Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1525314
Min Ctek som är... oj, du den börjar närma sig 20 år nu :-o ... Fungerar fortfarande perfekt, startar direkt man sätter igång den, och har t om lyckats få liv i ett tvärdött (<6V) batteri. :-D
Så bara för att något är gammalt behöver det inte betyda att det är skräp ;-) Självklart går ju saker sönder förr eller senare dock...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1525694
Lucif3r skrev: sön 01 jan 2023, 23:28 Min Ctek som är... oj, du den börjar närma sig 20 år nu :-o ... Fungerar fortfarande perfekt, startar direkt man sätter igång den, och har t om lyckats få liv i ett tvärdött (<6V) batteri. :-D
Der är bara de gamla som klarar det. De nya "intelligenta " Ctek vägrar om batteriet är för urladdat och man får ta fram den gamla och ladda en stund innan man kan koppla på den nya "intelligenta "
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525701
VolvoB20 skrev:Der är bara de gamla som klarar det. De nya "intelligenta " Ctek vägrar om batteriet är för urladdat och man får ta fram den gamla och ladda en stund innan man kan koppla på den nya "intelligenta "
Precis, har en laddare som farsan köpte på -70-talet på OK som jag plockar fram ibland. Röd plåtlåda och icke jordad kontakt. Den var HiTec och modern då (endast 12V) så jag fick köpa en 6V laddare på slutet på -80-talet till min Opel Rekord -59 när jag fick tag i ett beg batteri så jag kunde köra lite med den igen, den hade då stått i nästan 10 år. Det batteriet satt i när jag sålde den 2009 och funkade fortarande då. Det var bättre grejer förr...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525824
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Der är bara de gamla som klarar det. De nya "intelligenta " Ctek vägrar om batteriet är för urladdat och man får ta fram den gamla och ladda en stund innan man kan koppla på den nya "intelligenta "
Min är av den "intelligenta" typen.
Men kanske då gammal intelligens..... 😇🤔
Min inteligenta Ctec kopia (Biltema 8A c:a 6-7 år) funkar inte på helt urladdad, men jag har ju farsans gamla OK laddare (minst 40 år gammal), den funkar alltid :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536534
Grannen har fick varning för lågt batteri igen och nu startade inte bilen (XC70 AWD -14 diesel) trots laddare kopplad i en timme c:a. Sa' till honom att den måste stå på minst över natten. Morronen efter startade den inte heller (c:a 10 tim. ganska ny Ctec 5A). Det tar tid att ladda ett så stort batteri (80 ah). Den startade dock lätt på eftermiddagen ytterligare 6 tim.). Då körde han till Volvo och bytte batteri och nollade felkoder. C:a 5000 kr..... Är där guld i Volvos batterier??? Biltema tar 1300 - 1500 kr för ett bra batteri.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536576
TommyP86 skrev: ons 05 apr 2023, 10:12 Ett stort agm kostar lätt över 3k hos en åf.
Där satt inget AGM och jag tror inte dom satte i något. Ska kolla det.... 🤔

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]