- fre 04 nov 2022, 10:57
#1517809
frasse4 skrev: ↑fre 04 nov 2022, 10:15 Min tidigare Alfa hade en 1,3 liters bensinfyra med 170 hk, men den gick i princip aldrig över 100 grader i oljetemp när jag kollade. Den hade en värmeväxlare mellan kylvatten och motorolja, vilket även Volvo använt sedan början av 2000-talet, så på nya bukar håller motoroljan i princip samma temp som kylvattnet. Det var för övrigt 3000 mil serviceintervall på den, men min nyate Giulia har återgått till 1500 mil som känns mer rimligt.Stämmer till 100% att dagens motorer har effektiva värmeväxlare som håller oljan vid rätt temperatur, men oljan kan ändå ha ett betydligt hårdare liv i en liten hård trimmad motor, tex genom högre lagertryck i vev och ramlager, tillfällig upphettning av oljefilmen och slitage av oljan när den passerar genom turbon där axeln kan snurra med upp till 150.000 rpm och vara duktigt varm på avgassidan även om huset är vattenkylt. Något som inte syns om man kikar på oljetempen som mäts då den stora volymen av olja ligger stabilt och bra..
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.