Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
#1517997
KalleJ skrev: lör 05 nov 2022, 15:58 Dessa två är C5. Porsche C20 också dok.
Ahaa då finns det två esp 0w-20 oljor.

Skillnaden mellan C2 och C5 verkar vara att det är för tunnare oljor. Min gissning är att denna specification är mest för oljor under under 0w-30. Säkert tillkommit eftersom oljor hela tiden blivit tunnare.
Bilagor
Screenshot_2022-11-05-20-13-59-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2022-11-05-20-13-59-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg (370.82 KiB) Visad 332 gånger
av KalleJ
#1518004
S60FIN skrev:
Ahaa då finns det två esp 0w-20 oljor.

Skillnaden mellan C2 och C5 verkar vara att det är för tunnare oljor. Min gissning är att denna specification är mest för oljor under under 0w-30. Säkert tillkommit eftersom oljor hela tiden blivit tunnare.
Ja den heter ESP X2. C2 finns inte i 0W20.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1518047
Som "lök på laxen" kom 2021 ACEA A7/B7 och ACEA C6
https://360.lubrizol.com/Specifications ... A-A7-B7-21

https://360.lubrizol.com/Specifications ... ACEA-C6-21
Dom är så nya så jag hittade ingen svensk specifikation, men förstår jag rätt är C6 med ännu mindre SAPS (bra för partikelfilter) och A7/B7 (högre SAPS) är ör motorer utan partikelfilter. Eller långpendlare (långa bytesintervaller) där motorn aldrig (nästan) blir kall
av S60FIN
#1518049
Som jag tolkar dom senaste ACEA specen sä är A5/B5 och A3/B4 oförändrade, oljor med högt saps men olika HTHS
A7/B7 är samma sak som A5/B5 men med ännu högre saps. Blir väll nya standarden för racing motorer...

C2 - low saps, low HTHS
C3 - mid saps, high HTHS
C4 - low saps, high HTHS
C5 - mid saps, low HTHS
C6 - premium mid saps, low HTHS
(en uppgradering från C5 egentligen som säkert någon biltillverkare krävt)

Men om C3 går att använda istället för A3/B4 så borde A5/B5 att ersätta med C5. 🤔
Användarvisningsbild
av lennarte
#1518053
Det var lättare förr, när jag började som "lue" (lägst i rang på golvet) på en bilverkstad omkring 1966. Då var det SAE 20 på vintern och SAE 30 på sommaren. Senare hade vi 20W30 olja (dubbelgrade) Innan jag slutade där 1976 hade vi 10W30 olja (multigrade) När jag började på Esso Bilverkstad samma år hade Esso en olja som hette Uniflow 10W40 som var den tidens "top of The line". I alla fall tyckte Esso det.... 😇🙄
Då fanns tillsatser att köpa för att förlänga bytesintervaller (var då 500 - 1000 mil). En typ av tjock "sirap" som såldes i i 33cl eller 50 cl burkar (Wynn, STP m.f) Oljan på "den tiden" var mineralolja och den blev tunnare efterhand man körde. Omkring 1980 kom det syntetisk olja, egentligen ett konstigt namn då den i grunden också är en mineralolja...
av S60FIN
#1518078
Det finns hel syntetisk olja.
Men det var någon rättvist mellan något oljebolag i Tyskland för XX antal år sedan så där för inte syntetiska oljor som inte är hel syntetiska inte heta hel syntet. Brukar stå med "syntetisk teknologi" eller "syntetisk".
Användarvisningsbild
av lennarte
#1518083
S60FIN skrev:Det finns hel syntetisk olja.
Visst, men även den är i grunden tillverkad av mineralolja. Man "plockar sönder" mineraloljan i molekyler och sätter sedan ihop den med dom egenskaper man vill ha. Mineralolja är i grunden bara renad råolja med tillsatser medan syntetisk olja är råolja som är "processad" till det du vill ha. Semisyntetisk olja är en blandning av mineral och syntetisk olja och är (enligt mig) bästa valet till äldre motorer.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1518096
Man kan framställa syntetisk olja direkt från naturgas också
Användarvisningsbild
av lennarte
#1518119
frasse4 skrev:Man kan framställa syntetisk olja direkt från naturgas också
Det var nytt får mig, men det är ju bara kol atomer man behöver....

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]