Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av XC60C70
#1527394
Hustruns gamla Skoda2000 startar hur kallt det än är. Men det som är så fantastiskt är att det är original batteri som nu är över 22 år gammal. Det var nog bättre kvalitet förr i tiden. Har många bekants som fått byta batteri efter 5 år. Imponerande !!!
ps. Hon använder bilen mest då det är svamptider och körning till affären. Ej några långsträckor , då används Volvon.
En annan sak är vår frysbox i garaget, fungerar alldeles utmärkt efter 40 år. Däremot har vi fått ersätta våra andra frys och kyl som är inköpta senare med cirka 5 till 7 års intervall. Nog var kvaliteten bättre förr !!!
Senast redigerad av 1 XC60C70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527406
XC60C70 skrev:Men det som är så fantastiskt är att det är original batteri som nu är över 22 år gammal. Det var nog bättre kvalitet förr i tiden. Har många bekants som fått byta batteri efter 5 år.
Det beror på mycket annat också. Mängden elektronik som "ligger och drar" t.ex. Förr i tiden bytte man sällan batteri, man körde till batteri verkstaden och bytte den cell som var dålig. Jag var med farsan hos Fiffi Åbergs Batteriverkstad i Halmstad i början på -60-talet och bytte en cell i hans 6V batteri (Volvo PV -58). Annars var 12 - 15 år inget ovanligt då, batterierna satt i tills bilarna skrotades, upprostsde. Farsans PV -58 skrotades 1969 p.g.a rost. Frugans VW Passat 1,8T -04 bytte jag batteri efter 14 år. Det var för vi skulle åka till fjällen, så det var inget fel på det. Men, 22 år har jag inte varit med om... :-D :-D
Mätte upp batteriet på grannens Volvo XC70 -14 för den strulade. Där var c:a 60 % kapacitet kvar (efter 8 år)
Användarvisningsbild
av sewen
#1527476
Vår gamla Xc70 -04 har det aldrig bytts batteri på. Och inter underhållsladdat det heller de senaste 8 åren.
Kopplade in blåtands handsfree och usb för laddning av mob, ibland nån kylväska i cigguttaget men annars är det ju inga stora displayer eller så som drar massa ström.
Användarvisningsbild
av bem
#1527483
Tror aldrig jag bytte ett batteri i mina bilar före 2013 i december då jag sålde den V70 bensinare MY01 2.4 Business jag då hade. Har haft en del bilar sen 1979 då jag tog körkort. Då, 2013, paja det bilbatteri jag hade i den V70 MY01, efter 13 års bruk. Med den V70 diesel MY14 jag skaffa sen i dec. 2013 kom dieselvärmaren som verkligen använder 12 volt startbatteriet när värmaren skall starta. Det blev laddning med extern batteriladdare titt som tätt på vintern för att hålla bilbatteriet ordentligt laddat. Men batteriet var fit for fight efter 7 1/2 års bruk när jag sålde den bilen. Numera i den V90 jag har med bensinvärmare så laddas 12 volt startbatteriet när hybridbatteriet laddas (men när 400 volt hybridbatteriet laddats klart avbryts laddningen av 12 volt startbatteriet). Det gör att startbatteriet med mitt körmönster får laddning ganska ofta, i samband med att hybridbatteriet laddas. Rätt smart. Kunde väl gott varit att de kunnat låta ha underhållsladdning på 12-volt startbatteriet när hybridbatteriet laddats klart, med ladd-sladden fortfarande ansluten. Men det kanske finns nån anledning till att så inte är fallet, som jag inte kan lista ut varför. I den V70 MY14 jag hade och i min nuvarande V90 sitter det 12-volt batteri av typ AGM och såna tror jag skall kunna hålla länge om de inte misshandlas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1527517
Man får ju även komma ihåg att även om det blivit massvis med mer elektronik med åren, så har elektroniken blivit herrejösses-mycket mer strömsnål än förr i tiden. En modern bil med all sin fancy-nancy-utrustning drar inte mycket mer än en gammal (insprutar)745a i vila.

Den enda egentliga skillnad är att moderna bilar är mer kinkiga över rätt volt än äldre. System börjar stänga ner vid så högt som 11V, medans äldre mer primitiva utan problem fungerar ner till 8V(vilket givetvis är extremt skadligt för batteriet, men det är en annan 5a).
av Erik Å
#1527522
Startbatterier (optimerade för att ge hög ström under kort tid) tål bara i storleksordningen 100 laddcykler totalt. Detta förbrukar man rätt snabbt i moderna bilar med bränslevärmare och elektronik som drar ström även då bilen är parkerad
Användarvisningsbild
av bem
#1527585
Erik Å skrev: tor 19 jan 2023, 17:17 Startbatterier (optimerade för att ge hög ström under kort tid) tål bara i storleksordningen 100 laddcykler totalt. Detta förbrukar man rätt snabbt i moderna bilar med bränslevärmare och elektronik som drar ström även då bilen är parkerad
Oj är det så illa. Dock verkade det AGM 12 volt startbatteriet som satt i min förra bil, V70 MY14, ha klarat sig bra, funka när jag sålde bilen efter 7 1/2 år. Även original start/stopp batteriet funka. Jag körde dieselvärmaren mycket på vintern. Var AGM startbatteri. Det kanske är lite olika kvalitet på AGM batterier. Man kan undra om det finns 12 volt batteri för bilar som är både startbatteri och underhållsbatteri, dubbla användningsområden. Undrar om jag inte har ett sånt i min motorbåt. Borde det inte kunna användas sånt i bil om kallstartvärdet (CCA) är rätt för ens bil? Batterier för underhållsbruk brukar kunna ha många laddcykler (många hundratals), speciellt AGM. Har haft ett gäng Biltema 12 volt AGM 95Ah till annat ändamål än i bil och de funkar än, en del av dem är nog en 6-7 år f.n. Skulle vara intressant veta om såna här "Dual purpuse" batterier skulle vara lämpliga i bilar så länge CCA (kallstartvärdet) är det som rekommenderas för ens bil.
av Erik Å
#1527691
Så kallade fritidsbatterier brukar vara vanliga startbatterier i mer bärvänlig förpackning.
Batterier avsedda för cyklisk drift (t.ex. truckbatterier) är uppbyggda på ett helt annat sätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1527730
Erik Å skrev:Så kallade fritidsbatterier brukar vara vanliga startbatterier i mer bärvänlig förpackning.
Batterier avsedda för cyklisk drift (t.ex. truckbatterier) är uppbyggda på ett helt annat sätt.
Jag har 2 st Biltemas fritidsbatterier i båten, 12V 88 Ah, 740 EN. Har Biltemas batteri i exakt samma storlek i 745-an, 12V 60 Ah. Skillnaden är c:a 3 år, och kapaciteten i En. Detta batteri år på 800 EN. Så det är nog mer än bara bärhandtag som skiljer. Där är i.f.s inget bärhandtag på något av batterierna, och dom är utvändigt exakt lika. Utom att där är gängade (M8) fäste för kabelskor (+ och -) förutom dom "vanliga" koniska polerna.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]