Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1531935
Bilen ska in på service om nån vecka och frågan är om jag ska passa på att byta vindruta i samband med det. Har jag ett synligt stenskott så planen är att byta ut rutan relativt snart. Endast lagning är inte aktuellt då rutan i övrigt är rätt sliten.
Men bör jag kanske avvakta med rutbyte till senare i vår när vägarna är bättre sopade/inga dubb? Själva stenskottet stör inte jättemycket då det sitter ganska långt ned på passagerarsidan.
av Lövet
#1531937
jag hade väntat lite
Användarvisningsbild
av leiwi
#1531941
Ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter på rutbytet , det är verkstaden /försäkringsbolaget som avgör om rutan skall lagas eller bytas eller lagas , att rutan är "sliten" är ingen försäkrings deal
utan i så fall får man betala rutan själv vilket kan bli kostbart
av UnleashFusion
#1531951
håller med ovanstående. tar t.ex mitt exempel där min V70, som är 12år gammal fortfarande har framrutan sedan fabrik och den bländar som fan när solen lyser på rutan, och har även flertal stenskott över hela rutan(dock väldigt små) som inte påverkar körningen. Kollade sedan med carglas, några andra glas-firmor och fick samma svar att rutan bara är sliten och därav kommer vi inte "byta", eller som leiwi nämner.. betala själv.. som kostar minst 10k+ .. glöm det och invänta när rutan får sig en rejäl spricka eller något..
av Wirke
#1531962
Min 9-5a hade originalrutan i 17 år/32000 mil. Det var bara några smärre stenskott på den men den var så blästrad att sikten blev dålig då det regnade. Glasfirman bytte utan problem. Jag hann köra i två veckor med nya rutan och får då ett rejält stenskott, på motorvägen från en bil i en annan fil. Åker för att laga direkt, men rutan spricker. Så det blev byte igen. Murphys lag, förmodligen.
av Solomon
#1531963
Skruva mycket med bilar. Byte rutan på många bilar. firman aldrig neka men självrisken blir 1500. Min volvo v60 hade en sten stenskott som går att laga men rutan var lite repig. firman så att det går att laga stenskotten. nä jag vill ny sa jag. gick bra. som jag förstår firman vill jobba så inga problem för mig.
Användarvisningsbild
av sewen
#1531972
Ja, jag får se vad dom säger. Skulle ju helst se att man byter rutan då den som sagt har en del mindre stenskott som stör. Men, det större stenskottet är i en del av rutan som går att laga så kanske så det blir. Det kostar mig ju bara en hundring i självrisk i så fall istället för 1600. Men stenskottet är nytt så får se om de små sprickorna börjar vandra. Bilen är från 2020 så inte såååå gammal ruta.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1531999
Lucif3r skrev:Men att trolla fram en spricka i rutan tar ju inte många sekunder..... Just sayin' ;-)
Det är just så man får försäkringspremierna att öka
Användarvisningsbild
av sewen
#1532011
Hur som , åter till ursprungsfrågan, är det betydligt större risk att få stenskott nu i mars-april?
Så stor risk att jag bör vänta med ev rutbyte om det skulle bli aktuellt? Och hur länge bör man vänta isf för att vara "safe"?
Själv har jag under de senaste 6 åren inte fått nåt större stenskott förutom detta. Varken vår, sommar eller vinter. Men visst knäpper det till oftare av småsten såhär års jämfört med sommaren. Kör ca 1700 mil om året.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]

Leasing bildäck

Vi har köpt däcken själva och de in[…]