycket bättre än t ex 7/940 gör.

Så totalt då... 10k inköp, 28k skatt(... ouch), 29k försäkring(... OUCH), 5-6k besiktning(..... man känner sig bra rånad...), 7k reparation, service... Vi säger 5k på det... Och runt 6k på "diverse"/"onödigt". Det blir i runda slängar 90k över en 11-års period, eller ca 700kr/månad.
Jag utelämnade bränslekostnad med flit, dels för att jag inte orkar räkna på det, och dels för att kostnaderna för bränslet har varierat så himla mycket under åren. Det får du vackert räkna på själv baserat på din körsträcka om du är så pass intresserad ;-)

Med reservation för att jag glömt något, men tror jag fick med det viktigaste/dyraste iaf :-D

Denna bil har svikit mig en enda gång på 11 år - och det var när LMMen dog hastigt och lustigt när jag skulle åka hem från ICA... Men jag litar helt och hållet på denna bil, jag skulle utan problem kunna sätta mig i den nu på stört och kännna mig trygg att den skulle ta mig genom hela sverige och mer därtill utan att gnälla minsta lilla...... Men jag skulle ha med mig laptopen och felkodsläsaren dock, utifall att...
Som en super-snabb jämnförelse så kostade bilen jag hade innan, en 945GL -92, som (då) var nyare än V70in vid inköp, mig 23k + närmare 50k i reparationer bara dom första 2 åren.... Snacka om en problembil ...
Min nuvarande 945a är inte ens värd att nämna egentligen... En -98 automat, köptes för 6k med rostig batterihylla. Lagade batterihyllan och seglade igenom bes utan problem, sen dess har den mer eller mindre stått... :oops:
#1532671
Jag hade en Huyndai Ioniq Electric från 2017 i 18 månader. (Mellan 2018-2020) Tog över en 3-årig finansiell leasing efter halva tiden. Totalkostnaden hamnade på ca 17kr/milen. (Räknar med företagets leasingkostnad då jag "är" företaget.) Service gick på 900kr ena året och 1200kr för "stora" servicen andra året. (Märkesverkstad för Huyndai i Gävle)

Den drog i snitt bara ca 1,5kWh sommartid och strax under 2kWh vintertid.
Hade inga servicekostnader eller verkstadskostnader under tiden. Skatt på 360kr/år.

Såldes för 210k till handlare. Men hade jag väntat ett år hade jag fått 50-60k mer. Det var precis innan efterfrågan blev extremt hög på elbilar och beg-priserna drog iväg.

De bilarna såg jag senast idag har bland de bästa betygen på besiktningen. Väldigt få fel.
Nackdelen är räckvidden. På de modellerna har man bara ca 18-20 mil på sommaren och 14-16 mil på vintern om man kör motorväg.
Den laddar dock snabbt för att vara så pass tidig modell så på ca 15 minuter har man 80-85%.
Är det inte primärt långresor man behöver bilen till och vill komma undan billigt skulle jag se vad en begagnad Ioniq går på.
#1532689
En av anledningarna till mitt inlägg var att jag just nu har en hyrbil: Skoda Octavia årsmodell 2020. Manuell, bensin, dragkrok, inget lullull alls men tar en från A till B. Den är inte särskilt spännande alls att köra men drar, enligt färddatorn, 0,56 l/mil i snitt. Det tycker jag är ganska bra för en bensinare. Såg på Blocket att man hittar likadana bilar med ungefär samma miltal för under 200k.

Tack @Lucif3r för ett väldigt detaljerat inlägg. Jag kollade kanske inte upp priserna på jsut 740 innan jag skrev inlägget, men det stämmer som du säger att de kostar lite mer än 5k :-)
Kan och vill man skruva mycket själv så går det ju att hålla nere kostnaderna rejält. Hade jag behållit min V70 hade kommande mil säkert varit relativt billiga.
Håller med dig att besiktningarna känns som rena rånet mot vad man får...

@joel80 Intressant perspektiv då många kortresor med möjlighet att ladda emellan talar för en elbil. Hur ser batterilivslängden ut för Hyundai?
Jag känner inte till Ioniq i sig och hur länge modellen har funnits men det finns kanske exemplar som rullat långt?

@poseidon Visst är det så, det är ju stora skillnader i elpris beroende av var man bor. Vad är en rimlig kostnad att räkna med för offentliga laddstationer?
#1532694
poseidon skrev: fre 03 mar 2023, 06:56 Skall elbilar räknas in bör kostnad för laddning endast beräknas på att ladda på offentliga laddstationer annars har du en faktor som kan slå med 50% på totala milkostnaden beroende på var du laddar.
Varierar ju kraftigt hos olika offentliga ställen också och beroende på hur man betalar. Enklast att ladda hemma och nästan ett krav att kunna göra det om man ska köra elbil tycker jag.
Har laddat för 1-2kr/kWh på nätterna senaste året med elnät och elhandelskosynad, några få timmar i december har jag varit tvungen att ladda för 3-4kr/kWh. Snittförbrukning från väggen har varit ca 2kWh/mil med förvärmning, bilen står ute. (Nissan Leaf, färddatorn säger snitt på 1,7-1-8. Sommartid låg den på 1,3-1,5)
#1532715
Om ladda hemma skall definiera priset utesluts säkert 50% av bilägare i Sverige eftersom de inte har tillgång till laddstolpar hemma. Folk som bor i lägenhet eller hus med gemensamma carportar.

Lite som om någon som har tillgång till etanol via någon industriell hemmatillverkning som kostar 50 öre litern å därför förespråkar att en Ford Focus Flexifuel är den billigaste bilen.

Men annars håller jag med, elbil är för de som kan ladda hemma.
#1532719
I en hypotetisk diskussion kring milkostnad bör man nog börja med att definiera lite närmare vilka förutsättningar för laddning som finns. Annars blir det väldigt mycket en äpplen mot päron-jämförelse.

Billig bil medför idag med stor sannolikhet en begagnad. Kapitalkostnaden har gått upp, så bilen behöver vara relativt billig. 1500 mil är tillräckligt mycket för att energikostnaden för framdrift börjar vara relevant. Det gör att en elbil blir synnerligen intressant om laddning finns hemma, och räckvidden räcker till.

Kan du inte ladda hemma och/eller har krav på längre räckvidd så blir en mindre begagnad bensin/dieselbil troligen det vettigaste alternativet. Helst ska den vara så billig som möjligt. Det medför en gammal bil med de nackdelar säkerhetsmässigt och troligen driftsäkerhetsmässigt det innebär.

Vi har haft en V40 D3 -17 som andrabil de senaste 4 åren. Under den tiden har värdeminskningen varit riktigt låg (handlar om hundralappar i månaden), fordonsskatten när den nu behöver betalas efter fem år som "miljöbil" är på 1103 om året, och den har legat kring halvlitern i förbrukning. Försäkringen ligger på ca. 500 i månaden -- men det beror rätt mycket på var du bor. Reparationskostnaden är i princip noll. Jag har fått betala för att byta damasker efter ett besök på en stubbåker.

För mig ligger lägsta kostnaden för bil på någonting liknande. Det kan vara en V40, Octavia, Golf etc. Inte för liten (för krocksäkerhetens skull), men inte så stor att den blir dyr i drift. Det finns en orsak att Golf-klassen traditionellt sett är den mest sålda bilsorten i Europa. Hur gammal den ska vara beror på personliga preferenser -- inkluderat hur mycket ägaren kan/vill skruva själv.

Med högre energipriser blir elbil mer aktuellt. En elbil passar i dagsläget inte alla, men det är inte så mycket att diskutera om att fler och fler väljer elbil.

Mvh,
Johan
#1532723
poseidon skrev:Skall elbilar räknas in bör kostnad för laddning endast beräknas på att ladda på offentliga laddstationer annars har du en faktor som kan slå med 50% på totala milkostnaden beroende på var du laddar.
Jag förstår tanken, men det slår lika fel.. jag laddar billigast utanför jobbet (incharge) 1.60/kWh , hos Tesla eller Ionity kan det krypa upp över det femdubbla. Hemmaladdning under denna vintern har svängt ordentligt mellan ytterligheter.

/Thomas

PS: Jag körde i praktiken mina 1200 senaste mil för runt 40kr/mil inklusive allt, leasing el hemma + publik snabbladdning mm..
#1532740
Jag laddar faktiskt gratis på jobbet.

Men någon annan kan få betala 8kr/kwh för exakt samma bil som inte har tillgång till gratis laddning.

På samma sätt som att någon kanske kan tanka privatbilen i samband med att Schenkerlastbilen tankas. Dvs gratis drivmedel.

Så för att denna diskussion skall tillföra något tänker jag att vi säger;

Bensin kostar 20kr/l
Diesel kostar 22kr/l
Elladdning kostar 5kr/kwh

Nu kan någon komma med förslag på billig bil.
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]