Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1519864
Glömde nämna att min ODM-axel hade märkbar vibration redan innan bälgen sprack. Misstänker att den har billig "tripod"-innerknut medan original har dyr 6-kulors. Dock är detta en V70 gen 1 som var alldeles för dyr att bygga och Volvo fick för liten vinst. Det kanske sitter billigare originalgrejer i de senare årgångarna?
Originalaxeln (FAG rakt igenom) går som en viskning när den fick lite nya bitar :-D Även om de senare kom från SKF och PBF.
ODM är definitiv en kinesiskt tillverkare, mer än så vet jag inte. Bälgar tunna som papper :-/
Även SKF t.ex. har fabriker spridda över världen, skillnaden är att de har egen kvalitetskontroll för att leva upp till sin kvalitetsstandard. Sen är det inte självklart att de har samma livslängdskrav på eftermarknadsdelar som på de som gick direkt till biltillverkarna. Det vet man ju faktiskt inte.
Men helt klart har märken som FAG och SKF goda skäl att inte dra på sig dåligt rykte. Kineserna kan alltid byta namn om de blir förknippade med dålig kvalitet .
av S60FIN
#1519944
rd350 skrev: fre 18 nov 2022, 05:46 Alla "universaldamasker" passar uselt! En ren nödlösning för för något som bara ska överleva till närmsa besiktning. Använd original eller modellanpassad damask. En drivaxel som redan har ett kännbart glapp är ingen ide att byta damask på, ingen seriös verkstad gör det, där av rekomendationen att byta komplett axel.
Finns sådana fina som kan dra över utan att skruva upp drivknuten som är "modell anpassade" och fungerar utmärkt, alltid använt mig av dessa då det underlättar jobbet avsevärt och har aldrig behövt byta ut dem så länge bilan vart i min ägo i alla fall.
V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]