Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Vincent
#1527168
Har bytt från Volvo till Nissan, blir väl att man fortfarande hänger här ändå =).

Ja, jag ska eftermontera en avtagbar dragkrok på en Nissan X-trail 2019. Jag är mer eller mindre rookie inom dragkrokar, dvs jag har dragit väldigt lite släp och cyklar under min 20 med körkort. Vad är det man ska tänka på?

Det enda jag vet är att det rekommenderas att välja en bilanpassad elsats över standard elsats för att släp/husvagn ska lira med PDC, anti-spin och annat lull lull. Men en bilanpassade 13-polig elsatsen kostar över 1500kr gentamot 300kr. Enligt "bilenochjag" rekommenderas det att man ska ha en bilanpassad elsats.

Jag vill inte att snålheten ska bedra visheten men behöver man en bilanpassd elsats eller klarar man sig med en standard elsats?

Sen hur reagerar PDC bak när man har cyklar, tjuter den så fort man kommer under gång hastighet.

Jag ska främst transportera cyklar, släp sällan, husvagn kanske i framtiden (men högst osannolikt)

Lite spridda skurar men lite tips och vishet så man får lite kött på benen.
av Malmstroem
#1527170
Personligen skulle jag aldrig installera en generisk elsats för 300:- på en modern bil med antisladd, parkeringsvarnare och dylikt. Det är i min värld dumsnålt.

När det gäller Volvo så behöver du TRM och mjukvara installerat för att allt ska fungera som det är tänkt. Vad som behövs hos Nissan har jag ingen aning om.

Det brukar gå att slå av parkeringsvarnare manuellt. Så "klarar" sig brukar man göra med en standard elsats -- men jag tycker fortfarande att det är fel väg att gå.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]