Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1517235
Sist jag grejade med bilen tänkte jag på hur smidigt det skulle vara med ett spärrhandtag med ledat skaft istället för ett fast när man behöver komma åt skruvar/muttrar som sitter dumt till. Nu vet jag inte om det är tillåtet att posta länkar till butiksvaror här, men har kollat på två olika typer som Biltema har så skriver artikelnummer istället:

Den ena kallar de för roterbar. Artikelnummer 10-517 (3/8”-modellen).

Den andra kallar de för ledad. Artikelnummer 71-308 (3/8”-modellen).

Jag undrar om någon provat båda typer och kan ge synpunkter på vilken som är smidigast att använda i praktiken? Behöver inte vara just från Biltema utan jag är intresserad av vilken av dessa varianter som är smidigast oavsett tillverkare.
#1517240
@Oaritchi45, 71-308 blir antagligen lättare att få hävarm om man behöver kraften, 10-517 verkar vara lite mer teknisk och kommer säkert åt bättre tänker jag
#1517246
Om det är kraft du är ute efter är det "ledad" du ska ha

Jag har den som kallas "roterbar" och är inte så förtjust i den. Den är tung och klumpig för att vara ett spärrhandtag. Roteringsfunktionen använder man aldrig heller.
#1517342
Då funderar jag nästan på om man skulle ha en ledad i 1/2" och roterbar i 3/8". Fördelen jag inbillar mig med roterbar är att den går att få helt i linje med rotationspunkten så man kan vrida den som en skruvmejsel när man släppt på skruven. Kan förstå att inte alla använder den funktionen, men det tror jag att jag hade gjort det där utrymme finns.
#1517348
Oaritchi45 skrev:Då funderar jag nästan på om man skulle ha en ledad i 1/2" och roterbar i 3/8". Fördelen jag inbillar mig med roterbar är att den går att få helt i linje med rotationspunkten så man kan vrida den som en skruvmejsel när man släppt på skruven. Kan förstå att inte alla använder den funktionen, men det tror jag att jag hade gjort det där utrymme finns.
Helt rätt, t.ex. på små skruvar så använder jag oftast 1/4" i 90° vinkel för att lossa skruven och sen rätar jag ut den för att snabbare kunna skruva ur skruven. Riktigt smidigt.
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]