Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1533235
Malmstroem skrev:En rätt liten vägledning...

Det är ungefär lika dumt att bara titta på drivmedelskostnaden som att bara titta på vad bilen kostar i skatt. :-D

Det är lätt att med en nyare bil komma över en totalkostnad på 50 kr/mil. I alla fall de bilar som är relevanta för mig. Det gör att TCO är det som är relevant för mig. Samt om jag överhuvudtaget vill ha bilen...
Njae, för i tråden så ligger förutsättningarna en bra bit i från det i artikeln.
TCO är det enda som gäller för mig också, men då det enligt mig och artikeln inte stämmer med trådens förutsättningar så blir det fel.
Jag bytte en ny ICE mot en ny elbil i nästan samma prisklass och har hittills sparat mer än 8kr per körd mil hittills.
Ganska dyra bilar båda två kanske någon tycker, en halvmille är inte budget, men jag vill ha sånt jag gillar och nytt och problemfritt dessutom.

/Thomas
#1533239
Jag är också på väg att byta till elbil. Vecka 17 ska den tydligen komma till handlaren. Eller rättare sagt komplettera med elbil. XC90:n kommer att behållas ett (bra) tag till parallellt med elbil.

Elbilen (BMW i4 M50) kommer att bli dyrare än den V40 D3 -17 som den ska ersätta. Det som i mitt tycke är lite förvånande är att skillnaden med stor sannolikhet kommer att bli relativt liten. Vi pratar om någon eller några tusenlapp(ar) i månaden. Och då jämförs en sex år gammal bil i golf-klassen med 150 hkr med en bil med rätt högt listpris och 544 hkr. Det som gör elbilen så pass billig för mig är att den beställdes när den statliga subventionen fanns, samt de förmånsbilsregler jag har att förhålla mig till. Det gör rätt mycket för leasingkostnaden jag betalar. Subventionerat förmånsvärde hjälper också till.

Nu när den statliga subventionen är borta blir elbilar relativt sett dyrare -- men man är mer eller mindre ute efter att lura sig själv om man inte ser att elbilar är billiga i drift. Elbilar passar inte alla, och har för en del (speciellt de som behöver dra släp/husvagn) definitiva brister. Däremot är driftskostnaden låg.

Det är inte utan orsak att det är säljs mycket elektrifierade bilar i dagsläget.
#1533271

Lövet skrev:Så är det verkligen. Ofta i sådana här diskussioner så är det tydligt att man VILL ha en viss typ av bil och försöker klä det i olika "rationella" argument. Överlag vill de flesta på det här forumet ha stora motorstarka bilar och sen motiverar man det med att man måste kunna dra husvagn 3 dagar om året ;)
Jag har aldrig dragit husvagn med min Alfa...
#1533344
Intressant diskussion.

Jag har en stor kärlek till Volvos bakhjulsdrivna modeller (2/7/940) och har extremt svårt att komma på någon annan modell som matchar dessa vad gäller driftsäkerhet och låga driftskostnader. På 15år så har jag blivit ståendes typ två gånger, ena gången ett trasigt spridarrelä och andra gången en trasig BTR. I övrigt sedvanligt underhåll = bromsar, stötdämpare och motorservice. Faktiskt aldrig panikskruvat nån kväll och då har jag pendlat i 14år... Nackdelen är väl att dom drar mer bränsle, men det räknar man också hem sett till den obefintliga värdeminskningen och låga reparationskostnader.

Däremot så har jag gjort några avsteg från min "kärlek" och haft ett gäng S80 bensinare, några S60 D5, 3st V70II (2.0D, D4, D2), SAAB 9-3 1.9TID osv och det har mer eller mindre varit strul på något sätt med samtliga. Problemet med dessa är att dom är mer komplicerade i sin uppbyggnad och det innebär oftast att man tex inte ger sig på att byta koppling på garageuppfarten. Allt går givetvis, men det är väl nu man kan börja diskutera "panikskruvning" vilket inte är trevligt och iom det så slutar det oftast med verkstad och en fet verkstadsnota.
#1533398
Nåja, byta koppling på en bakhjulsdriven volvo är väl ingen höjdare heller på garageuppfarten. I viss mån vill jag påstå att det är mer omständigt - iaf om man är själv, än på framkraffsarna.
Det är objektivt sett mer jobb på framkraffsarna(mer skit som måste skruvas bort), men lättare utfört trots allt. Man slipper ju ligga UNDER bilen med pannan mot underredet, och försöka kånka dit eländet. Allt görs från sidorna(med ev. undantag för stödlagret för höger drivaxel, om man inte har långa armar), vilket är betydligt bekvämare än att ligga under.

Jag har då svurit betydligt mer över, rent ut sagt, idiotilösningar på 7/900-serien än efterträdande 85x70, där allt känns mer genomtänkt. :-) Det SER bara värre ut, men när man väl börjar skruva inser man snabbt hur enkelt allt är upplagt.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]