Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1519557
Hej!

Min far har rivit ner bromsarna på en gammal jänkare. Tror det kan vara en dodge 60-tal. Bromsbeläggen har sedan burits in inomhus. :nerd: Dock hyfsat avtorkade tror jag.

Men hur stor risk är det egentligen att det är asbest i bromsbelägg från en sådan bil? Gissar att dom måste varit bytta någon gång sedan 60-talet..

Fick gå en asbestkurs på ett jobb jag hade förut och det är ju inget att leka med om man säger så.. Förvånadsvärt många som bara kör på och tar konsekvenserna? Men det är väl därför folk super och röker fast man vet att det med allra största sannorlikhet förkortar livet.

Alla "jag bytte bromsar förra veckan och jag lever" undanbedes. Vill ha mer fakta än så tack. :-)
#1519562
Det enda säkra alternativet för att ta reda på om det är asbestbelägg är troligen att skicka ett prov på analys.
Vad du sen ska göra med informationen vet jag inte, eventuell skada är redan skedd.

Första googleträff på någon som utför prov: https://www.alsglobal.se/miljoanalys/lu ... rovtagning
#1519587
Asbest i bromsbelägg försvann från produktionen runt 86 nångång. Dock kan belägg på framförallt bromsbackar (trummor) bli ganska långlivade på en bil som kanske bara körs ett fåtal mil om året. Dessutom hittar du asbesrbelägg på de flesta veteranmarknader... På tex 240s klotsar kan man se en urfräsning i klotsens metalldel, den visar att belägget är asbestfritt.
Som föregående skriver, låt bli tryckluften, tvätta bort damm med vatten så är det ganska lugnt.
#1519594
På -60-talet när jag började jobba på en bilverkstad var detta inget problem, vi visste ju inte..... :-( :-o Men vi började ganska snart att spola rent med (gärna varmt) vatten istället för att blåsa med tryckluft. Det har jag fortsatt med. Alla vi som jobbade där då (verkstaden öppnade 1959) lever och har hälsan, chefen(ägaren) träffar jag då och då fortfarande (några år över 90 nu), en annan "stöter jag på" då och då och han jobbar fortfarande (chaufför nu) några år under 80. Andra hade inte samma tur dock, man det var väl mest byggare och dom dom jobbade mer nära vid fabrikerna (t.ex Lomma Eternit). Jag tror att den "råa" asbesten (tak och vägg beklädnad, isolering m.m) var mycket farligare än det dammet som bildas i bromstrummor. Men visst dog det bilmekaniker också, men alla rökte ju "på den tiden"....... och det fördes ju ingen statestik på vad folk dog av då som det görs numera.
#1519648
Det är skillnad på asbest och asbest.
Blå asbest, krokidolit, anses bäst på att skapa lungcancer och den förbjöds 1975. Eternit! :-o
Vit asbest, krysotil, fick fortfarande användas (finns ofta i bärlagret i golvmattor, kork-o-plast t.ex. Ser ut som tårtkartong) fram till 1982 då den drogs med i ett totalförbud mot asbest. Krysotil har mjuka fibrer som inte ansågs sticka hål på lungblåsorna. Lär ha haft dispens i vissa tillämpningar till nära år 2000, se upp med golvmattor!
Bromsbeläggen innehöll tydligen krysotil asbest.. Därmed inte sagt att man inte ska ha respekt :-)
Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... Oc[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)