Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1519820
Kan en abssensor på påverka så att andra varningslampor tänds? Har en citroen c8 2006 där antispinn, abs, motorlampan, krockkudde och 2 röda varningslampor för bromsarna tändes samtidigt och hastighetmätaren la av. Tycker det är konstigt att så många lampor kan tändas samtidigt. Har fått felkod på högra abssensor bak. Så ja har beställt en sådan och hoppas att det löser något.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519827
Dåligt batteri kan ge just dessa "symtom". Givarna bak (och även dom fram) är för både ABS och ESP (antisladd) och även för TCS (elektronisk diffbroms) och hastighetsmätare (framhjulen)
Hen flera gånger sista halvåret varit utför detta på olika bilar. På dotterns Peugot 107 var det SRS lampan som lyste. Alla blev "botade" med nytt batteri
av wallentin
#1519881
Ja hoppades också att det skulle hjälpa med ett batteri byte men tyvärr. Har även kollat så den laddar men de va inte det heller. Nu hoppas ja på abssensorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519896
Du måste nolla felkoderna. Det är inte säkert att dom nollas vid strömlöst. Men har du fått en specifik felkod är där nog fel på den, brukar bli flera konstiga felkoder annars. Försökte nolla felkoderna för grannen (Volvo XC70 AWD - 14) men det funkade inte med min läsare, dock fick jag fram 7 olika felkoder. Bl.a låg batteri funktion. Det var dålig kontakt på minuspolen på batteriet, den hade varit så varm så det hade börjat smälta batteri övervakningen. Han var inne på Volvo och bytte kabelskon (med övervakningen) och dom nollade felkoderna, se'n funkade det.
av wallentin
#1519966
Har nollat koderna med min maxidiag 2 gånger ihopp att dom inte skulle komma tillbaka men tyvärr gjorde dom ju det. Har beställt en abssensor eftersom jag fick felkod på de. Hoppas de löser något fel.
av wallentin
#1520005
Tog bort och ohmmätte absgivaren höger bak och den var helt dö. Får ju tyvärr inte se hur det hjälper om jag byter till en ny idag eftersom ja inte fått den nya ännu.

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]