- mån 07 nov 2022, 06:27
#1518140
Stämmer bra. Kallas PAO oljor och dessa får heta hel syntet i Tyskland.
Moderator: Moderatorer
KalleJ skrev: ↑sön 06 nov 2022, 20:00 Shell helix ultra. Gjord på mestadels gas, GTL-Gas to liquid.På dom exemplen syns det bra det jag talade om. En heter fully synthetic och den andra synthetic technology.
https://www.levoil.de/epages/62903875.s ... oducts/181
Deras delsyntet är inte dålig den heller
https://www.levoil.de/epages/62903875.s ... ucts/32740
lennarte skrev: ↑sön 06 nov 2022, 19:58frasse4 skrev:Man kan framställa syntetisk olja direkt från naturgas ocksåDet var nytt får mig, men det är ju bara kol atomer man behöver....
lennarte skrev: ↑sön 06 nov 2022, 13:55 Visst, men även den är i grunden tillverkad av mineralolja. Man "plockar sönder" mineraloljan i molekyler och sätter sedan ihop den med dom egenskaper man vill ha.i grunden samma sak som du skrev innan, när du "plockar söner" mineraloljan bli den till viss del gasformig, så du kan ju ta gas direkt så slipper du !plocka sönder! den.
S60FIN skrev:@KalleJFå motoroljor som endast innehåller en typ av basolja. Shells GTL är nog en av få. Då GTL är/var(gaspriset) förhållandevis billig att framställa jämfört mot PAO,ester och andra fullsyntetiska oljor.
Tackar för intressant information.
En hel djungel detta som jag finner rätt intressant.
PAO oljor är iaf rätt dyra att tillverka enligt vad jag förstått och klara inte av att uppfylla vissa ACEA kriterier vad jag läst på, vilka vet jag inte då dessa oljor borde vara överlägsna hydrocrackade oljor som vi kallar syntet oljor. Kan ju helt enkelt vara så att ACEA inte godkänner PAO olja i vissa specifikationer.
RedLine har jag för mig har en hel del produkter med PAO olja, sällan dessa har ACEA spec och dyra är dom.
Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]