Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
#1516865
Hej gott folk.

Fruns instrumentbräda till hennes gamla Fiat har fått spunk.

Bränsle och temperatur mätaren hänger sig så lite svårt att veta hur mycket bränsle man har i tanken. Slår man en gång ovanpå så brukar den rätta till sig. I alla fall temp. visaren börjar visa rätt för när man startar den så kan den visa full arbetstemp men vid en försiktig smäll så går den ner i botten och börjar sakta gå upp vart efter man kör. Bränsle mätarens exakthet är jag mer osäker på men när bränsle lampan fungerar iaf.

Finns det nått som brukar ställa till så sådana här mekaniska visare hänger sig och finns det någon quick fix som någon känner till eller är det att uppsöka skroten för att försöka finna en ny?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517017
En så pass gammal Fiat finns finns väl knappast på skoten heller. Du kan kanske kolla om den har något gemensamt med andra bilar inom koncernen, t.ex Lancia, Alfa Romeo. Många modeller har en typ spänningsomvandlare som stabiliserar spänningen på ett lägre volttal än 12V. Det händer att dessa går sönder, glappar. Batteriskänningen varierar ju normalt mellan 12 och 14V
Användarvisningsbild
av frasse4
#1517025
Lossa kontakten till mätarhuset, spreja elektronikrengöring i kontakten och montera åter skulle jag börja med
av S60FIN
#1517279
lennarte skrev: lör 29 okt 2022, 07:44 En så pass gammal Fiat finns finns väl knappast på skoten heller. Du kan kanske kolla om den har något gemensamt med andra bilar inom koncernen, t.ex Lancia, Alfa Romeo. Många modeller har en typ spänningsomvandlare som stabiliserar spänningen på ett lägre volttal än 12V. Det händer att dessa går sönder, glappar. Batteriskänningen varierar ju normalt mellan 12 och 14V
Hör och häpna så finns deta faktiskt några stycken på skrotarna här omkring :-)

Men vissa saker börjar vara svåra att få tag på, skulle ha en ny tomgångsmotor och den tillverkade inte ens Fiat eller Bosch längre men hittade en från en gammal Alfa på skroten.
av S60FIN
#1517280
frasse4 skrev: lör 29 okt 2022, 09:17 Lossa kontakten till mätarhuset, spreja elektronikrengöring i kontakten och montera åter skulle jag börja med Bild
Låter inte som ett helt dumt förslag, får väll ta ett par bärs å sätta mig i garaget och skruva lite.
av S60FIN
#1517281
kebabpizza skrev: lör 29 okt 2022, 08:02 Jag skulle undersökt kretskortet för spruckna lödningar.
Kan också vara en möjlighet men om så är fallet så är det kanske enklare att ta en ny från skroten då dom ändå inte är speciellt dyra.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1517322

S60FIN skrev: Men vissa saker börjar vara svåra att få tag på, skulle ha en ny tomgångsmotor och den tillverkade inte ens Fiat eller Bosch längre men hittade en från en gammal Alfa på skroten.
Nej, Alfa-delarna behöver vi som kör Alfa Bild
av S60FIN
#1517377
frasse4 skrev: mån 31 okt 2022, 21:01
S60FIN skrev: Men vissa saker börjar vara svåra att få tag på, skulle ha en ny tomgångsmotor och den tillverkade inte ens Fiat eller Bosch längre men hittade en från en gammal Alfa på skroten.
Nej, Alfa-delarna behöver vi som kör Alfa Bild
:-D :-D :-D :-D :-D :-D
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)