Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1525419
Hej !

Nu är det så att jag står inför ett dilemma. I dagsläget äger jag en V40 T2. Enkel och smidig bil. Klarar mig bra i vardagen. Jag åker dock väldigt långt till jobbet. Ca 140km. Det blir en hel del bränsle men det förstår man ju. I det här fallet tänker jag en dieselbil hade ju varit perfekt. Men hur mycket skillnad blir det ? Om jag skulle byta till en s60 D4 ?

Någon som har gjort likande byte? Är det värt ? Kan tilläga att båda bilarna är modellerna 2017.
#1525427
Problemet som inte gör det lättare är att vi vet inte hur bränslepriserna och då speciellt dieselpriset som f.n. ligger högt kommer utveckla sig. Jag har kört både bensinare och diesel vid arbetspendling 12 mil total till-från jobbet. Men bensinbilarna (V70) fick jag tanka varje vecka, med diesel (V70) varannan vecka. Det var en V70 D3 MY14 jag hade. Men med dagens dieselpriser är det nog tveksamt om jag skulle välja diesel idag. (Jag kör laddhybrid idag sen 16 mån, V90).
Svårt val, men du vet vad du har i alla fall och kostnaderna idag.
Egentligen är en diesel bättre för långpendling, i normala fall.
Tror du måste sätta dig ner och lista för bägge bilarna alla kostnader och bränsleförbrukning per mil i den fart du pendlar i. Och sen räkna på milkostnaden.
Sen hänger ju mycket på hur många mil bilarna gått. När milen plockar på så ökar i regel reparationskostnaderna, så var det för mig när jag körde nästan slut en V70 MY01 som jag körde i 40000 mil. Efter sisådär 25 tusen mil börja reparationsnotan öka. Jag la in alla kostnader för bilen inkl dess inköpspris i Excel en gång och räkna ut vad bilen kostade att köra i 13 år, den jag körde 40 tusen mil med. Sån uträkning gör jag aldrig igen. Det är skräckläsning för den som är ekonomiskt sinnad.
Problemet är också att man vill åka säkert och småbilar ger inte riktigt samma skydd om det ”smäller” och så vill man ju åka bekvämt vilket småbilar har svårare uppfylla. Lycka till med din ganska svåra uppgift.
#1525441
Jag körde min V60 D4 Stockholm-Köpenhamn t/r på 0,46 en gång. Mycket motorväg på den sträckan. Det var fullt fokus på förbrukningen, nästan lite för extremt... :-)
Så visst kan man köra dessa snålt om man vill, även om jag ofta inte stirrar på det...
#1525444
I motorvägsfart får man tänka mer på att luftmotståndet spelar stor roll eftersom den ökar med kvadraten på hastigheten. Den V40 du har är väl ganska ”slank” och fördelaktig att hålla motorvägsfart med? Men en T2 bensinmotor förställer jag mig får ligga på ganska högt varvtal och därmed drar lite mer bränsle än vad en V40 med diesel D3 eller D4 skulle varva och dra i bränsle per mil. En dieselmotor har bra råstyrka även vid lägre varvtal. Vet att jag sett styling kit till V40 som sänker luftmotståndet och därmed bränsleförbrukning. Om du behöver byta bil för att din nuvarande börjar bli till åren, många mil på mätaren osv kan det ju vara trevligt byta till en annan modell än den man har, t.ex. S60 eller rent av V60, kanske med manuell låda, D3 eller D4 diesel (om vi bortser från dieselpriset lite). Manuell växellåda är billigare, ger fler beg. bilar välja på i tillägg till automaterna och spelar kanske mindre roll om manuell när du ändå kommer ligga på högsta växeln mest hela tiden på motorväg. Om man skall åka bil dagligen så mycket som du gör vill man ju ha en bekväm bil som man gillar åka i dag in och dag ut. Och säker om olyckan är framme.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1525476
Tower144 skrev: Ligger mellan 115-120km/h på motorväg. Jag tänker att jag skulle nog kunna få ner dieseln till 0.45l/mil iallafall. mvh
Nja, såpass lågt kommer du nog inte i den farten. Håller du drygt 100km/h kan det funka - men förbrukningen ökar rätt fort med ökande hastighet. Jag hade en V60D4 - den låg på 0.45-0.50 när jag pendlade i mestadels 105-110km/h..
#1525483
Sänker man farten till 105-110 så drar ju bensinaren mindre också. Skulle säga att en diesel drar 25-30 % mindre, men idag kostar dieslel 25-30 % mer än bensin så det tar nog ut varandra just nu.
#1525494
Har du inget emot en kombi och kan tänka dig en V70 (har haft en V70 D3 MY14) så finns det en hel del att välja på med D3 eller D4 dieselmotor. Ta den här nedan som exempel som gått 4500 mil bara med manuell växellåda och D4 motor:
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /101350223

Även om den kanske är lite stor så är den hyfsat bränslesnål ändå. Körde min V70 D3 MY14 i 16000 mil (pendlarmil) och var nöjd med den. Få mil på mätaren är värt en hel del om man skall behålla bilen länge. Kanske bilen ovan är utanför din budget men själv skulle jag lätt kunna tänka mig en sån bil som pendlarbil. Du åker mycket bekvämt i en sån V70 MY14. Bara ett förslag som kanske kan bidra till tankar vilken bil som kanske skulle kunna passa. Fördelen med V70 är att utbudet är stort för det var en så populär bil.

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]