Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1517809
frasse4 skrev: fre 04 nov 2022, 10:15 Min tidigare Alfa hade en 1,3 liters bensinfyra med 170 hk, men den gick i princip aldrig över 100 grader i oljetemp när jag kollade. Den hade en värmeväxlare mellan kylvatten och motorolja, vilket även Volvo använt sedan början av 2000-talet, så på nya bukar håller motoroljan i princip samma temp som kylvattnet. Det var för övrigt 3000 mil serviceintervall på den, men min nyate Giulia har återgått till 1500 mil som känns mer rimligt.
Stämmer till 100% att dagens motorer har effektiva värmeväxlare som håller oljan vid rätt temperatur, men oljan kan ändå ha ett betydligt hårdare liv i en liten hård trimmad motor, tex genom högre lagertryck i vev och ramlager, tillfällig upphettning av oljefilmen och slitage av oljan när den passerar genom turbon där axeln kan snurra med upp till 150.000 rpm och vara duktigt varm på avgassidan även om huset är vattenkylt. Något som inte syns om man kikar på oljetempen som mäts då den stora volymen av olja ligger stabilt och bra..
av S60FIN
#1517814
VolvoB20 skrev: fre 04 nov 2022, 10:57
frasse4 skrev: fre 04 nov 2022, 10:15 Min tidigare Alfa hade en 1,3 liters bensinfyra med 170 hk, men den gick i princip aldrig över 100 grader i oljetemp när jag kollade. Den hade en värmeväxlare mellan kylvatten och motorolja, vilket även Volvo använt sedan början av 2000-talet, så på nya bukar håller motoroljan i princip samma temp som kylvattnet. Det var för övrigt 3000 mil serviceintervall på den, men min nyate Giulia har återgått till 1500 mil som känns mer rimligt.
Stämmer till 100% att dagens motorer har effektiva värmeväxlare som håller oljan vid rätt temperatur, men oljan kan ändå ha ett betydligt hårdare liv i en liten hård trimmad motor, tex genom högre lagertryck i vev och ramlager, tillfällig upphettning av oljefilmen och slitage av oljan när den passerar genom turbon där axeln kan snurra med upp till 150.000 rpm och vara duktigt varm på avgassidan även om huset är vattenkylt. Något som inte syns om man kikar på oljetempen som mäts då den stora volymen av olja ligger stabilt och bra..
Stämmer bra men nu är väll inte C oljorna direkt menade för trimmade motorer. Dom jag känner som håller på och leka med sånt kör nästan uteslutande med castrols 10W-60 A3/B4.
C oljor hör väll nog till dom vanliga trafikanternas vardag
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517817
VolvoB20 skrev:Ni pratar oljetemp. Men den mäts ju ofta i oljetråg eller ledning och kan vara relativt låg där.
Jag hade en mekanisk (eter) oljetempgivare (insvetsad i tåget) i min trimmade PV. Utan den hade jag skrotat motorn. Körde motorvägen hem från Helsingborg med mer eller er mindre "gasen i botten". Mätaren gick i botten (180 km/tim) men jag hade overdrive på den så motorn varvade ett tag till. Nu gick det inte så fort hela tiden, men omkring 150-160 km/tim var det större delen av vägen (c:a 7 mil). Oljetempen låg ganska stilla på c:a 100°. Men när stigningen upp på Hallandsåsen började steg den till 110°. När det började gå tungt uppåt blev det gasen i botten och 4-ans växel. Tog inte många 100 meter innan temp.mätaren stod och "svajade" på 160°.... :-o :-o Vattentempen låg hela tiden normal. Det blev gassläpp och och sedan kom nedförsbacken på nordsidan och tempen gick ner igen sedan höll jag "normal fart" (120 - 130 km/Tim) hem. Motorn fick inga men av detta, körde på den tiden på Duckham rak SAE 30 olja.
Numera har väl alla bilar oljekylare och då jämnar det ut temperaturen. Men när man belastar motorn till ytterkanten stiger oljetempen fort. Har man då gammal olja i tråget, kan det gå illa fort.... :-(
av KalleJ
#1517896
Här kan man lära sig mer om motoroljor, kolla gärna de andra videorna i kanalen.


Det är en sak att påstå att 5W30 oljor ger MER skydd än 0W20 oljor. En helt annan sak att påstå att 0W-XX oljor inte skyddar eller skadar motorn, bevisbördan blir genast mycket tyngre.
Sen finns det bra och dåliga oljor med samma oljeklass, beror på vilka tillsatser som tillverkaren använder.
Tycker det dras väldigt långa slutsatser baserat på väldigt lite bevis i denna tråden.

Moly and boron och andra förhållandevis dyra tillsatser "ersätter" bl.a ZDDP i low saps C oljor.
Low saps ställer högre krav på tillsatserna.

Vill man vara säker på att oljan överstiger, inte bara når upp till ACEA specifiktionerna bör man hålla sig till de stora kända märkena. Valvoline Shell Exxon-Mobil Motul Total Q8 osv. Om inte annat titta på en oljeanalys så man vet vad mindre kända oljor innehåller. (Porsche C40/30/20 godkännande är exempel på certifieringar som överstiger ACEA)

Återigen är det siffran efter W som säger hur oljan uppför sig vid högre temperaturer. :nerd:

Porsche C30 Godkända oljor ifrån 2020 & 2021 de listorna är inte långa.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/ ... 9-0001.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021/ ... 0-0001.pdf
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1517931
S60FIN skrev: fre 04 nov 2022, 11:43
VolvoB20 skrev: fre 04 nov 2022, 10:57
frasse4 skrev: fre 04 nov 2022, 10:15 Min tidigare Alfa hade en 1,3 liters bensinfyra med 170 hk, men den gick i princip aldrig över 100 grader i oljetemp när jag kollade. Den hade en värmeväxlare mellan kylvatten och motorolja, vilket även Volvo använt sedan början av 2000-talet, så på nya bukar håller motoroljan i princip samma temp som kylvattnet. Det var för övrigt 3000 mil serviceintervall på den, men min nyate Giulia har återgått till 1500 mil som känns mer rimligt.
Stämmer till 100% att dagens motorer har effektiva värmeväxlare som håller oljan vid rätt temperatur, men oljan kan ändå ha ett betydligt hårdare liv i en liten hård trimmad motor, tex genom högre lagertryck i vev och ramlager, tillfällig upphettning av oljefilmen och slitage av oljan när den passerar genom turbon där axeln kan snurra med upp till 150.000 rpm och vara duktigt varm på avgassidan även om huset är vattenkylt. Något som inte syns om man kikar på oljetempen som mäts då den stora volymen av olja ligger stabilt och bra..
Stämmer bra men nu är väll inte C oljorna direkt menade för trimmade motorer. Dom jag känner som håller på och leka med sånt kör nästan uteslutande med castrols 10W-60 A3/B4.
C oljor hör väll nog till dom vanliga trafikanternas vardag
Behöver inte trimma, mercedes plockar ut 408 hk ur mindre än 2 liter, volvo över 300 hk ur två liter.. i originalm påfrestningen måste vara grym

Det är mer ön dubbelt mer effekt per lite än Dodge Viper
av S60FIN
#1517942
Vet inte vad Mercedes rekommenderar för oljor i sådana bilar och är ej hundra på vilka modeller det gäller men prövade kolla rekommendation för en liten ettrig en på Mobils hemsida
Bilagor
Screenshot_2022-11-05-05-58-19-85_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2022-11-05-05-58-19-85_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg (198.55 KiB) Visad 262 gånger
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]