Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
#1518142
KalleJ skrev: sön 06 nov 2022, 20:00 Shell helix ultra. Gjord på mestadels gas, GTL-Gas to liquid.
https://www.levoil.de/epages/62903875.s ... oducts/181
Deras delsyntet är inte dålig den heller
https://www.levoil.de/epages/62903875.s ... ucts/32740
På dom exemplen syns det bra det jag talade om. En heter fully synthetic och den andra synthetic technology.
Synthetic technology är en så kallad hydro cracked olja tillverkad från mineral olja och dem överlägset vanligaste på marknaden idag som i folk mun heter hel syntet.
Får tom kallas helsyntet i hela världen förutom i just Tysland.
En direkt del syntet olja kan den inte kallas heller då det inte finns blandat i någon "ren" mineral olja.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1518161
lennarte skrev: sön 06 nov 2022, 19:58
frasse4 skrev:Man kan framställa syntetisk olja direkt från naturgas också
Det var nytt får mig, men det är ju bara kol atomer man behöver....
lennarte skrev: sön 06 nov 2022, 13:55 Visst, men även den är i grunden tillverkad av mineralolja. Man "plockar sönder" mineraloljan i molekyler och sätter sedan ihop den med dom egenskaper man vill ha.
i grunden samma sak som du skrev innan, när du "plockar söner" mineraloljan bli den till viss del gasformig, så du kan ju ta gas direkt så slipper du !plocka sönder! den.
av S60FIN
#1518191
@KalleJ

Tackar för intressant information.

En hel djungel detta som jag finner rätt intressant.

PAO oljor är iaf rätt dyra att tillverka enligt vad jag förstått och klara inte av att uppfylla vissa ACEA kriterier vad jag läst på, vilka vet jag inte då dessa oljor borde vara överlägsna hydrocrackade oljor som vi kallar syntet oljor. Kan ju helt enkelt vara så att ACEA inte godkänner PAO olja i vissa specifikationer.

RedLine har jag för mig har en hel del produkter med PAO olja, sällan dessa har ACEA spec och dyra är dom.
av S60FIN
#1518209
Läste nyss en produkt katalog från Liqui Moly där man beskriver att C3 har samma prestanda som A3/B4 och samma HTHS men lägre saps. Samma gäller för C2 och A5/B5 så rimligtvis borde C2 gå att använda istället för A5/B5.
av KalleJ
#1518334
S60FIN skrev:@KalleJ

Tackar för intressant information.

En hel djungel detta som jag finner rätt intressant.

PAO oljor är iaf rätt dyra att tillverka enligt vad jag förstått och klara inte av att uppfylla vissa ACEA kriterier vad jag läst på, vilka vet jag inte då dessa oljor borde vara överlägsna hydrocrackade oljor som vi kallar syntet oljor. Kan ju helt enkelt vara så att ACEA inte godkänner PAO olja i vissa specifikationer.

RedLine har jag för mig har en hel del produkter med PAO olja, sällan dessa har ACEA spec och dyra är dom.
Få motoroljor som endast innehåller en typ av basolja. Shells GTL är nog en av få. Då GTL är/var(gaspriset) förhållandevis billig att framställa jämfört mot PAO,ester och andra fullsyntetiska oljor.
Producenterna håller ju blandningen hemlig. Shell säljer även GTL olja till andra producenter.

Det man kan jämföra är VI (viskostiet index). Jämför olika oljor med samma viskositet och ACEA-klass.
Högt VI = hög andel PAO & andra fullsyntetiska oljor, eller iaf bra raffinerad mineralolja.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen