Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1520595
Hej på er,

Vill ha lite köpråd av er. Har en VW Tiguan 2018, 13K mil på mätaren, rikligt utrustad. Bensinare med 150hk motor, automat. Värd cirka 220-220K på begagnatmarknaden, 180-190K hos bilhandlaren.
Är nu lite less på Tiguanen, dock välservad och går som en klocka.

Vill satsa på Volvo v90 s 90 eller xc60. Går som en klocka, välsvarvad.
Kraven är årsmodell 2018 minst, helst 2020, Inscriptionpaket. Billig i drift, låg förbrukning. Helst diesel då jag kör cirka 2500-3000mil

Ni som har Volvo, är kurvtagningsstödet (!) väl värt att ha?? Ser onekligen intressant ut att den saktar ned i kurvor/rondeller(?).
Är Sensus Infotainmentsystemet snabbare på 2020-modellerna än 2018-2019??

Skall jag byta bil, eller ska jag hålla i och avvakta framöver. Max budget 250-350K.
#1520788
På vilket sätt är du less på din Tiguan. För långsam, för alldaglig, för trång, för tråkig, för hög förbrukning, för mycket reparationer.. Vill du att din nästa bil ska bättre på det?
#1520866
Alla bilarna du funderar byta till är ganska stora och tunga. De har väl ganska stort luftmotstånd, speciellt XC60 som är såpass hög, vid lite högre farter som gör det svårare åka snålt med dem. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Inne i kupen har 90-serien rätt bra med utrymme för de åkande och lastutrymmmet i V90 är hyfsat stort tycker jag (jag har en V90 MY22).
Jag har Inscription utrustningsnivå.
Jag har visserligen en laddhybrid men körde i 3 dar en V90 D4 MY 21 innan jag bestämde mig för en laddhybrid. Jag tyckte D:4an gick riktigt fint med bra ork.Den hade Sensus infotaionment som jag gillar mer än Google infotaionment det är i min V90 22:a.
Du får väl försöka provköra 90-serien och XC60 hos någon handlare så du ser om de verkligen passar Er. V90 är ganska klumpig att manövrera i stan och fickparkera och liknande, men komforten är finfin. Luftfjädring kanske man skulle hoppa över på en Volvo som har några år på nacken? En sak mindre som kan strula helt enkelt.
Kör man mer försiktigt och inte har behov av lite mer kraftfull motor kan en D3 diesel kanske räcka? Blir lite billigare i inköp. Jag hade en V70 D3 MY14 tidigare och den dög vad gäller kraft men såklart vid omkörningar fick man rulla tummarna lite. Drar man släp är det förstås bättre med en D4 eller starkare. Personligen skulle jag nog inte byta en bensinare mot en diesel idag. Bränslet är lite för dyrt även om man kan köra rätt snålt med en Volvodiesel. HVO miljödiesel (om man vill köra på det) är tyvärr så dyrt att nog inte många privatbilister som har råd köra på det längre. Beg. priserna är väldigt höga numera och det är ju bra för du får nog bra för din nuvarande bil men sen om du skall du skaffa en Volvo istället är de dyra också så det går väl jämt ut. Det kan bli så om det vill sig illa att det blir dyrare och dyrare med dieselbränsle så det är lite chansning men å andra sidan skulle jag tro det är större utbud med Volvodieslar än bensinare de årgångar du funderar på.
Skulle jag byta till en V90 igen? Nja, inte en med Google infotainment, mjukvaran har varit allt annat än tillfredställande under de 15 månader jag kört min V90 med detta infotainmentsystem. Annars är det en superb bil på de flesta sätt men det finns föstås vissa skönhetsfläckar och allmänna problem som SPA plattformen lider av.
Glöm ej V60 eller V60 Cross Country, kanske kan vara ett alternativ? Bör vara något billigare än V90 men har ganska lika innerutrymme, lite mindre lastutrymme men åtminstone fram i kupen i stort sett samma utrymme som 90-serien. Känns lite sportigare köra V60 också tycker jag, det lilla jag kört V60.
Lycka till med ev. bilbyte.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]