Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1532748
Jag tycker också en intressant aspekt är hur "trygg" milkostnaden ska vara. Väljer man en äldre bil så sjunker ju värdeminskningen, men risken är större för oväntade dyra reparationer. Normalt betalar man ju mer för att slippa en risk. Vilken risknivå man vill ligga på hänger också på hur insatt och intresserad man är, annars får man förlita sig på någon annans kunskap vilket också kostar.
#1532849
Har uppdaterat första inlägget med poseidons förslag om bränsle och elpris.

@frasse4 Jag tänker också lite så, alltså hur trygg milkostnaden är. Jag är själv inte sugen på att riskera ett haveri som man måste fixa till dagen efter i värsta fall, har gjort det ett par gånger för mycket.
Ger en 10 år gammal V70 som fått kamrem och lite bussningar bytta tillräcklig trygghet? Den kanske drar lite mer än en nyare bil men ger kanske ändå en relativt låg milkostnad då värdeminskningen inte är hög längre.
#1532900
Tryggare än med en Volvo V70 II kan ingen vara...? :-)
Jag har haft rätt många nya Volvo och kört en del riktigt länge (den jag haft längst körde jag 40 000 mil med under 13 år).
Min förra V70 II MY14 (D3 diesel) är nog den bästa tycker jag, och mest prisvärda. Jag haft. Min nuvarande V90 T6 Recharge (laddhybrid) MY22 som var dubbelt så dyr som min V70 II MY14 är inte värt pengarna egentligen. Mjukvaran är under all kritik dessutom.
Sanningen, hade Volvo haft V70 när jag skulle byta bil senast hade jag lätt tagit en sån istället för min V90 sett i backspegeln.
Skulle jag köpa en beg. bil idag skulle en V70 II (helst sista årgången eftersom de då i regel är bäst och de flesta problem med bilen åtgärdade från fabrik) ligga bland de högst upp på listan. En med så få mil på mätaren som möjligt som budgeten tillåter. Kanske en bensinare även om jag gillade den diesel jag hade, den var ju så "miljövänlig" då men är idag en "miljöbov". Är nog därför vettigare hålla sig till bensinbil idag anser jag. Dieselpriserna är ju inte leka med heller numera. Skulle jag köpa en beg. bil idag skulle jag välja mer basmodell utan en massa extra tillbehör och paket. För att minimera strulrisken. En säkrare bil än en V70 II är nästan svårt att hitta även om den har några år på nacken nu. Krocksäkerhet är ju Volvos signum. Man åker mycket bekvämt i en V70 II, sköna säten (tycker jag). Bättre rostskydd också än de modernare Volvobilarna baserade på SPA-plattformen. Rymlig (rymligare än min V90 som trots allt är V70 efterföljaren).
Sen finns det förstås andra fabrikat som har bilar som troligen är minst lika bra som en V70 II. Jag kan bara uttala mig om Volvo V70 (har haft 3 st). Såg i senaste Vi Bilägare att de hade en artikel om beg. bil för 100 000 kr. De förslog några de anser bra. Har för mig de haft eller skall ha motsvarande för 200 000 kr.
Lycka till med valet av bil, vilket den än kan bli.
#1532907
Tyvärr är det ju så att bilar, oavsett ålder, är en risk. Någon direkt korrelation mellan ålder/mil och risk existerar dock inte. Det som spelar roll är servicehistoriken, hur bilen har skötts, och att man ev. bör undvika dom första 1-2 årsmodellerna av en ny platform, t ex P80-platformen 850 92-93, P2-platformen S80/V70N 99~02, osv då dom mer ofta än inte dras med barnsjukdomar som åtgärdas i senare årsmodeller.
Nya bilar kommer ju dock med "garanti", men det är ju föga tröst om bilen lik förb.. inte fungerar precis exakt när man måste ha den pga. ett designfel, eller har något mer djupgående "oåtgärdbart" fel(som t ex första 850 hade, för tunna glasrutor och pissålig passform på dörrar osv).
#1532948
Senaste två bilköpen jag gjort har varit 3år gamla tjänstebilar från KVD, senast 2018 då jag köpte den 2015 XC70 jag har ännu. De har då med 3 år och 7-8000mil legat kring halva listpriset som ny och under de 5-7 år och 10 000mil jag använder den inte varit helt värdelös eller svårsåld i andra änden heller. För mig en bra balans mellan inköpskostnad och trygghet i funktion. Bränsle är endast en mindre del av kostnaden för mig då jag ligger just över 1000mil, så bilens förväntade fasta kostnader är viktigast för mig. Volvo ligger bra till med högt förväntat värde och en aldrig sinande kundkrets.

Problemet som varit nu sista åren är ju priset på begagnat. Tex denna Mercedes EQC ur begagnattest från DN nyligen. Med 15000kr i värdeminskning på en så dyr bil så kan man ju inte få mer prisvärt bilägande eller? Frågan är om den har linjär värdeminskning i 50 år eller om nästa ägare får ta smällen, hur länge vågar man chansa? :-)
C8D21BA8-68A0-45A2-9D75-83D450E17A4C.jpeg
C8D21BA8-68A0-45A2-9D75-83D450E17A4C.jpeg (178.59 KiB) Visad 564 gånger
Så vad man ska köpa i dagsläget för låg milkostnad är inte lätt. Har man pendling så känns elektrisk Ioniq eller Leaf prisvärda, kör man lite mindre som mig så känns tex en V70 prisvärd, som inte har så högt inköpspris.
#1533126
En rätt liten vägledning...

Det är ungefär lika dumt att bara titta på drivmedelskostnaden som att bara titta på vad bilen kostar i skatt. :-D

Det är lätt att med en nyare bil komma över en totalkostnad på 50 kr/mil. I alla fall de bilar som är relevanta för mig. Det gör att TCO är det som är relevant för mig. Samt om jag överhuvudtaget vill ha bilen...
#1533129
Malmstroem skrev:Samt om jag överhuvudtaget vill ha bilen...
Så är det verkligen. Ofta i sådana här diskussioner så är det tydligt att man VILL ha en viss typ av bil och försöker klä det i olika "rationella" argument. Överlag vill de flesta på det här forumet ha stora motorstarka bilar och sen motiverar man det med att man måste kunna dra husvagn 3 dagar om året ;)

Vill man ha lägst milkostnad och ändå kunna flytta 5 personer är det en Skoda Citigo eller liknande man ska ha.
#1533206
Det finns ju självklart en subjektiv faktor i det hela som är svår att mäta i kr/mil. Jag har kikat lite grann på M Sveriges bilkostnadskalkyl och räknat på lite olika alternativ.
https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-k ... adskalkyl/

Är jag helt objektiv med mina egna bilar så känns det som hisnande bilkostnader. Å andra sidan kör jag och min fru ganska mycket varje dag och då vill vi åka i säkra och bekväma bilar med lite lullull. Det blir ju som ett par andra här också konstaterat: Ett val man gör. Ska man bara transportera och bryr sig inte om nåt annat så går det ju att komma ner i låga milkostnader. Klokt är nog att om man ska köpa begagnat att hitta en bil som kanske gått som tjänstebil och är runt 3-5 år för att få balansen mellan värdeminskning och ändå ha kvar garantier mm.
#1533213
Om du kör relativt lite och vill ha låg milkostnad så ska nog bilen vara betydligt äldre än 3-5 år. Sannolikt äldre än 10 år och i gott skick. Troligtvis får du inte samma driftsäkerhet som en ny(are) bil, men jag är inte helt säker på att det är så stor skillnad på en fem år gammal bil. Det finns exempel tidigare i tråden på äldre bil som hålls i gott skick och är driftsäkra. Min far har en 245 -92 som går in i den kategorin. Jag lånar den ibland -- och har aldrig blivit stående. Gammal, obekväm och osäker är den, men den rullar. Den fasta driftskostnaden inklusive service, skatt, försäkring, reparationer och värdeminskning ligger på några tusenlappar om året. Till det kommer bränslekostnaden.

Kör du mer blir driftskostnaden viktigare. Då kan mycket väl en elbil bli attraktiv förutsatt att din körprofil passar en sådan. Förutsättningar i den är tråden är inte direkt positiva för elbilar, men för många är driftskostnaden på en elbil låg. Riktigt låg.

Sedan kommer vi till den individuella bedömning om vad bilen får kosta. Vi väljer att lägga mer på bil än boende. Vi (eller främst jag) kör relativt mycket. Upp mot 6000 mil om året. Det hade inte varit svårt att få billigare mil än vad jag har -- men jag är bekväm med den kostnadsnivå vi ligger på.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]