Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped
#1519592
Hej.
Har en v60 2017
Och en wv passat 2018
Som jag tänkt sätta dit ledramp på.
Och undrar om det räcker med ett relä. Eller om man behöver cambusdosa,interface eller vad det heter.
Och hur jag tar reda på om det behövs
av Lövet
#1519630
Om du har adaptiva ljus (LED-high på Passatspråk) så finns ingen riktig helljussignal så då behöver man mer avancerade relän
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1519696
Jag har en ramp på min V60.
Kablaget till den köptes och monterades hos Bilia, vill minnas att kablaget var av märket Modernum... Nu kan jag dock inte hitta den på deras websida, men den kanske finns över disk om man vill ha just "Volvo-lösningen".
Till detta installerades Volvos mjukvara för extraljus och allt har fungerat felfritt.
.
Front.JPG
Front.JPG (150.98 KiB) Visad 1926 gånger
Användarvisningsbild
av batmac
#1519727
Och om du har LED LOW på passaten så kan du ta signal från stift 11. Och bara för att förtydliga, adaptiva != automatiska. Dvs du kan ha automatisk påslag av helljuset men ändå LED LOW.

LED LOW övers, LED HIGH underst

Bild

XBB dongel och power unit kan vara en smidig lösning om du inte kan plocka signalen. Har funderat på en för extra backljus och blixtljus, nackdelen är ju att grundpaketet ligger på 2000 och en extra power unit 1000kr till. Men vansinnigt smidigt att slippa härja, bara koppla på ström mer eller mindre.
av Alex4nder
#1556435
fjohan82 skrev: ons 16 nov 2022, 18:34 Jag har en ramp på min V60.
Kablaget till den köptes och monterades hos Bilia, vill minnas att kablaget var av märket Modernum... Nu kan jag dock inte hitta den på deras websida, men den kanske finns över disk om man vill ha just "Volvo-lösningen".
Till detta installerades Volvos mjukvara för extraljus och allt har fungerat felfritt.
.
Front.JPG
Jag har funderat att skaffa extraljus till min V60 CC och jag fick artikelnumret/modellen på kablaget från Modernum som jag fick av Bilia vid förfrågan. Modernum verkar inte vilja sälja detta till privat personer. Tänkte själv att göra montage och kabeldragningen i bilen för att sedan lämna in den för att installera mjukvaran. Dock så är frågan hur man gör med CEM inkopplingen vet inte vilken ingång på CEM den skall in på.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1556452
fjohan82 skrev:Jag har en ramp på min V60.
Kablaget till den köptes och monterades hos Bilia, vill minnas att kablaget var av märket Modernum... Nu kan jag dock inte hitta den på deras websida, men den kanske finns över disk om man vill ha just "Volvo-lösningen".
Till detta installerades Volvos mjukvara för extraljus och allt har fungerat felfritt.
.
Upplever du någon super-nackdel med att ha rampen så lågt monterad? Har funderat länge på att skaffa en till V70in och montera där nere, men lite osäker på om det påverkar ljuset negativt så pass att det inte är värt det...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1556456
Alex4nder skrev: lör 30 sep 2023, 19:27
fjohan82 skrev: ons 16 nov 2022, 18:34 Jag har en ramp på min V60.
Kablaget till den köptes och monterades hos Bilia, vill minnas att kablaget var av märket Modernum... Nu kan jag dock inte hitta den på deras websida, men den kanske finns över disk om man vill ha just "Volvo-lösningen".
Till detta installerades Volvos mjukvara för extraljus och allt har fungerat felfritt.
.
Front.JPG
Jag har funderat att skaffa extraljus till min V60 CC och jag fick artikelnumret/modellen på kablaget från Modernum som jag fick av Bilia vid förfrågan. Modernum verkar inte vilja sälja detta till privat personer. Tänkte själv att göra montage och kabeldragningen i bilen för att sedan lämna in den för att installera mjukvaran. Dock så är frågan hur man gör med CEM inkopplingen vet inte vilken ingång på CEM den skall in på.
Kablage kan annars köpas på andra ställen om du inte kunde köpa Modernum-satsen hos Bilia, bland annat här: https://www.valostore.se/sv/c/extraljus ... ser?page=1

Jag monterade rampen så jag fick den som jag ville ha den och drog in kablaget till motorutrymmet, sedan monterade bilia resten samt la in mjukvaran för styrningen av LED-rampen.
Som jag förstod det så ska en av sladdarna i kabelsatsen kopplas in i en strålkastare eller liknande, ville inte ge mig in på det då jag inte är någon expert på området. :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1556457
Lucif3r skrev: lör 30 sep 2023, 21:49
fjohan82 skrev:Jag har en ramp på min V60.
Kablaget till den köptes och monterades hos Bilia, vill minnas att kablaget var av märket Modernum... Nu kan jag dock inte hitta den på deras websida, men den kanske finns över disk om man vill ha just "Volvo-lösningen".
Till detta installerades Volvos mjukvara för extraljus och allt har fungerat felfritt.
.
Upplever du någon super-nackdel med att ha rampen så lågt monterad? Har funderat länge på att skaffa en till V70in och montera där nere, men lite osäker på om det påverkar ljuset negativt så pass att det inte är värt det...
Nej inte alls, det skulle väl vara att det blir minst ett stenskott i rampen varje säsong, även i dessa så kallade "okrossbara" ramper och i de som har stenskottsskydd... :bored:
Jag vrider upp rampen något (ytterst lite) så inte ljuset helt speglas i körbanan, då blir det avsevärt mycket bättre.
Är på tredje rampen på denna bilen, har denna modell monterad nu: https://www.valostore.se/sv/produkt/ext ... mited_s560

Kommer byta till någon av dessa om de finns kvar nästa gång en ny ramp blir aktuell.
https://www.valostore.se/sv/produkt/ext ... _outlaw_22
https://www.crazyride.se/-nyheter-/2956 ... 9-32v.html

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]

Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]