- ons 02 nov 2022, 16:46
#1517575
Det har diskurterats lite i flera trådar om olika oljebetekningar och vilken olja till vilken motor.
Nyare bensin och dieselmotorer med partikelfilter kräver den nya "Low SAPS" motorolja. ACEA C oljor är sådana oljor. Moderna (diesel och bensin) motorer. med liten cylindervolym och hög effekt kan tydligen få problem (med hållbarheten??) om man använder ACEA C olja. Men inte om man använder ACEA A/B oljor.
Om jag förstått rätt gäller detta främst 0W oljor då dessa inte har den "hållfasthet" vid hög belastning/hög värme som behövs i dessa motorer
Low-SAPS-olja. Det är beteckningen för smörjmedel med mycket låga halter av sulfataska, fosfor och svavel. Low-SAPS-oljor har endast funnits på marknaden i några år. Deras marknadsandel växer dock ständigt, eftersom fordonstillverkarna enbart kan uppfylla de allt strängare utsläppsnormerna med hjälp av partikelfilter och katalysatorer. Dessa komponenter kan bara fungera felfritt med motoroljor som bildar en liten mängd aska.
.
Här är en länk tillhela texten, det är reklam för ett oljefabrikat
https://www.akerioentreprenad.se/2016/0 ... a-gruppen/
Detta är från 2016 och gäller Fiat motorer, men det är väl aktuellt för Volvos VEA motor också, eller?
Dessutom har det kommit 2 nya klassningar
ACEA introducerar nya normeringar 2021
Två nya kategorier introduceras - ACEA C6 (mid-SAPS) med ett nytt bränslespartest och A7/ B7 för hantering och kontroll av LSPI (förtändning), prestanda i turboladdare dieselmotorer och kedjesatser.
Nyare bensin och dieselmotorer med partikelfilter kräver den nya "Low SAPS" motorolja. ACEA C oljor är sådana oljor. Moderna (diesel och bensin) motorer. med liten cylindervolym och hög effekt kan tydligen få problem (med hållbarheten??) om man använder ACEA C olja. Men inte om man använder ACEA A/B oljor.
Om jag förstått rätt gäller detta främst 0W oljor då dessa inte har den "hållfasthet" vid hög belastning/hög värme som behövs i dessa motorer
Low-SAPS-olja. Det är beteckningen för smörjmedel med mycket låga halter av sulfataska, fosfor och svavel. Low-SAPS-oljor har endast funnits på marknaden i några år. Deras marknadsandel växer dock ständigt, eftersom fordonstillverkarna enbart kan uppfylla de allt strängare utsläppsnormerna med hjälp av partikelfilter och katalysatorer. Dessa komponenter kan bara fungera felfritt med motoroljor som bildar en liten mängd aska.
.
Här är en länk tillhela texten, det är reklam för ett oljefabrikat
https://www.akerioentreprenad.se/2016/0 ... a-gruppen/
Detta är från 2016 och gäller Fiat motorer, men det är väl aktuellt för Volvos VEA motor också, eller?
Dessutom har det kommit 2 nya klassningar
ACEA introducerar nya normeringar 2021
Två nya kategorier introduceras - ACEA C6 (mid-SAPS) med ett nytt bränslespartest och A7/ B7 för hantering och kontroll av LSPI (förtändning), prestanda i turboladdare dieselmotorer och kedjesatser.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V