Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1517575
Det har diskurterats lite i flera trådar om olika oljebetekningar och vilken olja till vilken motor.
Nyare bensin och dieselmotorer med partikelfilter kräver den nya "Low SAPS" motorolja. ACEA C oljor är sådana oljor. Moderna (diesel och bensin) motorer. med liten cylindervolym och hög effekt kan tydligen få problem (med hållbarheten??) om man använder ACEA C olja. Men inte om man använder ACEA A/B oljor.
Om jag förstått rätt gäller detta främst 0W oljor då dessa inte har den "hållfasthet" vid hög belastning/hög värme som behövs i dessa motorer

Low-SAPS-olja. Det är beteckningen för smörjmedel med mycket låga halter av sulfataska, fosfor och svavel. Low-SAPS-oljor har endast funnits på marknaden i några år. Deras marknadsandel växer dock ständigt, eftersom fordonstillverkarna enbart kan uppfylla de allt strängare utsläppsnormerna med hjälp av partikelfilter och katalysatorer. Dessa komponenter kan bara fungera felfritt med motoroljor som bildar en liten mängd aska.
.

Här är en länk tillhela texten, det är reklam för ett oljefabrikat
https://www.akerioentreprenad.se/2016/0 ... a-gruppen/
Detta är från 2016 och gäller Fiat motorer, men det är väl aktuellt för Volvos VEA motor också, eller?
Dessutom har det kommit 2 nya klassningar
ACEA introducerar nya normeringar 2021
Två nya kategorier introduceras - ACEA C6 (mid-SAPS) med ett nytt bränslespartest och A7/ B7 för hantering och kontroll av LSPI (förtändning), prestanda i turboladdare dieselmotorer och kedjesatser.
av KalleJ
#1517577
Nej Volvo kör A5/B5 med partikelfilter också.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -och-volym

Sen är det inte 0W som beskriver hur oljan är vid hög temperatur. Däremot så skiljer sig HTHS mellan olika C oljor. Biltillverkarna har egna specifikationer/certifikationer på exakt vilken olja man ska ha inte bara oljeklass ifrån ACEA.
Volvo och ett gäng andra tillverkare har precis lämnat ACEA. Se RBS0-2AE "C5" olja till VEA.
Flertal som kört A5/B5 i VEA motorn också, speciellt andra sidan Atlantiska pölen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517583
KalleJ skrev:Nej Volvo kör A5/B5 med partikelfilter också.
Det är då för ACEA C inte håller måttet vid hög temperatur vid hög belastning. ACEA C har ju ännu lägre halter av Sulfat aska, Fosfor och Svavel än ACEA A/B olja. Detta har då kanske negativ verkan just på oljefilmen vid hög temperatur vid hög belastning än ACEA A5/B5.
KalleJ skrev: Sen är det inte 0W som beskriver hur oljan är vid hög temperatur.

Nää, det är det inte, men 5W/10W är bättre vid det klimat vi har här, medan 0W är bättre för temperaturer under -30° och bättre för bränsle förbrukningen (nog så viktigt för jämförelse tester). Förmodligen är det minskningen mängden av sulfat aska, fosfor och svavel som gör skillnaden, inte att det är 0W eller 5W
Verkstaden gjorde garanti servicen på vår nya Subaru hällde i 5W30 olja trots att det står 0W20 på oljelocket på motorn.
av S60FIN
#1517584
Beror ju lite på var i landet man bor, bor i Finland. Österbotten, ganska rakt över från Umeå å inte direkt ovanligt man stiger upp på morgonen i Januari och det är -30°

Sedan så finns det ju inget negativt i att använda en 0W olja istället för en 5W olja.

Förr fick Acea C3 som trots allt är den vanligaste "low saps" oljan även heta A3/B4 så då kunder man ju i alla fall i princip använda den där A3/B4 kunde användas men dom får ej användas som spec. på samma gång längre efter senaste uppdateringen från ACEA.

Sedan dess vara eller inte vara i äldre bilar som kräver typ A3/B4 så vet ja inte något klart svar på. Skulle vara otroligt skönt att få ett klart JA eller NEJ svar på detta men tycks inte finnas sådant.
av KalleJ
#1517606
lennarte skrev:
KalleJ skrev:Nej Volvo kör A5/B5 med partikelfilter också.
Det är då för ACEA C inte håller måttet vid hög temperatur vid hög belastning. ACEA C har ju ännu lägre halter av Sulfat aska, Fosfor och Svavel än ACEA A/B olja. Detta har då kanske negativ verkan just på oljefilmen vid hög temperatur vid hög belastning än ACEA A5/B5.
KalleJ skrev:


Halten fosfor & svavel skiljer sig mellan C oljor tala klarspråk. Dessutom har de högre andel andra tillsatser för att motverka detta. Återigen titta HTHS.
lennarte skrev: Sen är det inte 0W som beskriver hur oljan är vid hög temperatur.

Nää, det är det inte, men 5W/10W är bättre vid det klimat vi har här, medan 0W är bättre för temperaturer under -30° och bättre för bränsle förbrukningen (nog så viktigt för jämförelse tester). Förmodligen är det minskningen mängden av sulfat aska, fosfor och svavel som gör skillnaden, inte att det är 0W eller 5W

DU har 110% fel fortfarande. https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J300
0W och 5W har samma viskositet vid 100grader.

lennarte skrev: Verkstaden gjorde garanti servicen på vår nya Subaru hällde i 5W30 olja trots att det står 0W20 på oljelocket på motorn.

Jaha?! De gjorde samma sak i USA när de inte fick tag i Volvo VCC RBS0-2AE.
Lägg upp lite riktiga belägg för dina påståeenden istället.
av S60FIN
#1517620
KalleJ skrev: ons 02 nov 2022, 21:26
lennarte skrev:
KalleJ skrev:Nej Volvo kör A5/B5 med partikelfilter också.
Det är då för ACEA C inte håller måttet vid hög temperatur vid hög belastning. ACEA C har ju ännu lägre halter av Sulfat aska, Fosfor och Svavel än ACEA A/B olja. Detta har då kanske negativ verkan just på oljefilmen vid hög temperatur vid hög belastning än ACEA A5/B5.
KalleJ skrev:


Halten fosfor & svavel skiljer sig mellan C oljor tala klarspråk. Dessutom har de högre andel andra tillsatser för att motverka detta. Återigen titta HTHS.
lennarte skrev: Sen är det inte 0W som beskriver hur oljan är vid hög temperatur.

Nää, det är det inte, men 5W/10W är bättre vid det klimat vi har här, medan 0W är bättre för temperaturer under -30° och bättre för bränsle förbrukningen (nog så viktigt för jämförelse tester). Förmodligen är det minskningen mängden av sulfat aska, fosfor och svavel som gör skillnaden, inte att det är 0W eller 5W

DU har 110% fel fortfarande. https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J300
0W och 5W har samma viskositet vid 100grader.

lennarte skrev: Verkstaden gjorde garanti servicen på vår nya Subaru hällde i 5W30 olja trots att det står 0W20 på oljelocket på motorn.

Jaha?! De gjorde samma sak i USA när de inte fick tag i Volvo VCC RBS0-2AE.
Lägg upp lite riktiga belägg för dina påståeenden istället.
Nu tycker jag inte vi behöver vara oförskömda heller mot varandra, detta borde väll vara en konstruktiv diskussion för att kanske komma närmare sanningen, dessutom en sak jag finner rätt intressant.

Det är inte alls ovanligt att tom. märkes verkstäder använder annan viskositet i oljan än vad tillvekaren rekommenderar och viskositeten är inte det intressantastate för sist och slutligen beror det ganska mycket på klimatet du bor i.
Hade t.ex. en Nissan Primera förr, 5W-40 fanns ej ens som alternativ enligt handboken.
Fanns allt från 0w-10w/20-40 men aldrig kombon 5w-40. Att denna då inte skulle kunna användas är rätt orimligt utan snarare kanske att den viskositeten som är en av dom vanligaste här inte var så vanligt var en bilen var planerad/byggd osv.
I den häldes även 5w-40 på märkes verkstad
Vågar nästan slå vad om att om man öppnar användarhandboken

Slåt nästan vad om att om man öppnar handboken till Subarun så finns det andra alternativ på viskositeten än den som står på motorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517628
KalleJ skrev:DU har 110% fel fortfarande. https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J300
0W och 5W har samma viskositet vid 100grader.
I detta fall är det totalt ovesäntligt hur det är vid +100°. Då är motorn genomvarm ock fungrtar som bäst. Skillnaden mellan C3 och och t.ex A/B är när du kommer upp i utkanten av vad oljan tål i värme. Då är vi uppe i omkring +150° och då är det skillnad på olja och olja. Därför kan det vara problem med små turboladdade motorer med hög effekt, och därför finns varningen på ACEA C3 (och även dom andra C oljorna. Det beror på mindre andel av SAPS i C oljorna.
Sökte på oljan don hällde i Subarun,
Econova 5W-30 energy saving
Helsyntetisk motorolja med unik formulering som kombinerar ACEA C2 och A5 bränslespar för både diesel- och bensinmotorer vilket reducerar sortimentet. Rekommenderas även för Hyundai och Kia hybridmotorer. Breda specfikationer även för Citroen, Fiat, Iveco, Peugeot, Renault och japanska märken. Formulerad med low-SAPS-teknologi och Euro 5. ACEA A5/B5 för förlängda serviceintervaller, bland andra Volvos 30 000 km (se även Avanza 0W-30 för Volvo samt Econova 0W-20).

Spec: API SN/CF • ACEA A1/B1, A5/B5, C2
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517630
S60FIN skrev:Slår nästan vad om att om man öppnar handboken till Subarun så finns det andra alternativ på viskositeten än den som står på motorn.
Japp, det det står 5W30 också men framför allt står det ACEA A3 eller A5, API SN eller SN Plus. Det senare är inte relevant för det rör främst förlängda bytesintervaller och Subaru byter vid 1500 mil/1 år
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av S60FIN
#1517633
lennarte skrev: tor 03 nov 2022, 07:51
S60FIN skrev:Slår nästan vad om att om man öppnar handboken till Subarun så finns det andra alternativ på viskositeten än den som står på motorn.
Japp, det det står 5W30 också men framför allt står det ACEA A3 eller A5, API SN eller SN Plus. Det senare är inte relevant för det rör främst förlängda bytesintervaller och Subaru byter vid 1500 mil/1 år
Som jag förstått det har det inte speciellt mycket med förlängda bytes intervaller utan mer om "ojefilmens tjocklek". Motorer avsedda för A1/A5 klarar av dessa "tunnare" oljor men inte motorer avsedda för A3.
Samt att A5 är mera bränslebesparande än A3 just för att den är "tunnare"

Rätt intressant dock att det rekommenderar båda A3 och A5. Brukar vara den ena eller den andra och som jag förstått så kan man alltid använda en A3 iställer för en A5 men inte tvärtom....
av S60FIN
#1517663
Tänkte jag kontaktar Castrol och frågar hur det faktiskt ligger till.
Om jag kan använda en C3 olja till min S60 D5 från 2003 och om överlag kan använda en C olja när andra specifilationer krävs.

Detta fick jag som svar och detta gäller nu Acea A3/B4 och C3 som är dom vanligaste specen på marknaden.

Kära *mitt namn*
Dagens C3 oljor har lite mindre additiv (för att vara lite snällare mot DPF).
Då A3/B4 har lite mer additiv ger det bättre (längre) serviceintervaller jämfört med en C3.
Dessa har dock samma slags testvärden, samma HTHS, och det som skiljer dom är just mängden SAPS (sulfataska, fosfor & sulfat).

Tittar man på just denna bil (ACEA A3/B3-04 & ACEA A3/B4-04) så är just denna äldre spec kompatibel med t.ex. vårEDGE 0W-30 som har sin C3.
Däremot har det kommit lite nyare sedan 2004, dvs ACEA A3/B4-08, ACEA A3/B4-10,ACEA A3/B4-12 & ACEA A3/B4-16 vilket inte längre rekommenderar att använda en C3 olja.
Detta är för att OEMs helt enkelt vill unvika problem som kan uppstå med just DPF med anvädning av A3/B3 & A3/B4.

Det man skulle kunna dra för slutsats här är att

Bilar som krävde ACEA A3/B3 & A3/B4-04 kan aboslut köra på en C3 olja då det fortfarande kan rekommenderas.
Bilar som krävde ACEA A3/B3 & A3/B4-08, 10, 12 & 16 bör inte köra en C3 olja (men rent tekniskt bör det gå lika bra).

Om vi däremot vänder på det
En C3 rekommendation bör inte använda en ACEA A3/B3 & ACEA A3/B4 olja då den kommer sätta igen partikelfiltret

Men som alltid, så rekommenderar vi alltid att följa OEMs rekommendationer på varje specifik bil, i detta fall fungerar både ACEA A3/B3, A3/B4 samt C3.

Vänliga Hälsningar,Castrol Company



Summa sumarum av detta så kommer jag personligen att köra på C3 oljor i mina bilar framöver om jag finner det lättare att finna än annat även om ACEA A3/B4 rekommenderas.
Bilagor
Screenshot_2022-11-03-13-28-49-81_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
Screenshot_2022-11-03-13-28-49-81_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg (349.62 KiB) Visad 1187 gånger
Senast redigerad av 2 S60FIN, redigerad totalt 0 gång.
Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]