Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Emil898
#1524522
Jag undrar bara om min bil blir underkänd på efterkontrollen får jag 30 dagar till där jag kan köra bilen till jobbet eller blir det så att den endast får köras till verkstad?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1524523
Från https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/ ... erkontroll :

Om ditt fordon har blivit underkänt med krav på efterkontroll får du inte använda det mer än nödvändigt innan felen är åtgärdade. Du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Kontrollen måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet på besiktningsprotokollet.Om man inte har utfört en efterkontroll senast det datumet så får fordonet automatiskt körförbud. Då får det endast köras den kortaste vägen till en verkstad eller besiktning.


Jag tolkar det som att det gäller både första och andra efterkontrollen.
av Emil898
#1524524
fjohan82 skrev: mån 26 dec 2022, 13:40 Från https://www.bilprovningen.se/arkiv/faq/ ... erkontroll :

Om ditt fordon har blivit underkänt med krav på efterkontroll får du inte använda det mer än nödvändigt innan felen är åtgärdade. Du måste åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Kontrollen måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet på besiktningsprotokollet.Om man inte har utfört en efterkontroll senast det datumet så får fordonet automatiskt körförbud. Då får det endast köras den kortaste vägen till en verkstad eller besiktning.


Jag tolkar det som att det gäller både första och andra efterkontrollen.
”Om ditt fordon har blivit underkänt med krav på efterkontroll får du inte använda det mer än nödvändigt” Jag antar då att jag får använda bilen till jobbet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1524572
"Mer än nödvändigt" är till och från verkstad, samt till och från besiktning. Åka till biltema för att köpa reservdelar är ej tillåtet. Likaså åka och handla eller ta bilen till jobbet eller liknande.

I praktiken har jag dock aldrig hört eller läst om någon som åkt dit för att dom kört sin underkända bil, innan den fått körförbud, till jobb, dagis, skola etc etc. Törs nästan lova att 99% av alla som får underkänt fortsätter bruka sina bilar som vanligt innan den är lagad och godkänd. Heck, jag har blivit stoppad i standardkontroller med underkänd bil ett par gånger utan att dom sagt ett ljud om det... Det verkar vara en sån där lag som finns men inte upprätthålles.

Som svar på ordinarie frågan dock... Nej, blir bilen underkänd på ordinarie besiktningen får du 30 dagar på dig att laga och göra en efterkontroll på bilen innan den får körförbud, du kan göra efterkontroll i upp till 2 månader efter ordinarie bes., efter det är fullständig besiktning som gäller.
Får bilen underkänt på sin första efterkontroll så får du 14 dagar på dig att göra ny efterkontroll(innan körförbud), och blir den underkänd *igen* blir det körförbud direkt. Så totalt kan du alltså få max 44 dagar från ordinarie besiktning innan körförbud inträder.

Med körförbud får du ENDAST åka kortast lämpliga väg till besiktning, du får inte ens åka till verkstad med körförbud(om dom inte ändrat det igen förståss..). Och DEN lagen upprätthålles.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]