Sida 1 av 1

Ny Volvoägare...

Postat: fre 11 maj 2007, 19:16
av samsung
Hejsan efter att ha haft många olika bilmärken har jag äntligen hittat tillbaka till Volvo igen.Har tidigare ägt flera 140 samt 240,264.
Bakhjulsdrift (speciellt på vintern)har ja alltid gillat så nu har ja köpt en Volvo 940 2,3 s aut 6000mil en ägare års -96.Känner mej helnöjd hittills me bilen.Jag har några frågor :wink:

1. passar fälgar från V70 nya karossen som säljs idag.

2.Efter hur många mil ska jag byta kamremmen,motorn är på 99kw.
klarar sig ventilerna på den här motorn jag har om remmen går av.

3.Automatlådeoljan när ska den bytas,är det svårt,kan man göra det själv eller bör jag lämna in bilen för det.

Annars är jag helnöjd me o köra volvon med tanke på att min förra bil var en Kia Picanto 1,0....visst den var billig o åka i men aldrig mer.... :wink:

mvh mattias

Postat: fre 11 maj 2007, 20:03
av Funk
Några svar kan du i alla fall få av mig...

1. Fälgar från nyare passar inte direkt, men det finns spacersatser som gör att dom passar. se här t.ex:
http://www.jbraceparts.se/spacers.html

2. Kommer inte ihåg intervallet på byten, men ventilerna klara sig normalt inte om den går av.. Och den skall bytas efter ett visst antal år även om milen inte uppnåtts

3. Vet ej.

/Thomas

Postat: sön 13 maj 2007, 01:42
av samsung
Tack för tipset om spacers blir till o beställa såna o sedan lusläsa blocket på fälgar o däck.Tittade lite idag och det verkar ju inte va brist på fälgar till volvo iallafall :wink:
Kamremmen kanske jag behöver byta då bilen är 11 år gammal eller ska jag vänta på milintervallet vad det nu är :shock:
Får söka på forumet om automatlådefrågan jag har finns säkert där.

Jag har fjärrkontroll till nyckeln så ja kan låsa bilen fjärr,samt volvo original guard larm har jag startspärr på denna bil eller är det bara vanligt larm :?: :?:

Bilen köpte jag iallafall av en äldre herre på 89år,han körde fortfarande bil.....han köpte bilen ny vid 78 års ålder :roll:
Jag var inte värst populär hos honom för det var hans närstående som ville han skulle sälja bilen,han hade nog helst behållt den själv.
Han hade tom fört loggbok om bilen o skrivit upp varenda gång han tankat,förbrukning,mm..... :o jag skulle vilja se nån yngre göra det idag :wink:
Självklart hade han servat bilen hos volvo så att milen stämmer behöver jag inte bekymra mig över....
Det enda ja inte gillar me bilen är kamremmen bättre på hederliga B20....
samt hade jag föredragit ett topplock i gjutjärn om motorn skulle gå varm...Känns lite rejälare med gjutjärnsmotorer än dagens aluminium.

Postat: sön 13 maj 2007, 07:07
av Funk
Jag har fjärrkontroll till nyckeln så ja kan låsa bilen fjärr,samt volvo original guard larm har jag startspärr på denna bil eller är det bara vanligt larm


Startspärr är det i originallarmet om jag inte minns fel.

Vårda bilen, det är guld att hitta ett väldokumenterad och välskött exemplar...
Det enda ja inte gillar me bilen är kamremmen bättre på hederliga B20....
samt hade jag föredragit ett topplock i gjutjärn om motorn skulle gå varm...Känns lite rejälare med gjutjärnsmotorer än dagens aluminium.
Visa mig en B20 som funkar bra utan att öppnats för service då och då..
Dagens motorer går hur länge som helst utan att man byter mer än olja, filter och kamrem då och då, B20 krävde ständig passning.. Förgasare, ventiler och tändning behövde justeras, och kamdreven behövde bytas dom med.. Dessutom fick man kanske ut 60 ärliga hästar för 1 liter/mil :roll:

Nej utveckligen går framåt, och minnen mår många gånger bäst om dom får vara just minnen...

/Thomas

Postat: ons 16 maj 2007, 22:02
av Fluffen
Hej!

Kamremmen skall bytas efter 7500 mil eller 5 år.

Växellådsoljan skall bytas efter 6000mil.

Vill bara säga det att ventilerna klarar sig på en b230fk om nu
remmen skulle mot alla odds gå av. Det är bara att nollställa motorn, hänga på en ny rem och köra.

Postat: ons 16 maj 2007, 23:59
av samsung
Det var en bra konstruktion att det inte går sönder nåt me ventiler o sånt om remmen går av :D
Kan ju va bra o byta den ändå då bilen är 11år gammal o remmen aldrig bytt :!:
Tar man ner tråget för att byta automatlådeolja eller kan man suga ur olja genom oljepåfyllningsröret.Bilen har gått 5900mil nu så det blir dags o byta nu.Bör man byta nåt filter i automatlådan samt är det bra kvalitet på dessa lådor :roll:

Vad gäller äldre volvo 140,240mot nya volvo v70,mm:wink:
min 940 räknar jag som mittemellan.
Nya bilar är driftsäkra,mycket elektronik,lite man kan göra själv,sämre rostskydd,mer slit o släng,bra åkkomfort,låg ljudnivå med lite buller,driftsäkra bilar.Säkrare att krocka med.

Äldre volvo som 140,240 ..Underbar känsla när man med hjälp av en kompis bytt hela motorn själv.Allt gick o fixa själv o klarade man det inte själv så kände man alltid nån som kunde,låg servicekostnad,sällan sönderdragna tändstiftsgängor då det var gjutjärnsmotorer rakt igenom iallafall -240 75 års.Lite elektronik som ställde till det,Att skruva me bilen var ofta ett nöje då man sparade in på verkstadsbesök,ingen plug in dator,att köra en b20 var nåt visst över det ja gilla den motorn skarpt att det sen hör till det förgångna är en annan sak :wink:

mvh mattias

Postat: mån 21 maj 2007, 23:06
av samsung
Nu har jag iallafall köpt mej en haynes reparationsbok så man lär sig lite om bilen innan man kommer me massa nybörjarfrågor :wink:

Jag var under bilen idag o såg att det finns en avtappningsplugg på oljetråget till automatlådan....plötsligt blev det inte så svårt längre bara köpa olja tappa ur o fylla i :D

mvh mattias