Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1519602
Hej,
Är drivaxel från vparts för ca 2.000kr ett bra (tryggt) köp eller är 'SKF' för ca 3.600kr vägen att gå om man inte vill köpa volvo original utbytes för drygt 9.000kr (exkl arbete!)..?
(gummibälgarnas kvalitet är lika viktig som resten av delarna gissar jag..)
I vårt fall har höger drivaxels inre gummibälg 'spruckit' enligt besiktningen.. och vi fick rådet av verkstan att byta hela axeln, dels för att det kostar en hel del att bara byta gummibälgen och dels för att V50 tydligen haft problem med just drivaxlar och dels så vet vi inte hur mycke skräp och vatten som hunnit komma in i knuten (sprickan är tyvärr inte i 'lilländan')..
Bilen är vår fina V50 D5 MY07 Summum, som rullat drygt 12.000mil.. och som vi avser ha kvar i flera år till :party:
av S60FIN
#1519686
Låter som en hel del dynga från verkstaden som vill sälja dyr del och jobba så lite som möjligt.

Går att köpa universal gummi med rätt mått som dras över så behöver man inte ha lös speciellt mycket.

Bara att skära loss gamla, tvätta upp allt med brake clean/tryckluft, fetta in å dra på nytt gummi
av Okalettos
#1519691
S60FIN skrev: ons 16 nov 2022, 18:07 Låter som en hel del dynga från verkstaden som vill sälja dyr del och jobba så lite som möjligt.

Går att köpa universal gummi med rätt mått som dras över så behöver man inte ha lös speciellt mycket.

Bara att skära loss gamla, tvätta upp allt med brake clean/tryckluft, fetta in å dra på nytt gummi
Nädå, verkstan (bilia) gav faktiskt tipset att köpa av v-parts (vilket kanske egentligen är emot deras policy :party: ) , lägg den i bilen och boka en tid hos oss så sätter vi dit den för 2.600..
Ja jo, det finns väl väldigt töjbara alternativ om man letar.. Dock tänker vi inte ge oss på jobbet själva.. Samt tryckluft har vi dessvärre inte..
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
av S60FIN
#1519742
Behöver inte göra själv, allt det där kan dom göra på verkstaden bara dom vill men ingen vill längre reparera nått, vill bara bulta fast nya grejjer.

Sedan tror jag nog alla alternativ duger bra, Volvos egna skulle jag inte lägga pengar på. Är ändå någon annan som tillverkat dem och lagt Volvos stämpel på om ens det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1519745
Okalettos skrev: ons 16 nov 2022, 18:17
S60FIN skrev: ons 16 nov 2022, 18:07 Låter som en hel del dynga från verkstaden som vill sälja dyr del och jobba så lite som möjligt.

Går att köpa universal gummi med rätt mått som dras över så behöver man inte ha lös speciellt mycket.

Bara att skära loss gamla, tvätta upp allt med brake clean/tryckluft, fetta in å dra på nytt gummi
Nädå, verkstan (bilia) gav faktiskt tipset att köpa av v-parts (vilket kanske egentligen är emot deras policy :party: ) , lägg den i bilen och boka en tid hos dem så sätter de dit den för 2.600..
Ja jo, det finns väl väldigt töjbara alternativ om man letar.. Dock tänker vi inte ge oss på jobbet själva.. Samt tryckluft har vi dessvärre inte..
Funkar bra utan tryckluft, bara att man får vänta ett tag tills rengöringsmedlet torkat, (vanlig avfettning och pensel funkar bra med) innan man fettar in med nytt fett,.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519749
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på V50, men på flera av våra egna bilar har jag skiftat höger och vänster drivaxel efter 10 - 20 tusen mil. Då kommer det slitna området i drivknutarna "åt andra hållet" och dom håller lika länge till. Samtidigt byter jag fett och e.v damasker. Själva knutarna år förmodligen samma även om drivaxlarna inte är det. Men det är lite jobb och lönar sig nog inte att "leja" bort.
av rd350
#1519840
Alla "universaldamasker" passar uselt! En ren nödlösning för för något som bara ska överleva till närmsa besiktning. Använd original eller modellanpassad damask. En drivaxel som redan har ett kännbart glapp är ingen ide att byta damask på, ingen seriös verkstad gör det, där av rekomendationen att byta komplett axel.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519843
Om
rd350 skrev:En drivaxel som redan har ett kännbart glapp är ingen ide att byta damask på, ingen seriös verkstad gör det, där av rekomendationen att byta komplett axel.
En drivaxel med glapp betyder inte att den är utsliten, bara sliten..... Och är sliten (minimala gropar) på "drivsidan" och vänder man då på den (skifta sida) så fungerar den länge till. En drivknut är utsliten när det "knastrar" när man svänger eller "hugger" i ratten. Detta gör inte verkstäder då timpriset för jobbet "tar ut" förtjänsten. Men själv kan man tjäna på det. Mycket, om mn tar sig tid.
av Erik Å
#1519857
lennarte skrev: fre 18 nov 2022, 07:13 ... Och är sliten (minimala gropar) på "drivsidan" och vänder man då på den (skifta sida) så fungerar den länge till...
Nu lär väl V50 ha olika längd på drivaxlarna precis som övriga framhjulsdrivna Volvo?
Klart, ytterknutarna kan man ju skifta sida på men det är knappast värt besväret; nya går att få relativt billigt.

Om jag varit i detta läget skulle jag letat på skroten efter en axel med fräsch innerknut och sen bytt damask, ytterknut och stödlager om så behövs..
Renovering i lugn och ro. Är bränd på kinesiska kopior ;-)
av Okalettos
#1519859
V-parts säljer ODM.. Även Adcenter säljer ODM (och SKF)..
'Vem' är egentligen ODM..?
Och 'vem' är SKF i dessa sammanhang..? (står SKF verkligen för hela axeln eller köper de in axlar, gummin etc, och sätter dit sina egna knutar.. Eller är det tvärtom, att andra företag köper knutarna av SKF och sätter dit på sin axel och sen får lov att märka hela axeln som 'SKF'..?)

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]