Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1527845
Lucif3r skrev: lör 21 jan 2023, 17:52
fjohan82 skrev:8" har temperaturmätare för motorn men utan varvräknare, medan 12,3" är tvärt om.
Och här är jag som kan visa temperatur, varv, hastighet, turbotryck, bräsnle, klocka, öppna dörrar osv samtidigt, på en 1.3" skärm :-D
Vad i hela friden gör dom med alla pixlar om dom inte ens kan få rum med både varv och temperatur samtidigt? Är det åtminstonde valbart vilket utav dom man vill visa?
Nej, det går inte att få fram varvräknare på 8" och temperaturmätare på 12,3".
Man får välja vilket man vill ha vid bilköp.
Användarvisningsbild
av bem
#1527878
macray,
V90 då. Vilken motor vill du ha på den?
Vad har du för krav på motorkraften? Krav på AWD? Drar du släp i nån större utsträckning? Drar du tyngre släp?
Skall du ha större motor, högre utrustningsnivå osv får du förstås rikta blickarna åt mer långmilare, annars spränger du budgeten.
Har du inga speciella krav, bara ha en bil (V90) för att ta dig från ena till andra platsen, då kan du kika på V90 med lägre eller lägsta utruststningsnivå.
V90 D3 manuell växellåda Kinetic utrustningsnivå med ca. 10000-12000 mil på mätaren borde gå att hitta inom din budget.
Personligen skulle jag prioritera lägre mil med lägre utrustningsnivå och svagare motor än långmilare med kraftigare motor och mer utrustning, om jag inte har speciella krav. Har haft en D3 (V70 MY14) och det funka rätt bra men omkörningar fick planeras mer noggrant. Men V90 är tyngre, så jag törs inte svara på hur lämplig D3 är på V90. Provkör. Dock går det lägga på en Polestar optimering senare om man tycker en D3 är lite svag, då blir den i princip en D4 vad hk anbelangar.
Rätt stor skillnad i storlek på 8 tum och 12 tum centerdisplay. Få karta och sånt i centerdisplayen är inget jag personligen skulle bry mig om. Jag har det valbart att aktivera eller ej i förardisplayen i min V90 (T6 Recharge MY22) men har den nästan aldrig aktiverad. Blir för plottrigt ha kartan i förardisplayen tycker jag. Jag har HUD (head up display) och det kommer upp körrikningsinfo i den så det räcker för min del, så kan jag snegla ner i karta i centerdisplayen vid behov.
Lite synd om köpare att beg. bilar har så hög prislapp f.n. Lycka till i bilvalet, vilken det än blir.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1528337
Lucif3r skrev: lör 07 jan 2023, 16:49 Hurvida diesel fungerar eller inte är väl en definitationsfråga. Personligen anser jag det som ekonomiskt självmord med diesel om man inte långpendlar, speciellt eftersom diesel är ännu mer instabilt i sitt pris än bensin.
Funkar rent tekniskt gör det ju givetvis... Men kostar därefter.
Har haft lite hyrbilar, V60, XC60. Visst är diesel dyre per lite, men för mig så blev ju bensinvarianterna sjukt mycket dyrare totalt då förbrukning var skyhögt mer, både vid kortpendling och långresa. Sen var det ju jobbigt at behöva tanka så ofta med bensinbilen också
Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]